Inlägg från: Telemarkgrrl |Visa alla inlägg
  • Telemarkgrrl

Ännu en tur med barnkarusellen

Lappis, egentligen tycker man ju att åldersgränsen till och med kunde vara lite högre vid ÄD än vid IVF. Vid en IVF så använder man sig av sina egna, gamla , ägg men vid ÄD kan man ju få en 20-årings spänstiga ägg och då är ju chansen för graviditet mycket mycket högre än vad som är normalt för ens ålder. Men men, det är pengar och politik som styr alltihop.

• Telemarkgrrl

Jo, man kan ju göra ÄD privat, där finns inte den åldersgränsen. Men det är väldigt dyrt men det känns fel att lägga så galet mycket pengar på ett enda försök. Jag har ju aldrig varit gravid eller fått tillbaka något befruktat ägg vid IVF heller så det är ju inte säkert att världens bästa befruktade toppägg har någon lust att stanna där inne?

• Telemarkgrrl

Jaa, sparka gubben där bak, nenne!

• Telemarkgrrl

Lappis, det verkar vara lite olika men jag tror att det ligger mellan 55000 och 70000 för ett försök och så tillkommer då resekostnad och boende vart man nu åker. En del åker ända till Madrid!

I Ryssland kan man göra "embryoadoption" billigare än äggdonation, dvs man får ett ägg som är befruktat av någon annan än ens egen make. Det verkar inte vara så dyrt.

Men jag vet inte alltså, det känns inte rätt.

• Telemarkgrrl

Ja men precis Lappis. Nu när ni har bestämt er för adoption så kommer ni ju faktiskt att få ett eget barn även om det tar tid! Tänk, det är som världens längsta graviditet där man inte behöver oroa sig för förlossningen och där man vet man får ett friskt barn så småningom. Det där med gener är överskattat.

• Telemarkgrrl

Oj, igångsättning redan. Lycka till, MSW!!

• Telemarkgrrl

Ojojoj, igår var grannarna vansinniga över vår badrumsrenovering och idag har hantverkaren borrat igenom golvet så att det blev hål i taket hos hon som bor under oss. Jag vet inte om jag törs gå hem ikväll.

• Telemarkgrrl

Lappis, i min nya husbibel (den där om fertilitet och endo) står det också om hur dåligt det är för fertiliteten med att träna för mycket. Nu har ju inte jag alls såna problem men jag la märke till det och tyckte att det var fascinerande. Jag hade ingen aning om att det kunde påverka utan trodde bara att det var nyttigt att träna mycket. Man lär sig ta mig sjutton något nytt varje dag.

Det är ingen som har ringt och klagat idag och damen under oss hade tagit takraset riktigt bra sa vår hantverkare så jag hoppas att det inte blir några mer bekymmer.

• Telemarkgrrl

Hej Tinga!!

Muggles, min kusin blev med barn trots att hon åt p-piller men det betyder ju inte att p-piller inte fungerar. Dessutom är det ju väldigt vanligt att kvinnliga elitidrottare inte får någon mens så jag tycker inte att det verkar vara konstigt om hård träning kan påverka systemet på något sätt. Fast jag kan också tycka att det låter lite konstigt att det skulle påverka att man *har* tränat hårt tidigare i livet.

Det hjälper inte heller att vara världens lataste och aldrig träna, det är jag ett levande bevis på.

• Telemarkgrrl

Igår fick jag förresten veta att en annan kusin ska ha sitt andra barn. Det första kom till genom IVF. Efter att ha försökt på egen hand i flera år gjorde hon en titthålsoperation och då sa dom att hon inte skulle kunna bli gravid på naturlig väg. Nu när dom ville ha ett syskon ringde hon för att boka tid för FET men när hon sa att hon inte hade haft mens på ett tag så sa kliniken åt henne att ta ett test och då var hon gravid. Så det behövdes ingen FET. Det där med fertilitet och fortplantning är verkligen ett mysterium.

Svar på tråden Ännu en tur med barnkarusellen