Hur har ni det ekonomiskt???
Jag och min man har haft gemensam ekonomi i alla år, för att vi tycker att det passar oss bäst. Vad tycker ni? och hur har ni det? Fördelar? Nackdelar? Oense?
Alltid intressant att höra hur andra tänker och tycker
Jag och min man har haft gemensam ekonomi i alla år, för att vi tycker att det passar oss bäst. Vad tycker ni? och hur har ni det? Fördelar? Nackdelar? Oense?
Alltid intressant att höra hur andra tänker och tycker
Vi har våra egna lönekonton, för över pengar till "räknings"-kontot samt sparkontot. När alla överföringar är gjorda har vi precis lika mkt penar kvar på våra resp. lönekonton även fast vi tjänar väldigt olika. Det blir våra så kallade fickpengar som vi gör vad vi vill med. Passar oss kanon!
Vi har helt gemensam ekonomi och har haft det i flera år. Om jag inte minns fel så när vi skaffade vår första gemensamma bostad. Funkar superbra för oss
Fast man kanske skulle gjort som pumpkin med tanke på när man köper presenter och sånt, bra idé faktiskt. Men sen å andra sidan alla pengar vi får över går till renovering och bröllop. Och när bröllopet är över kommer det gå till en hett efterlängtad resa.
Vi har ett gemensamt servicekonto dit våra löner numera går in. Från det kontot betalar vi alla räkningar, för över pengar till mat- och bensinkonto och sparar till en buffert. Allt nödvändigt, helt enkelt.
Varje månad får vi en summa pengar till våra gamla lönekonton, dit också våra VISA-kort är kopplade. Det är våra fickpengar som vi kan köpa onyttigheter för
För oss funkar detta utmärkt!
Vi har gemensam ekonomi sen förra året då vi köpte hus och tog lån ihop. Fast vi har 2500kr var i fickpengar varje månad som vi får spendera som vi vill. Jag är mycket gladare för att köpa saker till mig själv än vad min sambo är så vi kände att lite egna pengar var nog bra att ha ändå för att slippa onödiga diskussioner. =)
Vi har precis som ni. Funkar fantastiskt bra.
Vi har helt gemensam ekonomi. Våra löner går in på ett konto som vi har varsitt kort kopplat till, därifrån dras också alla räkningar. Sen flyttar vi över pengar till sparkontot. Resten av pengarna på lönekontot använder vi fritt. För oss har det aldrig varit något problem men det beror förmodligen dels på att vi har samma (dyra) intressen så som dykning, resor etc och dels så tar pengarna aldrig slut så det är ingen av oss som måste göra avkall på något.
Kul att höra hur alla andra gör!
Vi kör helt gemensamt. Vi har pensionssparande till min sambo, och sparar pengar till hans barn. Jag har sparade pengar och mina barn oxå så vi sparar inget till oss. Fattar inte hur folk orkar hålla på att dela på räkningar och matpengar osv. Verkar jobbigt !!
Tooticki ; Häftigt att nån vågar säga så : pengarna tar aldrig slut ! Skönt att ha det så!