Inlägg från: 20080802 |Visa alla inlägg
  • 20080802

Hur har ni det ekonomiskt???

Är det bara vi som är oense om hur man vill ha det??? Min man (blivande) tror starkt på individuellt ansvar och vill inte att allt ska vara gemensamt medan jag önskade att vi hade det. Vi sätter in pengar på ett hushållskonto i proportion mot hur mycket vi tjänar, och därifrån tar vi alla gemensamma utgifter. resten är vårt eget. Vi har nu även skrivit äktenskapsförord där vi specar alla tillgångar, både nuvarande och framtida, som enskild egendom bortsett från sådant som vi skaffar tillsammans.

• 20080802

Vad gäller föräldraledighet har vi delat nästan lika, men anpassar förstås hurmycket vi betalar in till hushållskontot efter vad man får från försäkring/anställning.

• 20080802

Vi har som sagt delad ekonomi och jag ser ju en hel del nackdelar med det men även fördelar. Framförallt vill jag ju påpeka att det naturligtvis är omöjligt att ha totalt separerad ekonomi om man har barn tillsammans. Men som vi har det så är grunden den privata ekonomin och så tar vi från det privata och stoppar in i den begränsade gemensamma enligt överrenskommelse. I vårat fall i relation till hur mycket vi tjänar.

Men visst, jag tycker ju som sagt att det känns märkligt ibland...

• 20080802

Skulle förresten gärna få lite argument FÖR en gemensam ekonomi, för framtida diskussioner. Hur argumenterar man mot detta med individuellt ansvar och friheten att själv välja vad man ska lägga pengarna på? Som ni kanske förstår bygger detta på att vi har lyxen att få pengar över i plånboken de flesta månaderna.

Svar på tråden Hur har ni det ekonomiskt???