• Tant Doris

Att kringå namnlagen.. igen...

Har läst i flera trådar om hur man ska göra när båda vill ha båda namnen.

Problemet är att i olika trådar står olika saker: i den ena står det att det är jätteviktigt att den som ska ta den andras efternamn som mellannamn ska göra det före och den som ska byta efternamn ska göra det efteråt.

I en annan tråd står det att man ska göra allting efteråt fast vid två olika tillfällen.

Vad sjutton är det som gäller egentligen?? Någon som verkligen vet?

• Svar på tråden Att kringå namnlagen.. igen...
  • Schatzilein

Jo:
    "Vi behåller våra efternamn vid vigseln, men min man tar mitt efternamn som mellannamn. Sedan, när det är klart, byter jag efternamn till hans efternamn och tar då mitt flicknamn som mellannamn. Slutsatsen blir att vi båda har mitt flicknamn som mellannamn och hans efternamn som efternamn. Precis som vi ville!"

Observera att det ena efternamnet "försvinner" som efternamn, utan istället blir ett mellannnamn som exempelvis inte kan föras över till barn osv.

• FruRålin080808

Kan jag alltså ta min blivande makes efternamn som mellannamn? Blir ju roligare om jag har det namnet först tycker jag=) Trodde man bara fick ha sitt eget som mellannamn...

Schatzilein skrev 2008-08-02 08:10:33 följande:
    Jo:"Vi behåller våra efternamn vid vigseln, men min man tar mitt efternamn som mellannamn. Sedan, när det är klart, byter jag efternamn till hans efternamn och tar då mitt flicknamn som mellannamn. Slutsatsen blir att vi båda har mitt flicknamn som mellannamn och hans efternamn som efternamn. Precis som vi ville!"Observera att det ena efternamnet "försvinner" som efternamn, utan istället blir ett mellannnamn som exempelvis inte kan föras över till barn osv.
  • anne på grönkulla

Nejdå, du kan välja att antingen ha ditt eget som mellannamn eller makens - och det andra som efternamn.

Läs på skatteverkets hemsida:
    www.skatteverket.se/folkbokforing/ovrigt/namn.4.18e1b10334ebe8bc80004083.html

Tyvärr kan jag inte hjälpa TS mer än att hoppas att någon som gjort det dyker upp o kan förklara.

FruRålin080808 skrev 2008-08-02 12:18:33 följande:
    Kan jag alltså ta min blivande makes efternamn som mellannamn? Blir ju roligare om jag har det namnet först tycker jag=) Trodde man bara fick ha sitt eget som mellannamn...
  • Labolina07

anne på grönkulla skrev 2008-08-02 18:22:27 följande:

Nejdå, du kan välja att antingen ha ditt eget som mellannamn eller makens - och det andra som efternamn. Läs på skatteverkets hemsida:www.skatteverket.se/folkbokforing/ovrigt/namn...Tyvärr kan jag inte hjälpa TS mer än att hoppas att någon som gjort det dyker upp o kan förklara.
    men om barnen redan har mammas efternamn? Kan ändå mannen ta mitt som mellannamn?
  • matildaochniklas

TS, vi har gjort så att vi kommer att heta mitt som mellannamn och hans som efternamn. Vi harvarit i kontakt med skatteverket för att få det rätt. Dom är superbra på att svara på mailfrågor!

Såhär gör vi:

1. Vi anmäler att vi behåller våra namn efter vigseln och att han tar mitt som mellannamn.

2. När det gått igenom efter vigseln, tar jag hans efternamn och behåller mitt som mellannamn.

Krångligt, jag vet.. men det känns rätt för oss. Får vi barn någon gång plockar vi kanske bort mellannamnet för att kunna heta samma allihopa.

• 16aug08

HJÄLP, jag får panik på det här med namnen. Jag tycker att det är jobbigt som tusan. Vi har bestämt att jag ska ta hans efternamn och ha mitt som mellannamn. Kommer inte mina barn (om jag får några) ha möjligheten att ta mitt namn i framtiden om de skulle vilja?

• anne på grönkulla

Jo, sin mammas flicknamn har man nog rätt att ta senare i livet. Hör med Skatteverket, för säkerhets skull. Men ni kan inte ge det vidare till dem nu som mellannamn, om du heter det i mellannamn.

• Tant Doris
    matildaochniklas skrev 2008-08-06 23:01:48 följande:
    TS, vi har gjort så att vi kommer att heta mitt som mellannamn och hans som efternamn. Vi harvarit i kontakt med skatteverket för att få det rätt. Dom är superbra på att svara på mailfrågor!Såhär gör vi:1. Vi anmäler att vi behåller våra namn efter vigseln och att han tar mitt som mellannamn.2. När det gått igenom efter vigseln, tar jag hans efternamn och behåller mitt som mellannamn.Krångligt, jag vet.. men det känns rätt för oss. Får vi barn någon gång plockar vi kanske bort mellannamnet för att kunna heta samma allihopa.
    Då är det alltså EFTER vigseln man ska göra båda delarna. Vet ju i vilken ordning man ska göra det s.a.s men inte NÄR. Tack!

Vi har tre barn som redan har mitt namn som mellannamn och sambons namn som efternamn. Det här är enda chansen för alla att få heta samma (för inte får sambon ta mitt efternamn som mellannamn "i efterskott/senare"?
  • Labolina07

anne på grönkulla skrev 2008-08-06 22:57:26 följande:

Varför skulle det vara ett hinder?
    menar du mitt? tja man vet ju aldrig hihi
  • Tooticki

anne på grönkulla skrev 2008-08-07 00:08:25 följande:

Jo, sin mammas flicknamn har man nog rätt att ta senare i livet. Hör med Skatteverket, för säkerhets skull. Men ni kan inte ge det vidare till dem nu som mellannamn, om du heter det i mellannamn.
    Mammas flicknamn är inget problem att ta som efternamn, det har jag gjort. Barnen kan dock inte få både mellannamn och efternamn efter föräldrarana.
  • matildaochniklas

Ja, fast efternamnsblanketten kan du ju skicka in innan vigseln. Men det gäller ju inte förrän den har gått igenom efter vigseln.
    Tant Doris skrev 2008-08-07 03:18:26 följande:

Då är det alltså EFTER vigseln man ska göra båda delarna. Vet ju i vilken ordning man ska göra det s.a.s men inte NÄR. Tack!Vi har tre barn som redan har mitt namn som mellannamn och sambons namn som efternamn. Det här är enda chansen för alla att få heta samma (för inte får sambon ta mitt efternamn som mellannamn "i efterskott/senare"?
  • countrypie

finns det något sät att ordna så att alla i familjen får bådas efternamn? vi har inga barn än, men alltid sett framför mig att hela familjen skulle ha dubbelnamn.. mitt som mellannamn och min sambos som efternamn... men än så länge har jag inte hittat något kryphål... förutom om vi väntar med att byta namn tills efter att barnen är födda... tänk om man får en sladdis då???

• Tooticki

countrypie skrev 2008-08-07 14:21:53 följande:

finns det något sät att ordna så att alla i familjen får bådas efternamn? vi har inga barn än, men alltid sett framför mig att hela familjen skulle ha dubbelnamn.. mitt som mellannamn och min sambos som efternamn... men än så länge har jag inte hittat något kryphål... förutom om vi väntar med att byta namn tills efter att barnen är födda... tänk om man får en sladdis då???
    Eftersom dubbelnamn inte finns längre så är meningen att det inte ska gå att göra. Dessutom kanske det bara är du som ser tjusningen i ett mellan- och ett efternamn utöver för- och andranamn. Barnen kanske kommer uppleva det som krångligt och onödigt.
  • matildaochniklas

det går tyvärr inte. vi vile också göra så men nej.. där är det ju en fördel att ha skaffat alla barn innan man gifter sig

countrypie skrev 2008-08-07 14:21:53 följande:
  • liten81

Hej hej
    Har efter många och långa samtal med Skatteverket nu till slut fått klart för mig att man kan göra som många av er säger, dvs att han tar hennes namn som mellannamn och efter vigseln tar hon hans namn som efternamn och sitt eget som mellannamn. VIKTIGT att tänka på för er som vill göra så är att era barn då bara kan ha det ena namnet som efternamn, alltså ert gemensamma efternamn. Det andra namnet, mellannamnet, försvinner. För oss var det viktigt att våra framtida barn skulle kunna heta båda och vi får därför inte ta samma efternamn. Så vi kommer att behålla våra egna efternamn och ev ska den ena av oss ta den andras som mellannamn men vi har inte bestämt oss än.

• Schatzilein

Precis vad vi också kommit fram till. Han lägger till mitt, men vi har kvar våra egna som efternamn. Tills namnlagen ändras (finns ett förslag på gång som nog har majoritet), vill säga...

liten81 skrev 2008-08-07 15:13:43 följande:
    Hej hejHar efter många och långa samtal med Skatteverket nu till slut fått klart för mig att man kan göra som många av er säger, dvs att han tar hennes namn som mellannamn och efter vigseln tar hon hans namn som efternamn och sitt eget som mellannamn. VIKTIGT att tänka på för er som vill göra så är att era barn då bara kan ha det ena namnet som efternamn, alltså ert gemensamma efternamn. Det andra namnet, mellannamnet, försvinner. För oss var det viktigt att våra framtida barn skulle kunna heta båda och vi får därför inte ta samma efternamn. Så vi kommer att behålla våra egna efternamn och ev ska den ena av oss ta den andras som mellannamn men vi har inte bestämt oss än.
  • Tant Doris
    matildaochniklas skrev 2008-08-07 14:40:19 följande:
    det går tyvärr inte. vi vile också göra så men nej.. där är det ju en fördel att ha skaffat alla barn innan man gifter sig
    Precis, det var så vi gjorde ! Alla tre barnen har mitt namn som mellannamn och sambons namn som efternamn. Med lite trixande så får vi alla heta samma efter vi har gift oss
  • matildaochniklas

Det har ni gjort bra! Haha, vi får ta tag i den biten när det blir dags för det
    Tant Doris skrev 2008-08-07 21:24:49 följande:

Precis, det var så vi gjorde ! Alla tre barnen har mitt namn som mellannamn och sambons namn som efternamn. Med lite trixande så får vi alla heta samma efter vi har gift oss
Svar på tråden Att kringå namnlagen.. igen...