• Izzie

Ännu en tur med barnkarusellen

Oms - Vet faktiskt inte om det är en engångsgrej eller om jag kommer att vara mer benägen att få det igen. Kanske blir en "Öron-vuxen" Hemska tanke...

• Izzie

Hej hej

Liten - Tack för ditt inbox-mail! Mycket vettiga saker där som jag funderar över nu. Har tyckt att vi har en ganska strukturerad vardag men inser att vi nog kan snäppa upp den ytterligare. Tror hon sover lite för lite på dagen. Var hursomhelst på biblioteket igår och lånade "sova hela natten"-boken, så vi får se om vi orkar köra på den tekniken.
    Hoppas Mindre piggar på sig snabbt nu då!

Muggles - Grattis grattis lilla Moa!!! Tänk vad fort tiden går.
    Hoppas det går bra på kursen nu då och att halsen håller. Lite små halstabletter (typ läkerol så man kan prata samtidigt) brukar vara bra att fukta mun och hals med, liksom dricka vatten/te ofta.

Pirr - Vad kul att du tittar in! Det låter jätteroligt att du har så många och umgås med och din lilla bebis verkar må så bra!

Telis - Åh vad spännande! Det låter ju suveränt att de drar igång! Men varför starta en process ifall de inte tänker låta dig avsluta den? Skulle det vara av åldersskäl menar du som ni inte kommer "hinna" fram i kön? I så fall borde väl datumet för när ni ställde er i kön gälla? Det verkar ju urtaskigt annars. Håller mina tummar iaf!

Lappis - När jag bad om min förlossningsjournal fick jag inte den för att de hade dåliga erfarenheter av att folk som inte var kunniga i att läsa journaler hade tolkat det som stod där på olika sätt och sedan anklagat peronalen för felbehandling... Ett resonemang som jag till viss del förstår, men om det gäller en själv så borde man väl ändå har rätt att veta??
    Nu kan ju inte jag något om ivf-statistik, men jag tyckte att siffrorna ändå lät bra. Att båda gångerna få till 10-poängare låter positivt och bådar väl gott inför kommande försök?

Oms - Vilket härligt 1-årskalas ni verkar haft för Oumie!

Junilejon - Gud va jobbigt att det inte funkar med försäkringskassan. Precis som Oms skriver så har de stora problem, och vår F-kassa har prioriterat mig som är hemma på heltid, men maken som tagit dagar då och då har fått vänta i eeeevigheter... Men jag har märkt att det hjälper att ringa och prata med dem. Bäst är att ringa till det lokala kontoret och ta namn på någon. Jag har blivit jättebra hjälpt alla gånger jag har ringt.

AM - Vad gulligt det lät att hon kröp upp i sängen och riktigt myste. Hon måste känt sig så stor! Hur gammal är Livia nu?

Cicci - Jag har oxå blött lite vid ÄL några gånger. Nån gång vill jag minnas att jag fått förklaringen att livmoderhalstappen är lite känsligare vid ÄL och om den blivit lite "retad" så kan man blöda lite. Vet inte om det ligger någon sanning i det? Hoppas ni fick till det iaf!

BS - Jobbig med Iris skrikanfall! Men precis som någon skrev (AM?) så är det nog mycket som rör sig i hennes lilla huvud nu. Massor av nya intryck och förändringar. Förhoppningsvis lugnar det sig lite när hon vant sig och kommit in i de nya rutinerna. Det är ju skönt att hon överlag verkar trivas på dagis iaf.
    Hur hade du det på jobbet? Kändes det konstigt att komma tillbaka?

• Izzie

Åh Nenne! Vet inte vad jag ska säga som piggar upp dig... Jag förstår precis det där "tävlingstänket" du skriver om. Såklart är det ingen tävling, men man kan ju inte låta bli att jämföra. Vet inte vad jag ska säga ang helgen heller. Det krävs förstås en massa mod och ett ruskigt starkt psyke för att orka med en sådan kväll, samtidigt har du helt rätt i att isolera sig kanske inte är det bästa i längden heller, men usch.

När är det ni ska åka till New York?

Hur var det med jobbet, när skulle du få besked där?

• Izzie

Ge inte upp ang jobbet ännu! Förmodligen har de mycket att göra efter semestrarna och ibland tar det lite tid.

Och bestämmer du dig för festen så tycker jag absolut att du ska unna dig ett gott vin! Det finns inget som gravida och ammande är så avundsjuk på som ett gott glas vin...

Skoj med New York! Jag älskar verkligen den staden! Vi ska oxå till USA i den vevan (om mitt öra tål det) men tyvärr blir det ingen sväng över NY den här gången...

• Izzie

Tinga - Vad härligt att höra ifrån dig och framförallt att ni mår så mycket bättre! Jag har tänkt massor på er och det gör mig verkligen glad att höra att glädjen och hoppet är tillbaka. Kram!

Lappis - Spännande med akupunkturen! Jag är alltid lite skeptisk mot saker jag inte förstår, men vad fasen - vad har man att förlora? Det är ju uppenbart att det har effekt när det gäller andra saker, det verkar som akupunktur får fler och fler användningsområden inom den svenska sjukvården, så varför inte med fertiliteten?
    Trist att du "tvingas" dra ner på träningen eftersom du mår så bra av det annars, men liksom akupunkturen så kan det ju vara bra att förändra lite saker och se vad som händer. Hur det än är, så är det ju inte för alltid det kommer att vara så. Testa under en period och utnyttja tiden till att göra något annat kul!

Frejis - Det låter suveränt med smaskig äppeljuice, tror aldrig att jag smakat sådan hemmagjord...

Piggelin - Klart du får nojja lite över din "sista" (för tillfället) vardag med Amanda! Passa på och njut! Allt har ju sin tid och det kommer säkert kännas bra att jobba oxå. Dessutom har du väl lite föräldraledigt kvar senare i vår om jag inte minns fel? Det blir ju spännande för då är det en annan Amanda att ha kul med. Lite äldre, lite mer medveten om livet och allt runt omkring! Tycker det låter som ett härligt upplägg. Önskar själv att vi kunde gjort något liknande, men det är inte möjligt med våra jobb. Jag får lov att erkänna att jag är lite avis på maken som får tiden hemma med Matilda när hon är äldre och mer "med"... Hon blir bara roligare och roligare tycker jag. Men men, jag har ju det fantastiskt hemma nu så jag ska inte klaga.

BS - Önskar verkligen dig och maken en jättegod middag och en riktigt härlig kväll för er själva. Det är ni värda!!!

Koko - Häftigt med tänderna! När kom de första i underkäken? Känns som en liten milstolpe med tänderna eftersom de börjar kunna äta lite mer bitar och ta ett stort steg från bebisperioden...

• Izzie

Hej Piggelin! *vinkar glatt*

Nu ska jag på lunch med en gammal jobbarkompis och hennes lille 4-mån. Var flera mån sen jag såg dem sist så det ska bli kul att se hur han vuxit!

Ha en skön fredag allihop! Kram!

• Izzie

Mrs B - Grattis i efterskott! Vad kul att det gick då bra med festen i helgen. Det tar ju på krafterna - både innan, under och efter - men är det lyckat så är det såklart värt det!

BS - Det låter verkligen inget vidare med din rygg. Du får stå på dig så du får hjälp! Trist, men man måste ofta kunna tala för sig för att få hjälp i den svenska sjukvårdskarusellen...

Tinga - Skönt att det gått bra idag på din första "egna" dag! Mindes att det kunde vara jobbigt att vara själv hemma med EN bebis i början, men det blir ju bara lättare och lättare allteftersom de växer och man lär känna varandra ännu bättre.

Junilejon - Härligt att du får sova bra på nätterna! Det gör ju superskillnad på energin och glädjen! Hoppas ni får radhuset!

AM - Grattis på bröllopsdagen!

Vickan - Det tillskottet låter ju inte helt fel om man säger så... Man får gratulera till rika och givmilda svärföräldrar!

Telis - Oj då, det lät ju inget vidare när du beskriver statusen på badrumsbygget... Men det är väl vändpunkten kanske? Allt blir värre för att blir värst och sedan börjar återuppbyggandet... När beräknar de att det ska vara klart?

Själv har jag ägnat dagen åt att städa vårt kök. Det såg för j-vligt ut redan innan, och efter att Matilda rivit ner min frukostbricka så ökade vi på kaoset ytterligare med flingor, mjölk, juice, porslinsskärvor toppat med psylliumfrön och en smörkletig knäckemacka. Hmmm. Tröttsamt.

Har haft en bra helg annars. I lördags var vi på kräftskiva och lämnade Matilda hos mina föräldrar. Vi åt gott och avslutade sedan kvällen gungandes i en hammock med utsikt över hela södra vätterstranden omgivna av levande ljus och ett antal killar med gitarrer som lite stämningsfullt köde alltfrån U2 tillLeonard Cohen. SUUUUPERMYSIGT!

Tyvärr blev Matilda förkyld igen under helgen så nu brottas vi med en ny förkylning och lite nya tänder på det. Har ändå fått henne att äta hyfsat idag. SÅ skönt.

Hade köpt några stora bollkryss för att sätta i krukor utanför våra ytterdörrar och medan jag duschade satte Matilda fart i gåstolen och käkade lite knoppar och blommor. Hur många vet jag inte. Någon som vet om det är giftigt???

Sen en fråga till Mrs B... Du pratade om att Malte åt smörgås. Hur introducerade du det? Vad är det för bröd och har du pålägg på?

• Izzie

Grattis MSW!!!! Vad kul med en liten pojk! (Visst behövde vi en sådan för statistiken nu va?!) Ska bli intressant att läsa din berättelse om förlossningen och tiden efteråt! Hoppas oxå att proverna är bra så ni blir utskrivna. Stor kram!!!

Piggelin - Tack för tipset om mackorna! När började du ge Amanda macka? Vilka pålägg är ok att ha på mackan? (Utöver leverpastej som du skrev om)
    Kunde väl sätta mig in i de känslor du hade ang att lämna Amanda och vara borta på jobbet en hel dag. Jag är visserligen inte där än, men bara blotta tanken på det sätter igång samma känslor hos mig. Trist att du fick lite väl lite att göra på jobbet sådär i början. Helst vill man väl bli lite upptagen och stimulerad så man slipper tänka på livet därhemma och kan känna glädje över att vara igång och jobba igen. Men det kommer säkert ska du se! Kram på dig!

Cicci - Såg det där inslaget på Tv4 om Louise Hallins uttalande. Jag tycker normalt att hon ofta har bra och kloka saker att komma med, men hon svävade nog ut lite väl långt idag ang bröstmjölken... Men hon är ruggigt förtjust i amning, hon förespråkar alltid det till varje pris. Men när hon började babbla om cancer idag så tänkte jag i mitt stilla sinne att det nog skulle bli rabalder om det...

Nattson - Vad skönt att deppigheten släppt! Det tog ca 3-4 mån innan jag verkligen började njuta av min mammaledighet efter allt strul med amning och så, och det är verkligen fantastiskt att kunna leva här och nu och njuta av att vara precis där man är för stunden. Hoppas att du med hittar rytmen och börjar må riktigt bra tillsammans med din lilla tjej.

Nenne - Klart du ska testa akupunktur! Det verkar ju ge effekt på Lappis ( om det är den önskade effekten vet vi ju inte, men tröttheten måste ju betyda att den har någon slags effekt iaf). Vilken rolig idé med talet och helium! *lagrar i bra-att-komma-ihåg-facket i hjärnan* Dig skulle man haft som brödrost!

Svar på tråden Ännu en tur med barnkarusellen