Hur har ni det ekonomiskt???
Jag och min man har haft gemensam ekonomi i alla år, för att vi tycker att det passar oss bäst. Vad tycker ni? och hur har ni det? Fördelar? Nackdelar? Oense?
Alltid intressant att höra hur andra tänker och tycker
Jag och min man har haft gemensam ekonomi i alla år, för att vi tycker att det passar oss bäst. Vad tycker ni? och hur har ni det? Fördelar? Nackdelar? Oense?
Alltid intressant att höra hur andra tänker och tycker
vi har gemensamt sen några år tillbaka, eller ja sen vi flytta ihop.
jag är en student, har inte tagit lån, varit mammaledig. Så min sambo har stått för det mesta.
Men vi betalar räknar som är på ca 9.000 varje månad.
mat 3000
bensin ca. 1000
och sen 3000 i fickpengar vardera.
och det som blir sparat blir sparat. Nu har det blivit mer när jag sommarjobbat. Men vi har inte ändrat vår budget för att vi får mer pengar.
Vi har gemensam ekonomi dvs har alla konton tillsammans!Funkar hur bra som helst!
VI har gemensam ekonomi, jag sköter betalandet av räkningar.
Först betalar jag alla räkningar
Därefter får båda pengar för det som dras autmatiskt från respektive konto, samt "fickpengar" som skall räcka till månadskort, medicin, kläder, nöjen, lunch, eget sparande m.m.
Detta anpassas självklart till våra behov, t.ex får han mindre pengar till lunch eftersom han pluggar i ett område med låga lunchpriser, medan jag jobbar mitt inne i stan där det är dyrt som fan.
Det som blir över går till vårt gemensamma sparande, som är ett gemensamt konto. Härifrån beslutar vi gemensamt när vi tar ut pengar, (t.ex en ny diskmaskin osv)
Jag får för tillfället ut ungefär tre gånger så mycket som min sambo i månaden, eftersom han pluggar, och när han är klar kommer jag fortfarande få ut ca 10 000 kr mer i månaden än honom, så jag tar självklart det största ekonomiska lasset. Men samtidigt är det viktigt att vi båda har samma förutsättningar. Eftersom vi valt ett gemensamt liv och en gemensam ekonomi, så delar vi självklart på pengarna också.