• muggles

Ännu en tur med barnkarusellen

AM & Liten: liiiite fix?! Jag rös när jag såg köksluckorna och heltäckningsmattan. Och sedan tänker jag - har de inte gjort ett dyft inomhus sedan de flyttade in (det ser ut så), vad har de då fixat med i övrigt?? Jag fattar inte hur man kan bo så, den ingrodda smutsen på köksluckorna, urk! (Sedan, visst kan man fixa det men i princip hela huset behövde göras om kände iaf jag...) Men nu ska jag inte vara negativ. Vill man göra ett fynd så är det väl precis ett sådant objekt man ska välja, hoppas på att budgivningen blir obefintlig (många har svårt att föreställa sig hur fint det kan bli efter renovering) och så blåser man hela skiten och gör om allt. Då har man nog gjort ett bra köp.

• muggles

Page: gött att höra av dig igen!!!

Frejis: jävla s*t*ns skit!!! Sympatikram!

Telis: vad härligt att ngn vill donera till dig, det är ni såå värda!

Vänner: ska bli kul att dryfta inredning med dig!

Nenne: välkommen hem! VA - shoppade du för lite?! Inte bra...

Tinga: jo faktum är att jag vet att heltäckningsmattor är inne igen men jag har inte riktigt vant mig vid tanken ännu. Men en ny och fräsch är ju en annan sak än en från 1974... Jag skulle hellre köpt ett pedantskött hus, oavsett om tapeter och möblemang är från 1950, än ett där det är ingrodd smuts och ingenting är bytt på 30 år. Är det rent och välskött inne så är det oftast bra omskött även ute.

• muggles

Saffranin: GRATTIS! Du behöver inte vara rädd att vi blir sura - du har ju skrivit förut. Håll oss gärna uppdaterade hur det går!

Cicci: aha, det var där du var. Undrade just vart du tagit vägen Så du är tröttare denna gången än med Victor?

Själv är jag också trött, har inte sovit så bra av ngn anledning (Moa sov hela natten så det var inte hennes fel). Däremot har Moa gått tillbaka till att vakna före 06 (imorse började hon böka 05.20) - GÄSP! Jag är på jobbet kl 7 numera, jag som är morgontrött egentligen.

Det var ngt mer jag skulle kommentera men har glömt. Kaffe!

• muggles

Jag gillar också körsbär1

Nu är min näst-sista kurs slut - jag har bara en kvar i höst. Såå skönt!

Moa sover ganska exakt 13h/dygn, varav 10,5-11h på natten och 1,5-2h på dagen. Hon sover en gång per dag, efter lunch (så som på dagis). Hon reglerar själv till 13h, så att om hon har sovit en längre natt så blir dagsömnen automatiskt kortare.

Vi behöver inte vagna längre utan hon har lärt sig somna. Vi har en kort rutin för att markera sömn; lägger henne i spjälsängen och sjunger Björnen sover (den sång som hon fastnade för - vi provade en massa men denna lugnar henne). Man sjunger den ett par ggr och om hon är orolig håller man en hand på henne så att hon ligger stilla. När hon stillnar kan man nynna ett par ggr och när hon börjar blunda kan man lämna henne (detta tar ca 5 min). På dagen ung likadant.

Jag är dock övertygad om att Moa inte hade sovit så bra på dagen om vi inte hade lärt henne; hon var ett sådant barn som inte automatiskt sov av sig själv. Men det har blivit lättare och lättare. Och jag tror faktiskt inte att hennes oförmåga att sova var vårt fel, att vi som föräldrar var ovanligt spattiga el så. Jag tror helt enkelt att barn är olika och vissa har mer problem med att slappna av än andra.

Moa har dock aldrig sovit mer än 14h/dygn och när hon var liten så var ju detta för lite, så hon har alltid legat i underkant på sömn. Vilket hon inte kan ha ärvt från mig för jag älskar att sova!!!

• muggles

Omsan: jag tror vi menar samma sak men jag vill ändå förtydliga. Jag tror inte att alla barn behöver lära sig att sova; vissa klarar det alldeles utmärkt själva. Men när det gäller Moa (och vad jag vet även Vänners prins) så hade de problem med att slappna av och slockna var som helst och utan hjälp. Sedan känner jag andra barn där de snarast fått väcka barnet efter 3-4h sömn och de barnen har kunnat somna när som helst hur som helst. Och jag tror inte att det är föräldrarnas förtjänst...

I Moas fall är det så skönt att se att hon liksom gottar ner sig i sängen och riktigt gosar in sig i kudden när hon ska sova. Hon har helt klart förstått att det är en skön aktivitet När hon var liten var vi tvungna att skärma av med ngt för att hon inte skulle få en massa synintryck - annars låg hon bara och tittade på allt utan att kunna somna.

Sedan har man nog olika ambitionsnivå som förälder också. En del har en mer relaxad låt-gå attityd vilket inte behöver vara fel. Allt är ju rätt om man själv och barnet mår bra av det. Sedan har jag funderat på att det ibland är lättare att vara relaxad om man har turen att ha ett barn som somnar lätt själv.

Har man ett barn som uppenbart sover för lite och därmed mår dåligt av det, så blir man nog mer fokuserad på att "fixa problemet".

Liten: jag förstår precis vad du menar, jag har känt likadant. Men med tiden ser man att det finns naturliga variationer i både sömnbehov och sömnmönster. Verkligheten är inte som AWs bok och barnen är inte lika mkt "robotar" som hon utmålar. Men har man en god grundrutin så klarar man tillfälliga "hack i spåret" och hittar snabbt tillbaka.

• muggles

MSW: tror det är ok om han ligger i ditt knä och sover på mage. För det är väl så att om de får andningsuppehåll så ska man dit och röra på dem så att andningen hoppar igång igen (och om beröring hjälper så borde ligga i knät funka?). Vi anv comhem för tv och tele, funkar bra. Dock har man inte samma säkerhet som telia att det funkar och det är fler drifstopp upplever jag.

Jag kan hålla med Telis resonemang om ÄD men jag tyckte Omsan förklarade sin ståndpunkt bra också. Skönt med diskussioner där alla får uttrycka sin åsikt utan personpåhopp!

frullan: trist att det inte funkade!

Lappis: välkommen hem, du har saknats i tråden! Håller som vanligt tummarna!

Nenne: lycka till med visningen!

Liten: trist med bilen

Ah, jag lekte flera timmar med Moa igår - kände mig som världens bästa mamma! Maken var och tränade och vi satt och byggde med klossar (hon börjar fatta principen nu fast hon är lite väl hårdhänt så oftast raserar hon tornet när hon försöker lägga dit en kloss), läste bok ("bo" säger hon), "pusslade" med sådana där djurpussel med knoppar som ska i rätt hål, trädde på och av ringar, plockade ur och i saker ur lådor. Hon var hur mysig som helst, varför kan hon inte vara sådan alla dagar?! Fast då skulle man inte uppskatta det lika mkt... Mitt mammasamvete är iaf gott! Sedan har hon börjat försöka springa, fort ska det gå...

• muggles

Cicci: vilken vecka är du i nu? Gött att du mår såpass bra ändå!

• muggles

BS: jag har bara visat hur man gör, dvs byggt torn själv. Har gjort det ngn gång ibland med långa mellanrum; förut raserade hon bara tornet men nu försöker hon bygga själv. Men å andra sidan har hon inte förrän ganska nyligen visat intresse för att trä på ringar på den där konen. Och min väninnas barn gjorde det redan i somras fast hon är yngre. Så jag tror att de har olika intressen helt enkelt - inget att stressa upp sig över. Jag tror Iris kommer att göra det när hon själv vill oavsett hur många ggr man visar för henne

Vi har Moas leksaker i v-rummet men på kvällen plockar vi ihop dem i en låda som åker in i bokhyllan. På sikt ska vi skaffa en låda med hjul på som går att rulla in i hennes rum. Klart de vill leka där alla andra är!

Lunch!

• muggles

Vänner - jag kollade in länken igår och som du sa är det lite beroendeframkallande! Jag tröttnade ganska fort på de överdesignade hemmen (det kan faktiskt bli lite väl många orangea accenter också! en bra inredare vet när gränsen är nådd...) men sökte på barnrum. Behöver lite idéer om förvaring och hur man kan få till ett roligt barnrum. Och där fanns som du sa bra idéer om förvaring!

Page: ditt inlägg låter nästan som ett bloggfundering el som en krönika - väldigt bra skrivet tycker jag! Det som du tycker är tragiskt kanske är det ohämmade navelskåderiet? Som att de utgår i från att ngn annan är intresserad av vilka tavelramar de har på väggarna? Men det verkar finnas nördar inom alla områden... Har just insett att jag nog inte är ngn inredningsnörd ändå - inte när man jämför

frullan: hur mår förresten Borren? Det var länge sedan du skrev ngt om honom.

Cicci: kul att höra om Victors framsteg!

Piggelin: går Amanda nu eller? Har ni sett att det finns jättebra antihalksockor på Lindex? Bra för små nybörjar-gående

Moa härmar allt mer det som man säger. Gulligast är när hon säger "oj oj" när hon tappar ngt el ramlar. El "hoppsan" (fast s:en låter som Don Corleones 'schsss' ung). Jag tycker det här med språket slår allt, det är tom häftigare än när de börjar gå. Just att man kan prata med dem och de börjar förstå det man säger; och att det kommer ut ord vid rätt tillfälle som visar att hon faktiskt förstår vad ordet betyder. Det är såå roligt!

Ang ÄD-diskussionen så hetsade jag inte upp mig så mkt - vet inte varför. Brukar kunna tända till men jag kanske inte känner ett jätteengagemang i just den frågan. Däremot tycker jag det är kul med diskussioner och har följt era åsikter...

Det enda jag kan kommentera som jag har egen erfarenhet av, det är en frånvarande pappa. Mina föräldrar är skilda och jag växte upp med en frånvarande pappa (dvs med en ensamstående mamma som jobbade heltid). Men man hittar manliga förebilder i andra närstående (i mitt fall tex en morbror). Det är inte så viktigt att den förebilden finns just inom familjen, det kan vara i skolan el i släkten el i vänkretsen. Jag är full av beundran för ensamstående föräldrar (och deras mödor kan man tex läsa om i "Pappadagar i råttans år" - en jättebra bok fö!). Jag tänker ofta på det när jag tycker det känns kämpigt att ha barn (för det gör det ju ibland), att vi är iaf TVÅ!

• muggles

Nenne: jag köpte en Peak-dunjacka (låter som din på beskrivningen) för 4 år sedan och den har jag typ bott i mer el mindre på vintern. Före grav var jag ju en frusen person, numera inte lika mkt (skumt eg). Den är lite lite sliten vid ärmarna men herregud, den är ju 4 år gammal. Trodde aldrig att en jacka kunde hålla så bra. Den var värd sina 4000 kr kan jag säga! (Jag hade ångest när jag köpte den.)

Men 7000 kr låter lite i överkant frullan... Kul att höra om Borren!

Cicci: grattis till Guldfiskens pickande! El blev det Tick'n denna gången???

Nenne igen: jag kände så väl igen mig i din beskrivning av grav-längtan. Precis så kände jag också för 2 år sedan när vi försökte som bäst. Men nu när jag upplevt det (och de 10 sista v var lite småjobbiga pga mkt vatten - karpaltunnelsyndrom mm) så skulle jag kunna tänka mig att snabbspola nästa ev graviditet. Faktum är att jag skulle kunna tänka mig att snabbspola fram tills de är ca 4-5 mån Jag tyckte inte de första mån var speciellt roliga men å andra sidan - det kan ju bli helt annorlunda med nästa(?).

Jag är också sjuk på nya stövlar, skulle vilja ha ett par svarta med lite högre klack än vad jag har på mina stövlar nu. Och så skulle jag behöva köpa en ny variant av min Peak-jacka men vete fan om vi har råd. Räntorna snor rätt mkt av vårt sparkonto just nu...

• muggles

Telis: kom på vad jag glömt - du är väl påväg ner till Götet nästa helg (1-3/11)? Ska vi köra en träff? Vilka kan? Piggelin?

Ngn som har tips på snygga julstjärnor att hänga i fönstret? Vi behöver handla lite nytt och hann aldrig med det förra året. Vill ha lite stramt, enkelt, gärna modernt...

• muggles

Telis: jag tycker lördag låter finfint för en lång mysig brunch. Jag behöver dock ta med maken så att vi kan turas om att jaga Moa
    Piggelin - vad tror du om Incontro? För tråkigt? Där finns nämligen mkt plats för Moa att kuta runt på (hotell är bra ställen nu har jag märkt).

*sliter mig i håret tillbaka till kundpresentationerna*

Nu har de jävla kunderna bett om en kurs till i december - alrig får man vara ifred!

• muggles

Telis: nä långt ut kan man inte säga. Det är spårvagnsavstånd och nära havet. Men det är klart, jämfört med "ditt" hus ligger ju Långedrag långt ut... Usch, jag fick ångest direkt när jag såg taket eldstaden och... blä.

Liten: snygga stövlar! Vad fick du punga ut med?

Vänner: förra veckan letade vi i 2 dgr efter makens nyckelknippa. Som tur var kunde han använda reservnyckeln så länge. Han hittade den till slut i tvättsäcken. Den hade jag haft liggande vid tvättkorgen när jag la i tvätt och där hade tydligen Moa droppat den utan att jag märkte det. Och nu har hon börjat lägga saker i toastolen... Min hårborste höll på att hamna där i morse Vi får passa oss vad vi ger henne nu.

• muggles

Nu är jag trött: säcken låg vid tvättmaskinen menade jag. Jaja, intresseklubben antecknar förmodligen...

• muggles

hallå tjejer - hur mår ni?!
    Hinner inte in här ens för kortisar numera Trist.

Gjorde en 12h-sejour (kundbesök) till Landskrrråuna igår - jädrar vad de pratar annorlunda där!!!

Ngn som plussat el ngt annat roligt som hänt? *hoppas*

• muggles

Liten: vi kan bilda klubb för Moa är inte direkt lugn hon heller. Men jäkligt rolig och påhittig! Ju äldre de blir desto roligare är det att ha ett barn med lite ös i (tror jag).

• muggles

AM: på honom bara! Din tid är väl lika värdefull som hans? Annars kan väl du vara projektledare (svårt att lära gamla hundar sitta...) och så är han din assistent som får utföra uppgifterna Projektledaren delegerar du vet

Moa har lärt sig äta (med sked) under veckan som gått så nu är hon dagisfärdig! För skojs skull räknade vi de ord hon kan och det blev en 12-13 st. Dvs ord hon använder på rätt sätt, sedan kan hon härma fler för hon är en riktig härmapa.

Jag har unnat mig nya stövlar och haft en riktigt skön helg - förutom att jag jobbat ca 4h idag (hemma, när Moa sov bla). Trist att jobba på helgen men jag hoppas det lugnar sig snart. I veckan ska jag gå kurs (för en gångs skull ska jag gå en, inte hålla en), ska bli intressant.

Vänner: det lät inte bra med din fot - du kanske ska kolla den? Tänk att jag trodde nog att du skulle gilla Mairo - de har mkt snyggt! Och färdigsytt dessutom har jag för mig?

• muggles

Förresten är jag jäkligt nöjd med att jag nu gått ner 2 av mina planerade 3kg (deadline är 13/12 - jag och en kollega har en tävling ). Så nu kommer jag äntligen i mina gamla jeans igen, slipper köpa nya. Så fortsätt kämpa BS! Heja heja!!

• muggles

Jag vill ha en eloge för att jag läst ikapp!!! Puh!

Frullan: grattis till plusset! Först var jag också lite förvånad över ditt nojande att du inte skulle bli gravid snabbt men sedan förstod jag bättre hur du tänkte, bra förklarat.

Lappis: hoppas ni tajmade bra ändå även om tempen steg oväntat!

Välkommen Ore och hbgbrud (ditt nick känner jag igen)!

Jag är som BS och går direkt in här, hinner inte kolla andra trådar på BT. Har tydligen missat ngt...

Mkt mer som jag borde kommentera men det har försvunnit i den enorma mängden inlägg...

Imorgon ska vi träffa Telis och hennes man - KUL!

Moa har fått dagisplats (börjar i januari) och även en liten tjejkusin (min svägerska som försökt få barn i drygt 2 år gjorde en IVF och det lyckades så det finns hopp). Två glada besked på en dag!

Dags att gå och knyta sig - min natt inatt. Moa är lite förkyld så hon sover inte riktigt bra.

Svar på tråden Ännu en tur med barnkarusellen