Hur har ni det ekonomiskt???
Jag och min man har haft gemensam ekonomi i alla år, för att vi tycker att det passar oss bäst. Vad tycker ni? och hur har ni det? Fördelar? Nackdelar? Oense?
Alltid intressant att höra hur andra tänker och tycker
Jag och min man har haft gemensam ekonomi i alla år, för att vi tycker att det passar oss bäst. Vad tycker ni? och hur har ni det? Fördelar? Nackdelar? Oense?
Alltid intressant att höra hur andra tänker och tycker
vi har gemensamt sen några år tillbaka, eller ja sen vi flytta ihop.
jag är en student, har inte tagit lån, varit mammaledig. Så min sambo har stått för det mesta.
Men vi betalar räknar som är på ca 9.000 varje månad.
mat 3000
bensin ca. 1000
och sen 3000 i fickpengar vardera.
och det som blir sparat blir sparat. Nu har det blivit mer när jag sommarjobbat. Men vi har inte ändrat vår budget för att vi får mer pengar.
Vi har gemensam ekonomi dvs har alla konton tillsammans!Funkar hur bra som helst!
VI har gemensam ekonomi, jag sköter betalandet av räkningar.
Först betalar jag alla räkningar
Därefter får båda pengar för det som dras autmatiskt från respektive konto, samt "fickpengar" som skall räcka till månadskort, medicin, kläder, nöjen, lunch, eget sparande m.m.
Detta anpassas självklart till våra behov, t.ex får han mindre pengar till lunch eftersom han pluggar i ett område med låga lunchpriser, medan jag jobbar mitt inne i stan där det är dyrt som fan.
Det som blir över går till vårt gemensamma sparande, som är ett gemensamt konto. Härifrån beslutar vi gemensamt när vi tar ut pengar, (t.ex en ny diskmaskin osv)
Jag får för tillfället ut ungefär tre gånger så mycket som min sambo i månaden, eftersom han pluggar, och när han är klar kommer jag fortfarande få ut ca 10 000 kr mer i månaden än honom, så jag tar självklart det största ekonomiska lasset. Men samtidigt är det viktigt att vi båda har samma förutsättningar. Eftersom vi valt ett gemensamt liv och en gemensam ekonomi, så delar vi självklart på pengarna också.
Våra pengar kommer in på det egna kontot sen delar vi upp räkningarna efter inkomsten så min man står för hyran och det så när allt sånt är betalt så har vi ungefär lika mycket kvar. Maten brukar vi betala varannan gång eller hälften var!
Men självklart är det aldrig nått tjaffs om mina eller hans pengar skulle ta slut då delar man ju självklart med sig eller betalar för den andre, trivs med att ha det så skulle inte vilja ha in pengarna på 1 konto, har min man jobbat en massa extrapass så tycker jag självklart han förtjänar att ha dom pengarna själv!
Vi har delad ekonomi och trivs jätte bra med det, passar oss båda perfekt...
Fast vi har ett konto som är gemsensamt dit det dras en lika stor summa för båda varje månads om vi använder till hyra, räkningar, bil mm
Vi har kvar våra gamla lönekonton sen förut men vi har båda fullmakt över alla konton, viktigt om någon skulle bli så sjuk att denna inte kan förmedla sig.
Sen har vi ett servicekonto som öppnades i samband med husköpet. Där sätter vi in pengar till lån+räkningar. Han sätter in 8000 och jag 5000. Sen dras det pengar till sparande och försäkringar både till oss och barnen, lite från hans konto och lite från mitt, inte exakta summor.
Skulle 'mina' pengar på mitt lönekonto vara slut och jag behöver ett par vinterskor tex. Lyfter jag på luren och för över pengar från hans konto. Det är inget att man måste fåga om lov först. Utan han kan göra likadant om han behöver det.
Detta fungerar utmärkt för oss
Vi har ett gemensamt konto där vi för över pengar varje månad för alla räkningar och mat och sånt och sen har vi ett lönekonto var för sig som var och en använder till lite vad man vill, funkar kanon! :D
Vi sätter in en procentsats av våra respektive löner. Den som tjänar mest sätter in mest, men vi tycker att det är rättvist. Jag sätter in 70% och han sätter in 70%. Funkar kanon!
Inge tjafs och dessutom har vi våra egna pengar att göra vad vi vill med.
Jag kan ju inte rå för att han tjänar mycket mera än mig trots att jag har 4 års utbildning på universitetet och inte han.
eftersom jag och min man är relativt jämställda i löner (jag tjänar någon krona mer ;) ) så sätter vi in en gemensam summa på "vårt hushållskonto" och det resten får över får vad och en spendera på enskillda investeringar och nöjen :=)
/Alyx
Vi har gemensam ekonomi, och det var ett av våra bäta beslut. Många bråk blev det ang pengar. Är "ekonom" och har stenkolla på budgeten men det hade inte min sambo. Så jag bokade en tid med banken tog med sambon. Där förklarade de allt som jag försökt att göra. Då äntligen föll polletten ner och han fick erkänna att jag hade rätt och att ha gemensam ekonomi är det bästa för oss.
Och tack vare att vi gjorde det, kan vi nu åka till Thailand i tre veckor i vinter och ha ett vackert bröllop nästa sommar.
Så för oss var det den bästa och ända tänkbara lösningen på våran ekonomi. Att ha GEMENSAM EKONOMI!
Men vi är alla olika och sä länge det funkar så ska man ha det precis som man själv vill...ingen ska påtvinga en att ha det ena eller det andra..
Så tycker jag iallafall.
//Tessisen
Vi har haft gemensam ekonomi sedan den dagen vi flyttade ihop (hade då varit tillsammans i två månader). Nu har vi levt i hop i snart nio år.
Fast vi har fortfarande varsina lönekonton och delar upp betalandet av räkningar från båda kontona. Jag brukar se till att spara lite mer på mitt konto då det är jag som handlar mat för det mesta. Har dock ett extrakort till sambons konto som jag kan ta av om jag behöver.
Detta har alltid fungerat bra för oss!
Tess, jag kan hålla med delvis, förut hade jag en sambo som var arbetslös och jag jobbade. Jag kunde inte spara en krona (då) för jag försörjde honom. Idag är jag inte med den mannen längre och mina pengar är borta. Så visst förstår jag de som vill hålla isär ekonomin. Men samtidigt så är det väl bra att dra försorg om varandra och leva på lika villkor.
När man är gift stipulerar ju lagen detta men när man är sambo finns det inget som säger så.
Vi har gemensam ekonomi fast vi har egna konton.. Vi trivs med det!