Inlägg från: Schatzilein |Visa alla inlägg
  • Schatzilein

Jo:
    "Vi behåller våra efternamn vid vigseln, men min man tar mitt efternamn som mellannamn. Sedan, när det är klart, byter jag efternamn till hans efternamn och tar då mitt flicknamn som mellannamn. Slutsatsen blir att vi båda har mitt flicknamn som mellannamn och hans efternamn som efternamn. Precis som vi ville!"

Observera att det ena efternamnet "försvinner" som efternamn, utan istället blir ett mellannnamn som exempelvis inte kan föras över till barn osv.

• Schatzilein

Precis vad vi också kommit fram till. Han lägger till mitt, men vi har kvar våra egna som efternamn. Tills namnlagen ändras (finns ett förslag på gång som nog har majoritet), vill säga...

liten81 skrev 2008-08-07 15:13:43 följande:
    Hej hejHar efter många och långa samtal med Skatteverket nu till slut fått klart för mig att man kan göra som många av er säger, dvs att han tar hennes namn som mellannamn och efter vigseln tar hon hans namn som efternamn och sitt eget som mellannamn. VIKTIGT att tänka på för er som vill göra så är att era barn då bara kan ha det ena namnet som efternamn, alltså ert gemensamma efternamn. Det andra namnet, mellannamnet, försvinner. För oss var det viktigt att våra framtida barn skulle kunna heta båda och vi får därför inte ta samma efternamn. Så vi kommer att behålla våra egna efternamn och ev ska den ena av oss ta den andras som mellannamn men vi har inte bestämt oss än.
Svar på tråden Att kringå namnlagen.. igen...