• Duchess

Hur har ni det ekonomiskt???

Vi har ett gemensamt servicekonto dit våra löner numera går in. Från det kontot betalar vi alla räkningar, för över pengar till mat- och bensinkonto och sparar till en buffert. Allt nödvändigt, helt enkelt.

Varje månad får vi en summa pengar till våra gamla lönekonton, dit också våra VISA-kort är kopplade. Det är våra fickpengar som vi kan köpa onyttigheter för

För oss funkar detta utmärkt!

• Duchess

Tänkte bara kommentera angående servicekonto:

Både jag och maken har dispositionsrätt och tillgång via nätbanken till servicekontot. Däremot har vi inte tillgång till varandras gamla lönekonton (där våra fickpengar numera finns). Vi kan alltså betala räkningar båda två, men inte se om den andre handlat nåt på Intersport just innan vår egen födelsedag

• Duchess

Handlar det om intressen i den prisklassen så får man naturligtvis ta ett snack om hur man ska finansiera det. Om min man hade ett dyrt intresse så har jag i princip inga problem med att han får nån tusenlapp extra per månad. Fast å andra sidan beror det nog på vilket intresse det är. Om det är något som bara bränner pengar utan att ge positiva effekter så skulle jag vara mer tveksam.

Hofsan skrev 2008-07-25 13:24:32 följande:
    Nä det e ju skillnad om man har dyra intresen båda två men det skulle aldrig falla mig in att betala hans fallskärm på 40 000 kr och alla hopp han gör varje vecka. Det får han minsann själv betala och spara ihopa till.
  • Duchess

Jag är oftast en förespråkare för gemensam ekonomi. I de fall där man har barn så förstår jag inte hur man kan undvika att ha gemensam ekonomi. Samtidigt inser jag ju också att det finns många par som har delad ekonomi och är nöjda med det.

Finns det någon här som har delad ekonomi och kan berätta lite om fördelarna med detta? Jag vill gärna förstå er bättre

• Duchess

Ville bara säga tack till Nightingale och ni andra som berättat om varför ni valt delad ekonomi. Vi kommer nog inte att ändra oss här hemma, men det är alltid nyttigt att förstå varför andra gör annorlunda val

Tänkte bara fråga er med barn och delad ekonomi: har ni på något vis kompenserat den andra parten när h*n tagit ut sin del av föräldraledigheten? Det påverkar ju t ex pensionen.

Svar på tråden Hur har ni det ekonomiskt???