• Pumpkin

Hur har ni det ekonomiskt???

Vi har helt gemensam ekonomi, skulle kännas konstigt att inte ha det när vi levt ihop i flera år, äger bostad tillsammans och dessutom nu är gifta.

• Pumpkin

Dock brukar vi sätta undan en lika stor summa på våra respektive lönekonton (som vi har kvar) för att ha lite egna "fickpengar". Kan vara lite roligare om man t ex ska köpa någon present åt den andra, så att han (i mitt fall) inte ser exakt vart jag köpt den och hur mkt den kostade.

• Pumpkin
    Tooticki skrev 2008-07-25 08:26:44 följande:
    Nightingale skrev 2008-07-25 08:16:47 följande: Ja, det är klart men vissa har ju flera olika konton och det var det jag syftade på.Vad ÄR egentligen ett servicekonto? Har aldrig hört uttrycket någon annanstans än här på BT.
    Jag hade inte hört det heller förrän jag började hänga på Familjeliv
  • Pumpkin
    lbmarbrg skrev 2008-07-24 23:26:18 följande:
    Pumpkin: Går bägge lönerna in på samma konto, eller? Och sen för ni över till egna konton?
    Nej, våra löner kommer in på våra konton som vi hade innan vi träffades, ingen av oss har orkat ändra det Så lönerna kommer in på våra egna konton, förs över till vårt gemensamma och sen låter vi de antingen ligga kvar där efter att allt är betalt, eller så för vi över "fickpengar" till våra egna konton, det är lite olika. Nu när vi sparat till bröllopet har vi låtit pengarna ligga kvar på det gemensamma kontot, pengarna har räckt längre om vi haft 8-10000kr tillsammans än 4-5000kr på varsitt konto, av någon anledning
  • Pumpkin
    Lillsnufflan skrev 2008-07-25 11:03:24 följande:
    Poängen är väl att t.ex. ränta och amorteringar på huslån dras en gång i kvartalet och om man har knaper ekonomi/eller inte så bra koll finns det ju risk att man råkar använda upp alla pengar och sen står där med skägget i brevlådan när man ska betala lånet på 18 000:-. Därför kan man ha ett servicekonto dit pengar automatiskt överförs varje månad från lönekontot. Och sen betalas huslånet därifrån.
    Diskussionen om huruvida man betalar lånen månadsvis eller kvartalsvis har jag varit med i på Familjeliv, hade ingen aning om att folk betalade kvartalsvis. Vi betalar månadsvis, precis som alla andra vi känner
  • Pumpkin
    Hofsan skrev 2008-07-25 13:07:53 följande:
    Men ni som har helt gemensam ekonomi, ni har inte det som vi då väl , att tex den ena har en väldigt dyr hobby som min sambo har(fallskärmshoppnig)eller?
    Min man hoppar inte fallskärm nej, men han har andra dyra intressen precis som jag (dock inte aktivt just nu). Om båda har dyra intressen förstår jag inte riktigt varför man ska dela på det? Det gör jag iofs ändå inte, det handlar bara om att kompromissa
  • Pumpkin
    Hedebris skrev 2008-07-26 10:00:13 följande:
    men bara för att man har gemensam ekonomi betyder ju inte det att man måste fråga sin partner när man vill köpa ett par byxor....eller det beror ju på vilket förhållande man lever i
    Precis. Har aldrig hänt att jag har frågat min man om det är OK att jag köper ett par byxor eller ens tre par byxor, det handlar ju trots allt om ömsesidig tillit och respekt. Skulle jag däremot få för mig att gå och köpa en TV så skulle jag nog kolla med honom innan, men mest för att han kan mer om sånt än jag
  • Pumpkin
    Hedebris skrev 2008-07-26 10:17:09 följande:
    jag säger det samma. men jag informerar dock att: idag tänker jag gå och shoppa :)
    Ja det gör jag också, precis som jag varje dag säger vad jag ska göra
Svar på tråden Hur har ni det ekonomiskt???