Inlägg från: Tant Doris |Visa alla inlägg
  • Tant Doris

Att kringå namnlagen.. igen...

Har läst i flera trådar om hur man ska göra när båda vill ha båda namnen.

Problemet är att i olika trådar står olika saker: i den ena står det att det är jätteviktigt att den som ska ta den andras efternamn som mellannamn ska göra det före och den som ska byta efternamn ska göra det efteråt.

I en annan tråd står det att man ska göra allting efteråt fast vid två olika tillfällen.

Vad sjutton är det som gäller egentligen?? Någon som verkligen vet?

• Svar på tråden Att kringå namnlagen.. igen...
  • Tant Doris
    matildaochniklas skrev 2008-08-06 23:01:48 följande:
    TS, vi har gjort så att vi kommer att heta mitt som mellannamn och hans som efternamn. Vi harvarit i kontakt med skatteverket för att få det rätt. Dom är superbra på att svara på mailfrågor!Såhär gör vi:1. Vi anmäler att vi behåller våra namn efter vigseln och att han tar mitt som mellannamn.2. När det gått igenom efter vigseln, tar jag hans efternamn och behåller mitt som mellannamn.Krångligt, jag vet.. men det känns rätt för oss. Får vi barn någon gång plockar vi kanske bort mellannamnet för att kunna heta samma allihopa.
    Då är det alltså EFTER vigseln man ska göra båda delarna. Vet ju i vilken ordning man ska göra det s.a.s men inte NÄR. Tack!

Vi har tre barn som redan har mitt namn som mellannamn och sambons namn som efternamn. Det här är enda chansen för alla att få heta samma (för inte får sambon ta mitt efternamn som mellannamn "i efterskott/senare"?
  • Tant Doris
    matildaochniklas skrev 2008-08-07 14:40:19 följande:
    det går tyvärr inte. vi vile också göra så men nej.. där är det ju en fördel att ha skaffat alla barn innan man gifter sig
    Precis, det var så vi gjorde ! Alla tre barnen har mitt namn som mellannamn och sambons namn som efternamn. Med lite trixande så får vi alla heta samma efter vi har gift oss
Svar på tråden Att kringå namnlagen.. igen...