• Mrs  B

Ännu en tur med barnkarusellen

September
    Vi flög första gången med Max när han var 11 månader och det gick bra. Han sov ca 3 timmar ner av 5 h och sov 2 timmar hem. Mina föräldrar var med och satt bakom mig och Max var hos oss alla när han var vaken, livlig som han är. MEN resan gick bra fast jag var nojig och nervös innan. Nu ska vi resa med Malte och Max i början på nov och då är Malte 10 mån. Ska bli spännande att se hur det går med allt och nu ska vi resa ensamma utan mina föräldrar.

Ett tips förresten:
    När mina föräldrar bokade vår resa så bokade de platser till mig, maken och Max på ett speciellt ställe i planet där man får ha småbarn liggande i en "liggdel a la liggvagn". Liggdelen sätts fast på väggen och där kan bebisen sen sova i lugn och ro. Funkade jättebra.
    Tyvärr har vi inte kollat upp detta till denna gång med Malte så jag får se hur det går denna gång.

Amma eller ge flaska på upp och nergång med planet så går det bättre med barnens öron och kolla upp vaccination för lilltjejen. Vi måste nämligen gör en vaccination tidigare på Malte än vanligt pga vår resa.

• Mrs  B

Igår fick vi reda på att det kompisparet som gifte sig i midsommar fått mf i 9 veckan. De har en son på 2 år, som de fick kämpa i 2 år för att få, och nu hade de blivit gravida igen men fick mf. Trist!

En annan kompis gjorde sin andra IVF i midsommar och den funkade inte heller. De har också ett barn sedan innan, men nu vill det sig inte alls.

Sen kom grannen in i förmiddags för att lämna en blomma till maken som fyllde år igår och hon är gravid i 16 veckan (efter 2 års kämpande där med) och nu var det något i livmodern som hade brustit. Så nu får hon inte göra något alls med än att vila för att se om det läker.
    Hon har en dotter sedan tidigare medan han är det första gången för.

• Mrs  B

BS
    Har bara hört andra säga att de ammar vid start och landning, har bara flaskmatat själv så jag vet inte hur amningen går till.

• Mrs  B

Godmorgon!

Här är det vardag igen, , maken är på jobbet och alla har börjat jobba. Lite trist tycker jag att sommaren är slut och alla jobbar medan jag sitter här.

Har fått jobbångest som jag tyvärr brukar få vid terminstart då jag inte får jobba som lärare som jag är utbildad till. Men med två underbara barn här hemma så borde det gå över snart igen, men tyvärr har jag en hel del lärare (bekanta och kompisar) runt omkring mig så man blir hela tiden påmind om att andra jobbar som lärare medan jag har fått göra annat.

Izzie
    Krya på dig!!!!!!!!!!!!!!
    Hoppas verkligen att du blir bra snart igen för det är inget roligt att vara sjuk och ta hand om småbarn samtidigt.
    Har aldrig haft öroninflamation så jag vet inte hur det känns men många säger att det gör väldigt ont.
    Kul med Maltidas framsteg.
    Malte växer också så det knakar......

BS
    Lycka till med inskolningen med Iris idag!
    Brukar gå bra och för det mesta är det föräldrarna som har svårt för inskolningen och lämna sitt/sina barn.

MSW
    Mitt avslag har varat runt 5 veckor på alla tre förlossningarna. Mycket de första veckorna och sen bara trosskydd de sista, som en lång mens.

Välkomna hem alla som varit på vift!!!!!

Idag blir det biblioteket i stan och sen fotbollsträning för Max.

• Mrs  B

Sitter för tillfället och läser i trådens allra första tråd och det är riktigt rolig läsning ska jag säga.

Vilka teorier ni hade om hur barn blir till, ställningar och alla krämpor.....

Den här teorien hade koko mfl om vilket barn man får:
    - på dagen får man en som sover på natten
    - på soffan blir det en soffpotatis
    - utomhus blir det en friluftsfantast (scout?)
    - i duschen blir det en renlig unge
    - i sängen blir det en sjusovare (snällare än andra teorier... :D)
    - på matbordet blir det ett matvrak eller en kock... Hmmm, kanske en kock om man kör på diskbänken och ett matvrak på matbordet?!! :D

Stämmer det???????

• Mrs  B

Lappis
    Åkte ni till Japan på er bröllopsdag eller var hamnade ni till slut????

• Mrs  B

koko
    Är utbildad 4-9 lärare i so/mu, men pga få jobb här runt omkring har jag jobbat som förskollärare i 2 år. Har funkat ok men det är inte det jag vill syssla med. Mitt "kall" är att vara lärare och få vara i skolan bland elever så det är jobbigt för mig när de jag umgås med har de jobben som jag också vill ha.

Har inget jobb att gå tillbaka till eftersom jag vikarierat som förskollärare så det är bara att ta nya tag i december och skicka en massa ansökningar.

Ja, ni var verkligen galna på den tiden. Sååååå roligt att läsa...

• Mrs  B

BS
    Barn brukar vara annorlunda hemma och på dagis. Har haft ett barn som hade väldigt strikta rutiner hemma och mamman ville att vi skulle fortsätta med dem när barnet var hos oss på dagis, men det gick ju förstås inte eftersom vi hade rätt många andra barn att också ta hand om så vi fann en mellanväg.

Sen ville hon absolut inte att barnet skulle sova i vagn men barnet var så trött när vi var ute en dag att vi var tvugna att lägga barnet i vagnen (hade inget annat val) och barnet somnade bums. Mamman hade sagt att barnet inte kunde sova i vagnen.

Det kanske blir så för Iris också, att det går bra att sova i vagnen ute bland de andra barnen????
    Barn brukar finna sig väldigt snabbt till rätta med andra barn och dagisets rutiner.

Koko
    När Max började på dagis vid 1 år så sov han en liten stund innan lunch och sen ett långpass efter lunch. Men sen när han blev äldre blev det bara ett pass efter lunch och sen slutade han sova efter lunch strax innan han fyllde 2 år.
    Nu sover han bara extra om han är sjuk.....

Clownis
    Grattis till er flicka!!!!!
    Och skönt att höra att maken fortfarande är med och njuter av er flicka.

Har nu försökt få Malte att sova i snart 1 timme och nu ger jag upp.
    Så nu sitter han i sin gåstol inne på sitt rum och leker med spisen och kastruller.
    Han är glad och jag är sur, hahahahah

Idag har maken sin första match och imorgon åker han iväg på sin domarkurs och kommer inte hem förrän på söndag kväll. Som tur är åker Max iväg till farmor imorgon och är där till fredag så det blir lite avlastning iaf.

Malte bara kladdar med sin nattsömn just nu.
    Liten får jag följa med er???????

Svar på tråden Ännu en tur med barnkarusellen