• Lapinette

Ännu en tur med barnkarusellen

Piggelin - det blir nog aldrig något barn för vår del. Satt för en stund sedan och funderade på adoptionen och högen med papper som ligger hemma. Känns tungt att börja gå igenom dem men jag ska nog ta tag i det. 4 års väntan på ett barn...jag kommer vara 42 år (SUCK).

• Lapinette

Frejis - när kör ni gång med IVF nr 2 och vad är det som gäller, korta eller långa? Vet inte om du har läst det men jag kommer att köra kort med start efter nästa mens (m a o om en månad) då det är fullt på CvL fram till mitten av september.

Gällande adoption så tycker jag den processen känns betydligt "säkrare" än vad den här karusellen gör. Vad jag menar är att i slutänden blir det ett barn. Visst kan det ta tid och kräva många papper och vändor hit och dit innan dess men det leder till ett resultat. Man kan köpa hur många IVF'er som helst utan att bli garanterad ett barn.

• Lapinette

Oms - har fått rådet att stå i flera köer samtidigt men än så länge står vi enbart hos Adoptionscentrum. Gällande val av land så har vi inte diskuterat den frågan men min make vet om att jag värnar för Asien då jag själv har mina rötter där.

Man kan få ett barn snabbar om man väljer ett sk SN-barn. Det är barn med sjukdomar men det behöver inte alltid vara alvarliga fel utan kan vara harmynthet eller ett hjärtfel som man lätt fixar här i Sverige.

Taget från FL om någon undrar lite mer:
    SN=Special Needs=Särskilda behov. Fast egentligen behöver det inte handla om _behov_, har för mig att en del länder kan räkna ett stort födelsemärke i ansiktet som SN och det medför ju inga direkta behov. Några länder har åtminstone tidigare räknat HIV-negativa barn till HIV-positiva mödrar som SN. Många länder för automatiskt över barnen till SN när de är över en viss ålder. Ett bättre namn än Special Needs skulle egentligen vara Hard to Place eller liknande. Barnen är helt enkelt lite svårare att hitta föräldrar till. Det innebär att man inte alltid går strikt efter kötid när man adopterar bort dem. Den som är intresserad av ett SN-barn kan ibland få barn betydligt snabbare än de som bara vill gå via den ordinarie kön.

• Lapinette

Tror det räcker med en hemutredning men jag måste erkänna att jag inte vet. Vi står i en kö och jag tror det får räcka för tillfället.

Det verkar som man får välja eller åtminstone säga att det är ok vid ett lättare fel (SN barn).

• Lapinette

nenne - att betala in avgiften är faktiskt inte så svårt . Det jobbiga är när den där nådiga luntan dimper ned med posten. Den ligger på hemma på skrivbordet och bara skriver LÄS MIG! men jag bara orkar inte. Hoppas på mirakel istället.

• Lapinette

Mi Rakel ... ha, ha tror inte riktigt min make kommer att förstå den vitsen/namnet.

• Lapinette

Jag googlade lite och kolla vad jag fick upp:

Barn vietnam (mina sökord)

Fynda Barn vietnam här
    Köp Barn vietnam på Tradera nu!

Tradera.com

Känns något osmakligt!

• Lapinette

Har nu äntligen hittat telefonnumret dit man ska ringa för adoption, Stockholm stad. Ska ta mig i kragen och ringa denna vecka.

• Lapinette

Ahhh... ta två betala för en!

Svar på tråden Ännu en tur med barnkarusellen