Hur har ni det ekonomiskt???
Jag och min man har haft gemensam ekonomi i alla år, för att vi tycker att det passar oss bäst. Vad tycker ni? och hur har ni det? Fördelar? Nackdelar? Oense?
Alltid intressant att höra hur andra tänker och tycker
Jag och min man har haft gemensam ekonomi i alla år, för att vi tycker att det passar oss bäst. Vad tycker ni? och hur har ni det? Fördelar? Nackdelar? Oense?
Alltid intressant att höra hur andra tänker och tycker
VI har inte gemensam ekonomi och ämnar inte heller ha det men vi delar på alla gemensamma utgifter. Mäjligen om vi skaffar gemensamt sparkonto och servicekonto för räkningar etc.
Detta system passar oss, ser inte fördelarna alls med gemensamma konton. Man kan lika gärna föra över en viss summa till gemensamt servicekonto.
Glömde tillägga att vi båda har samma syn på ekonomi, prioriterar samma saker osv så det är inte svårt för oss att ha såpass gemensam ekonomi.
Anledningen till att vi har valt att ha ett lönekonto med VISA-kort och sen två sparkonton är att vi tycker det är enklare att få en överblick över utgifter och hur mycket pengar man har kvar än om man har det uppdelat på lönekonto, servicekonto, matkonto etc.
Tooticki: Nejdå det är ganska enkelt, om man har ETT konto som är både servicekonto, matkonot och konto för allt!
Nightingale skrev 2008-07-25 08:16:47 följande:
Förklaring enligt swedbank.
Servicekonto är ett konto som är till för att ge dig en bättre överblick över dina fasta månadsutgifter som till exempel hyra och lån.
Vi "fick" det när vi köpte hus. Där för vi över en lika stor summa varje månad o betalar driften för huset o lånen. Sedan för vi ett excelark på gemensamma utgifter/räkningar o skall kolla av varje månad, då vi fortfarande inte fått tummen ur att skaffa ett gemensamt konto med varsit kort. Sedan får vi disponera våra egna pengar o välja vad vi vill göra med dem.
Vad är gemensam? Om bådas löner kommer in på samma konto? Vi har gemensam men våra löner kommer in på olika konton men allt annat körs gemensamt. Vi har aldrig tjafsat om vem som ska betala räkningar osv utan har bara blivit den som har mest pengar över den månaden eller att i betalat några var.Funkar utmärkt!
Ingen skillnad alls, bara ett annat namn på kontot.