• Leola

Pionbukett i juli = en omöjlighet???

Hej,

Var inne i en floristbutik idag och tänkte att jag skulle spana efter lite pioner eftersom det är det som jag vill ha i min bukett.

Hittade dock inga så jag frågade floristen som sa att det inte är säsong för dem nu.
    Va!?!?!?!?!?
    (Tydligen är säsongen mellan april - midsommar).

Är det någon som har haft eller vet om det går att få tag i pioner i juli -> brudbukett?

(Dock ingen brådska ännu -> bröllop juli 2009, men jag vill ju ha min pionbukett som jag drömt om)

• Svar på tråden Pionbukett i juli = en omöjlighet???
  • dfk

Jag tror att man kanske kan beställa från utlandet... Men är inte säker.

• Pumpkin

Det kan gå, om vädret var som i år - ganska dåligt fram till juli. Jag hade pioner i min brudbukett och gifte mig 5 juli i år.

• 080805 1

Det går absolutatt få tag på, men det beror på vilke färg du vill ha, rosa är inga problem medan vita kan bli svårare. Men man måste specialbeställa från holland så dom kan nog kosta mellan 45-95 kr st.

• Pumpkin
    florististhlm skrev 2008-07-27 21:39:40 följande:
    Det går absolutatt få tag på, men det beror på vilke färg du vill ha, rosa är inga problem medan vita kan bli svårare. Men man måste specialbeställa från holland så dom kan nog kosta mellan 45-95 kr st.
    Konstigt att alla florister säger olika, enligt min florist så var säsongen i Holland över och hoppet låg istället hos de svenska odlarna.
  • Leola

Hmmm... ja det verkar onekligen vara lite knepigt med pioner.

Kan man beställa pioner hos alla floristaffärer då?
    Eller måste man kolla upp så dessa även plockar hem från ex. Holland?
    (Jag vill nog faktiskt ha rosa...)

Förvirringen är total...

florististhlm skrev 2008-07-27 21:39:40 följande:
  • Pingst09

Va? Mina pioner hemma i trädgården har just blommat ut... Men det är klart, jag bor ju i södra norland också. Låter knepigt att det inte ska gå att få tag på.
    Odlarna driver väl fram allt mycket tidigare än det kommer i rabatterna hemma

• allehanda

Mina blommade på sista versen till skolavslutningen den 12 juni,detta är södra skåne.

• U2s

Mina blommade ur för ca 1 månad sen och jag bor i Stockholm...

• Lillsnufflan

Det stämmer ju. Jag bor i Mälardalen men har ett sommarhus i Norrland och även om mina pioner här hemma har blommat över för länge sedan så blommar de ju för fullt där uppe. Borde ju rimligen gå att beställa norrifrån?

efternamnsbyte skrev 2008-07-27 23:33:12 följande:
    Va? Mina pioner hemma i trädgården har just blommat ut... Men det är klart, jag bor ju i södra norland också. Låter knepigt att det inte ska gå att få tag på.Odlarna driver väl fram allt mycket tidigare än det kommer i rabatterna hemma
  • Leola

Frågan är bara till vilket pris... frakta blommor från norrland... eller holland.
    Det känns lite jobbigt att det är ett sånt stort osäkerhetsmoment i det hela.

Man kanske måste ha en plan-b-bukett. (men hur kul känns det... hmm... måste nog konsultera en till florist för att se hur man kan göra).

Svar på tråden Pionbukett i juli = en omöjlighet???