Inlägg från: Lillsnufflan |Visa alla inlägg
  • Lillsnufflan

Hur har ni det ekonomiskt???

Poängen är väl att t.ex. ränta och amorteringar på huslån dras en gång i kvartalet och om man har knaper ekonomi/eller inte så bra koll finns det ju risk att man råkar använda upp alla pengar och sen står där med skägget i brevlådan när man ska betala lånet på 18 000:-. Därför kan man ha ett servicekonto dit pengar automatiskt överförs varje månad från lönekontot. Och sen betalas huslånet därifrån.

Tooticki skrev 2008-07-25 08:38:39 följande:
    Men hur fungerar det rent praktiskt? Vad är det som gör att man får en bättre överblick än på ett vanligt lönekonto kopplat till internetbanken?
  • Lillsnufflan

Vi har gemensam ekonomi. Tidigare har jag alltid tjänat bäst, nu gör han det. Det skulle kännas orättvist om den ena hade mer att röra sig med än den andre.

Vi har varsitt lönekonto, men han sätter över alla sina pengar på mitt konto utom hans "fickpengar" och sen betalar jag alla räkningar etc. Anledningen till att jag får alla pengar är att han har så långa arbetsdagar att det alltid blir jag som handlar mat och så. Dessutom har han svårt att hålla i pengarna medan jag är extremt snål, så vi får mer pengar kvar i slutet av månaden så.

Sen har vi ett servicekonto för huslånen och ett sparkonto som just nu mer är ett bröllopskonto !

• Lillsnufflan

Oj, jag har haft två långvariga, seriösa förhållanden och vi har alltid haft gemensam ekonomi. Jag tror jag hade haft svårt att leva ihop med en man som såg så olika på pengar. Jag vet inte hur det hade gått ihop med min familj heller då vi har en del gemensamma tillgångar (sommarhus etc.) som vi hjälps år solidariskt med. Det är aldrig någon som har koll på vem som lägger ut pengarför vad, den som för tillfället har råd betalar bara, vi ger varann rätt mycket pengar kors och tvärs också.

Men frågan är väl hur du ser på det: Känns ert upplägg OK för dig, eller känns det som om du har fått ge avkall på orimligt mycket? Kanske kan er bank hjälpa er att lägga upp er ekonomi på ett sådant sätt att det känns rimligt för båda? Kompromissa måste man alltid i ett förhållande, men båda måste vara beredda att ge något, annars blir det ingen kompromiss.

Sedan blir jag lite nyfiken: Tjänar ni ungefär lika myket? Och vad händer om ni t.ex. skulle få ett sjukt barn och den ene av er tvingas stanna hemma och den andre fortsätter jobba?

20080802 skrev 2008-07-25 12:47:44 följande:
    Är det bara vi som är oense om hur man vill ha det??? Min man (blivande) tror starkt på individuellt ansvar och vill inte att allt ska vara gemensamt medan jag önskade att vi hade det. Vi sätter in pengar på ett hushållskonto i proportion mot hur mycket vi tjänar, och därifrån tar vi alla gemensamma utgifter. resten är vårt eget. Vi har nu även skrivit äktenskapsförord där vi specar alla tillgångar, både nuvarande och framtida, som enskild egendom bortsett från sådant som vi skaffar tillsammans.
  • Lillsnufflan

Jo, min sambo gör av med mycket mer pengar än jag på sina hobbies (jag är toksnål). Men att vi har gemensam ekonomi betyder ju inte att han kan använda hushållskassan som han vill till sina nöjen. För oss betyder gemensam ekonomi att vi sätter alla våra pengar på ett konto och räknar ut hur mycket som kommer att vara kvar när allt nödvändigt är betalt. Sedan beslutar vi gemensamt vad vi ska göra med det som är kvar (det är inget vi gör varje månad förståss, vi ser över ekonomin en gång om året ungefär). Vi räknar ut ungefär hur mycket var och en behöver för våra egna "nöjen" och hur mycket vår son kan tänkas behöva. Vi får alltså månadspeng, inte bara vår son utan jag och min m2b också . Resten sätter vi in på sparkontot.

Hofsan skrev 2008-07-25 13:07:53 följande:
    Men ni som har helt gemensam ekonomi, ni har inte det som vi då väl , att tex den ena har en väldigt dyr hobby som min sambo har(fallskärmshoppnig)eller?
  • Lillsnufflan

Ska tillägga att orecis som Duchess så skulle jag inte ha några problem med att min m2b fick någon tusenlapp extra varje månad om han hade en dyr hobby.

För övrigt får min m2b mer pengar än jag för tillfället, men det är för att han slutade röka och då tyckte jag att han skulle använda de pengar han tidigare rökte upp för att göra något kul med i stället. Jag tror faktiskt att det fungerade bra som motivation, han såg vad han kunde få istället för sina cigaretter.

Svar på tråden Hur har ni det ekonomiskt???