• Oms

Ännu en tur med barnkarusellen

MEN!! SHIT vad det har hänt grejer här inne! Jag hade slravat bort mitt lösenord och efter att ha rensat daton på cookies o gamla filer så kom jag helt plötsligt inte in ngnstans eftersom jag har glömt bort alla lösen som jag skapade för många år sen... och sen hade jag en icke aktuell mailadress som kontaktadress här så det underlättade inte...jaja, nu e ja ghär iaf!

VICKAN!! Grattis gumman! vad kul! Se där du e ju lika fertil som jag var efter p-piller stopp, nu har du ju iofs kört m regnkappor ett tag men ändå! vi försökte ju inte heller utan det blev ju på första försöket eller vad man nu säger. men vad häftigt! och en vädur ser det ut att bli alltså -skoj

VICTORY - grattis till lilla Albin, låter som en drömförlossning precis som du sa - vaad härligt!

NATTSSON - har jag grattat dig eller har jag missat det? jag hoppas att jag hann gratta dig innan jag försvann härifrån för nu kom jag inte ihåg hur din förlossning var, men visst fick du en flicka (har inte läst igenom så mkt o hittat ngn ledtråd tyvärr) grattis iaf!

BS - hur mår pappa, e allt bra där? och Iris, fungerar det m sömn o allt - har hon börjat dagis/dagmamma än?

MUGGLAN - jo vi har oxå haft ett lite sommargräl - det fösta grälet faktiskt då vi aldrig grälat tidigare , tror precis som du säger att man har fokuserat så mkt på barnen att man låtit saker blivit för stora så att det tillslut blir för mkt att hantera - men det var lätt avklarat iaf
    hur mår Moa? lika go fortfarande?

TINGA - *kramar om* jag och alla andra som haft kolik, reflux eller bara mkt vakna barn vet vad ni går igenom just nu. sen att ni har två undrlättar ju inte. De första 3 månaderna sov jag inte mer än 3-4 timmar /dygn och de var skitjobbigt! MEN - det vänder och en vacer dag så ligger du där i sängen och funderar på om du ska gå upp eller ej trots att dina barn sover - detta då du är utsövd! jag lovar! hang in there!

VÄNNER - låter som om ni har haft fullt upp i sommar! kul! Prinsen verkar vara en riktigt pigg liten krabat ovh visst e väl det kul! hur gammal e han nu?

LITEN - vad häftigt med AW! tror nog att ni kommer att få ett super resultat! vi funderar var varannan dag på om vi ska ta tag i Mathildas sömn men då överraksar hon oss m att sova hela nätterna o då lugnar vi oss igen tills nästa gång hon vaknar kl 03.10 och pratar för fullt...

MSW - När e det dags för dig? inte sååå långt kvar nu va? hur mås det?

MRS B - hur mår pojkarna? har maken varit ledig nu ifrån dömandet ett tag? när börjar säsongen igen?

SWEET- hur mår lilla söta? funkar det bra m kissen? hur länge kommer du ha möjlighet att vara hemma innan du måste tillbaka i jobb igen? har mamma o pappa kommit över o kikat på underverket än? hur går det m kissen o bebis?

SEPTEMBER - hur mår ni - ngt nytt att rapportera?

JUNILEJON - hur e det i amningsträsket? fungerar allt bra?

LAPPIS - semester nu va? du läser vä inte det hör men jag säger hej iaf och hoppas att ni får en avkoppling irån allt nu under sommaren!

TUBBISEN - long time no see - hoppas allt e bra m er båda?!

IZZIE - tyckte jag såg ditt namn härinne ngnstans, mår lillskruttan bra?

FREJIS - hur går det m allt? var är su i processen

SÅ.... har jag glömt ngn så ber jag om ursäkt, hann inte läsa igenom förra tråden innan den stängde utan har bara skummat lite och shit vad många vi är här inne (jag har säkert glömt ngn, usch jag känner det på mig... sorry!)

• Oms

Men NENNELAINEN - gumman jag g-l-ö-m-d-e di...sorry! ser att av ngn helt oförklarlig anledning så har de små simmarna inte hittat rätt ännu... vad tråkigt! nu tycker jag att det e er tur!! hur har sommaren varit annars?

ZOZO -jag sa ju att jga glömt några! Men hur kunde jag glömma 2 irån orginaltråden det undrar jag är du kvar i svedala? hur mår magen o blodtrycket? när e det dags? Juungfru eller våg?

• Oms

känns ff om ngn e glömnd... men vem? ni ser ju, jag glömde två av mina tidiga BT bekantskaper så det e ingen ordning på det alls

Här då? jo allt e bara bra! riktigt bra tom!

Mathilda kryper runt överallt och reser sig mot allt man kan men hon har inte lärt sig att sätta sig ned så hör man henne låta lite panikslagen ifrån ngt rum så vet man att hon står inte kan komma ned igen. Hon är nu drygt 8 mån och har redan fått 6 tänder som hon biter allt o alla med, hon tycker att det e superhäftigt!

hon e lik gla o go som vanlit, supersocial om än lite reserverad de första 10-20 min m främlingar men sen så

hennes reflux är tyvärr inte ngt bättre... vi prövade att minska dosen men det resulterade i att hon inte åt ngt alls och grät vid rapningar, vid ryggläge etc så då fick vi börja m maxdosen på stört - det hade hunnit bli lite sårigt i halsen på henne. nu fungerar allt bra m medicineringen, hon kräks ff c 5-10 ggr/dag men inga direkta mängder och hon lider inte av det så det e helt ok.

Att äta mat m bitar i är däremot totally out of the question - refluxbarn har tydligare kräkreflexer än andra barn och de har svårt för bitar då det påminner de om att det kan göra on o fastna- mn räknar med att hoon kan äta 8-månaders barnmat när hon e ca 1 år så till dess blir det pureer... jag ska dock jobbba på att införa det tidigare, vi åker ju till Gambia när hon e 13 mån o då måste ju maten fungera bra för där nere e det inte tal om speciell barnmat direkt.

om mindre än en månad så börjar jag jobba - då e det slut på 9 månaders härlig ledighet nä det ska bli skönt oxå, 9 mån e en lång tid att vara hemma faktiskt! min man längtar, nu ska han vara hemma i 5-6 mån beroende på när vi får dagisplats nu till våren.

stora tjejen e det oxå bra med - hon har varit en superhjälp hela sommaren och det har varit jättemysigt att ha henne hemma. dock har hon inte varit me ngn av de kompisarna som hon kommer att möta nu 18 aug och det ororar mig lite... hoppas att hösten blir smärtfri på kompisfronten.

på torsdag kommer makens syster till oss igen, hon var ju hos oss hela förra sommaren och hon kommer en kortare tur iår bara för att få lite semester och för att träffa barnen såklart -s ka bli såå kul att träffa henne igen!

Sådär! nu har jag skrivit så mkt så att ni kräks på mig! så nu slutar jag för denna gång, återkommer snart hoppas jag!

KRAM TILL ER ALLA!

• Oms

Vickan - jag det kan man ju minst sagt säga ang att du inte e sprudlande glad ännu - det kommer. Man e gravid i 9 månader av en anledning - för att man ska hinna vänja sig vid tanken! när du börjar få mage och det börjar sparka o så a då blir det mer påtagligt, även vid UL och när man lyssnar på hjärtljuden känns det mer verkligt.

du behöver absolut inte känna Wow just nu, du kommer inte älska ditt barn mindre bara för att du blev gravid på "första försöket" och även om det känns orättvist så gör ni ju det här för att ni vill ha barn - du planerar ju inte en abort eller hur? och då har du lika stor rätt till dina känslaor som alla andra.

• Oms

precis!!

viktualia skrev 2008-08-05 11:15:39 följande:
    Omsan - japp och Nenne har rätt att vara bitterfitta!
  • Oms

Lappis o Nenne -

sitter o läser igenom vad som hänt sen sist och hamnade på de sidor där ni skriver som kärleksförklaringar till era män och att ni längtar efter att se glädjen i era mäns ansikten när ni berättar om plusset, första UL, när barnet e fött o ni räknar tår osv... Jag måse säga att Åååååh vad jag känner med er! jag är inte lättrörd men det var nästan så att jag fällde en tår där. det känns helt sjukt att det ska vara så orättvist att några som mig o Vickan som blir gravida på en sekund o så andra som er som gör A L L T för att bli gravida...

Alla i den här tråden vill ha barn, alla oavsett bakgrund civilstånd o familjesituation, alla vill få gå o vara gravid o klappa på magen, att vara ute o gå m maken m en stor gravidmage och möta folk som ler o nickar igenkännande. Det är en underbar känsla och tyvärr inte alla förunnat...

för det e just det allt rör sig om, att man känner den där extra samhörigheten när man får ett barn som till hälften har dina gener o till hälften pappans, en sorts bekräftelse på ens kärlek till varandra är det ju ändå då man vill för sina gener vidare i den kombination som man tycker är perfekt.

det gör mig ont att ni båda (o tubbies o Frejis mfl men det var ni som skrev igår) har hittat den perfekta mannen att bilda familj med - och så fungerar det inte! jag är kristen o tror att allt har sin mening och att gud prövar de starkaste hårdast men det förändrar inte det faktum att det suger att vara den det inte fungerar för!

jag hoppas o ber för att ni också ska få välsignas m ett barn (eller flera) men om så inte är fallet hoppas jag att det finns en riktigt bra anledning till att så inte sker, det kan ju vara så att ni är bäst lämpade av alla att var världsföräldrar - ni kanske är så exklusiva och har så mkt kärlek att ge att ett barn inte anses vara nog, ni kanske ska adoptera för att hjälpa de barn som inget har eller bli fosterföräldrar, kontaktfamilj eller jobba ideellt m utsatta barn, vad vet jag? Ni verkar båda ha mkt stabila o kärleksfulla äktenskap och det är väl ändå just där ett utsatt barn bör få en andra chans?

om ni nu inte får biologiska barn kan ni ju ändå bli föräldrar, att adoptera ett barn e nog det största man kan göra för mänskligheten...

lycka till tjejer och massor m styrkekramar till er o era män!

• Oms
    muggles skrev 2008-08-14 16:05:43 följande:
    Ngt som jag märkt är väldigt viktigt mitt i sömnbristen och det andra (vi är ju inte i det stadiet längre men jag kommer ihåg hur det var) är att man inte glömmer omtänksamheten mot varandra. Tex när jag var halvdöd i amningskoma så övertalade min man mig att han skulle ta några matningar på natten. Jag invände att han ju skulle jobba. Men då sa han att han inte hade ngn nytta av en fru som var halvdöd... (han sa det på ett gulligare sätt men kontentan var det)
    Men precis så är det ju, man måste kunna ta emot hjälp också - inte bara vara såhimla duktig hel tiden! min man var uppe många nätter m såväl Mathilda som m oss båda för att visa att han var tillgänglig för mig. jag skickade honom i säng många gånger men jag var oerhört tacksam för att han trots lååång arbetsdagar ändå tänkte till o erbjöd sin tid.

Mathilda vaknar ff på nätterna, varannan natt äter hon 1 ggr på natten (runt 3-5 sådär) o annars så vaknar hon o vill ha nappen som hon inte kan hitta i mörkret och när maken e ledig så tar han nattpassen o tvärtom blir det när jag börja jobba igen
  • Oms

Zoz - vad skönt att alltign verkar gå bra för er nu och att bebis o trycket mår bra! nu e det inte långt kvar! börjar det kännas tungt?

• Oms

kom ni ihåg när jag rimmade ihop julrim som handlade om att berätta om att man var gravid till sväron o päron? Det var väl 2 jular sen om jag inte minns fel har för mig att Snartis använde sig av ngt rim - så man kan berätta påmånga sätt om sin graviditet

jag berätta för maken dagen efter att jag testat plus. han var i danmark på sin kusins konfirmation och jag kunde inte vänta m o testa mig då jag helt plötsligt fick en aha upplevlese på mina symptom och bara måste testa mig - mest för att få et bekräftat att jag INTE var gravid då jag hade räknat m iaf 6-7 månader innan bebis skulle bli till...
    Vi satt på soffan o så sa jag allvarligt att jag inte skulle följa m till gambia i vinter - han satt o åt och slutade tugga o sa -varför inte det? jo vi ska ha barn innan jul så det blir så bökigt. han var ff tyst o tittade på mig m stora ögon - VA? du skojar? nä, jag e gravid så det blir innan jul. Han log då m hela ansiktet och gav mig en lång puss (m smak av mat han hade glömt o svälja tror jag haha) sen var han helt upp o nedvänd hel dagen o veckan som kom, han kunde inte förstå att det gått så snabbt. inte förrän vi var på inskrivningen förstod han att det nog var sant

• Oms

Tack för alla kommentarer förresten, det känns ju så uppfriskande att kika in här - om än sporadiskt- och skriva lite och sen få gehör för det! ni är superbra härinne!

Kokosen - ja lilltjejens ögon e inte o leka med (precis som stora syrrans) så det e bara för pappan o ladda hagelbössan och gå 2 m bakom tjejerna på stan när de e tonåringar

Svar på tråden Ännu en tur med barnkarusellen