Hur har ni det ekonomiskt???
Jag och min man har haft gemensam ekonomi i alla år, för att vi tycker att det passar oss bäst. Vad tycker ni? och hur har ni det? Fördelar? Nackdelar? Oense?
Alltid intressant att höra hur andra tänker och tycker
Jag och min man har haft gemensam ekonomi i alla år, för att vi tycker att det passar oss bäst. Vad tycker ni? och hur har ni det? Fördelar? Nackdelar? Oense?
Alltid intressant att höra hur andra tänker och tycker
OM det i framtiden skulle bli så att någon av oss tjänar dubbelt så mkt som den andra så skulle vi förstås tänka om lite, men nu skiljer det inte särskilt mkt i inkomst. Eller tja, jag är mammaledig och han pluggar, så vi har inte särskilt mkt inkomst öht. Jag tjänar nog 10.000kr mer i månaden än vad han gör om vi hade jobbat båda två, men han vill ändå itne att jag betalar mer...
Jag skulle faktiskt inte vilja ha ett konto med alla pengar.
Jag vill ha mitt konto där pengar jag har tjänat kommer in. Vi lägger båda lika myckat till hemmet och det som blir över har man att förfoga precis som man vill. Skulle aldrig komma på fråga att jag skulle be om lov, eller kolla om det var okej med sambon(snart mannen) att köpa ett par byxor, eller vad det nu kan vara.
Men man kan ju knappast se det som att man har delad(?) ekonomi om man bor ihop, handlar till det gemesamma hemmet och tar hand om varandra oavsett vilket konto pengarna kommer ifrån, eller?
Pengar handlar inte för mej om kärlek.
Kan tillägga att vi ALDRIG bråkar om pengar här hemma, då vi har en perfekt lösning för oss.
Detta är MIN åsikt! ALLA andra för göra precis som dom vill och tycker passar dem bäst!:)
men bara för att man har gemensam ekonomi betyder ju inte det att man måste fråga sin partner när man vill köpa ett par byxor....
eller det beror ju på vilket förhållande man lever i
jag säger det samma. men jag informerar dock att: idag tänker jag gå och shoppa :)
Vi har precis flyttat ihop och har en liten mix kan man säga. Jag sköter alla räkningar, och dessa fördelar vi så att vi betalar hälften var (sambon för över motsvarande till mitt konto). Sedan har vi ett gemensamt matkonto som vi för över lika mycket till varje månad. Nu kommer jag att börja jobba och han ska fortsätta studera, så nu kanske jag skjuter till lite så att han slipper ta lån.
I övrigt håller han i sina pengar och jag i mina. Däremot kommer jag att spara så mycket som möjligt till kommande boende, så i framtiden får väl han del av dessa också
Ville bara säga tack till Nightingale och ni andra som berättat om varför ni valt delad ekonomi. Vi kommer nog inte att ändra oss här hemma, men det är alltid nyttigt att förstå varför andra gör annorlunda val
Tänkte bara fråga er med barn och delad ekonomi: har ni på något vis kompenserat den andra parten när h*n tagit ut sin del av föräldraledigheten? Det påverkar ju t ex pensionen.
Jag vet inte om ngn annan redan påpekat det men om kapitalvarorna är till det gemensamma boendet så skyddas man väl av SamboL? Viktigt att kunna argumentera att den extradyra stereon inte sammanhängde med specialintresse utan faktiskt var till det gemensamma hemmet. Om jag nu minns familjerätten rätt (det var ju några år sedan jag tog mig igenom rättsfallen nu så viss reservation).
anne på grönkulla skrev 2008-07-26 08:49:39 följande: