Inlägg från: Sebastiána |Visa alla inlägg
  • Sebastiána

Överlämning i kyrkan?

Varför ska din pappa GE BORT dig? Äger han dig?

• Sebastiána

Varför ska din pappa ge bort dig? Jag kan själv aldig tänka mig något sådant, så jag försöker förstå varför ni som gör det så gärna vill göra det.

• Sebastiána

Jag tycker också att det är upp till varje brudpar, jag har bara så svårt för att förstå det.

• Sebastiána

Jo men rent logiskt borde då din blivande man ges bort av sin mamma till dig!

• Sebastiána

För att svara på den ursprungliga frågan: Jag tycker att det i så fall är det bästa om det är han som ger dig en puss på kinden eller en kram (beroende på vad som känns bäst för er). Det blir då hans sätt att säga "Lycka till på ditt nästa steg i livet!"

• Sebastiána

Nalle Puh 40 skrev 2008-09-10 07:52:04 följande:

Jag tycker oxå att det är mysigt och fint när pappan lämnar över sin dotter men anledningen till att jag inte frågat än är att han hatar att stå i centrum så jag drar på det lite men eftersom han gör ALLT för mig så kommer han att göra det
    Jo visst kan man se det som mysigt och fint om man inte tänker på bakgrunden till seden eller hur det ser ut i resten av världen. Jag har just läst "Tusen strålande solar" där en tjej blir bortgift med en 30 år äldre man mot sin vilja. Hon hade ingenting att säga till henne. Hennes far överlämnade henne till hennes blivande man och det var långt ifrån en fin gest. Så är det för väldigt många kvinnor i världen och därför skulle jag själv aldrig kunna ges bort. Min pappa hade säkert skakat på huvudet om jag kommit med ett sådanty förslag.

Men som sagt, om man bortser från allt ovanstående och bara ser till vad det betyder i sin egen värld så kan det säkert vara en mycket fin och rörande gest. I så fall kan man ju också göra vad som känns bäst för en själv: en kram eller en kindpuss, vad känns bäst för er? Och han ska ju inte stå i centrum så länge. Han kan fokusera på uppgiften och se rakt fram bara. Resten av kvällen är det ju bara brudparet som står i centrum.
  • Sebastiána

...säga till om... ska det ju vara

• Sebastiána

En riktig brudöverlämning går väl till så att brudens far ersätter budgummen för framtida utlägg med en rejäl hemgift (Indien) eller att brudgummen köper bruden av föräldrarna.

Den variant av brudöverlämning som ske i USA då tror jag att bruden ger en kindpuss till sin far när de skiljs åt.

Hur de som anammat den amerikanska seden i Sverige gör vet jag inte. Precis som Halloween har kanske seden förändrats under färden över Atlanten?

Jag tror att båda dina alternativ är rätt. Du kan helt enkelt välja det du och din pappa själva tycker passar bäst. Om ni inte brukar kindpussas - som ju är mindre vanligt i Sverige än i USA - så ge honom en liten kram.

• Sebastiána

elsi skrev 2008-09-10 11:36:02 följande:

Min Pappa ska "ge bort" mig till min blivande man på gammal dags vis.
    Menar du då på gammeldags anglosaxiskt vis? Det är ju inte någon gammal svensk tradition?
  • Sebastiána

Att bli "given away" är INTE en gammal svensk tradition. Den är väl inte mer än 10 år gammal. Om du elsi är engelsk är det mindre konstigt att du vill bli "given away" eftersom det är en gammal anglosaxisk tradition.

En liten skojig tanke: Om pappan genom att leda fram sin dotter till altaret visar att han godkänner brudgummen borde inte då brudgummens mor leda in honom för att visa att hon godkänner bruden?!

• Sebastiána

Precis. Det är vad jag menar. Du kommer från Englsnd och såklart vill du gifta dig enligt gammal engelsk sed. Inte konstigt alls tycker jag.

• Sebastiána

Och varför avskaffades den sedan?

Enligt de medeltida lagarna var det OK med våldtäkt också (om mannen lyft hennes klänning över anklarna fick han böta men om han lyft den över knäna ansåg man att hon måste ha varit med på det).

Men som sagt. Folk får göra hur de vill. Jag skulle aldrig få för mig att göra det. Jag och min M2B vill möta det nya livet TILLSAMMANS och min mor har tagit hand om mig lika mycket som min far, så vem av dem skulle då ge bort mig?

Så länge prästen går med på ens planer (om man gifter sog i kyrkan) är väl allt OK. Varje brudpar måste få utforma denna dag som de själva vill. Det är ju en av de viktigaste och största händelserna i ens liv.

Därför menar jag också att man kan klä sig i en tjusig brudklänning även om man gifter sig efter 40 - särskilt om man inte varit gift innan (helt OT jag vet)

• Sebastiána

Ja det är det enda riktmärke man kan ha egentligen - att det ska kännas bra för en själv (och m2b såklart).

• Sebastiána

Bara en lite fråga. Nalle Puh 40: hur väljer du att göra? En liten kram eller en kindpuss?

Svar på tråden Överlämning i kyrkan?