Inlägg från: feministbrud |Visa alla inlägg
  • feministbrud

Överlämning i kyrkan?

Jag kan bara inte låta bli att kommentera detta. Tycker du att din pappa lämnar över ansvaret för dig när du gifter dig? För min del tycker jag att mina föräldrar lämnar över ansvaret till mig när jag blir myndig. Tycker du att din man har ansvaret för dig när du gift dig och inte du själv?

Otroligt förlegat kvinnosyn som gör att kampen för ett jämställt samhälle aldrig får ta en paus. Finns det verkligen unga människor idag så tycker såhär?

agtiwi skrev 2008-09-10 07:46:55 följande:
    Här frågas inte en massa! Jag gifter mig en gång och den gången vill jag ha det exakt som jag tänkt! Har svårt att tänka mig varför han inte skulle ställa upp.. Som jag ser det så är ju det den dagen han helt lämnar över ansvaret för sin dotter till någon annan dvs. m2b. Även om vi inte lever på "den gamla tiden" längre så kan iaf inte jag låta bli att le lite när jag tänker på hur det var förr! För mig står det för något fint, men det är inte många som tycker det nu för tiden då allt ska vara så jämställt. Men det är bara att inse fakta, det här samhället kommer aldrig bli 100% jämställt!
  • feministbrud

Du får tycka vad du vill, men jag får väl bli bestört över vad du tycker, det är väl inte så konstigt? Blir inte du bestört över tex rasism eller andra stolliga politiska åsikter som inte stämmer överens med dina? Har det aldrig hänt dig?

Du skrev att du tyckte att det var fint förr när män hade ansvaret för kvinnor. Hur kan jag tolka det på annat sätt än att du inte vill ha ansbvar för sig själv?

Sorry TS, men jag kunde inte låta bli att svara på sådana här uppenbara stolligheter.

agtiwi skrev 2008-09-10 09:15:09 följande:
    feministbrud: Ha du vilken åsikt du vill, så har jag den åsikt jag har. Bara för att jag råka tycka en sak så betyder inte det att alla måste tycka som jag. Dessutom skrev jag inte att jag inte har ansvaret för mig själv. Det jag skrev är att jag tycker att det var fint förr. Får jag tycka det?
  • feministbrud

Men om man läser vissa inlägg här så tycker även brudarna att det är vackert att vara underställd män...

Duchess skrev 2008-09-10 23:34:25 följande:
    Tänkte bara kommentera detta. Det finns präster som anser att kvinnan är underställd mannen. Dessa präster har naturligtvis ingenting emot att godkänna en brudöverlämning, eftersom den avspeglar hur de själva ser på relationen. Jag säger inte att det är så med just er präst, men jag ville bara föra till protokollet att det är en inte alltför ovanlig orsak till att vissa präster fortfarande godkänner brudöverlämning. Nalle Puh 40 skrev 2008-09-10 07:55:08 följande:
  • feministbrud

Det är helt sant. Jag tycker precis som du att det är tragiskt, men det tål ju att vädras ibland för att få andra att inse vilka konservativa värderingar som ibland ligger bakom ett handlande.

Duchess skrev 2008-09-11 11:24:12 följande:
    Eftersom jag är för en åsiktsfrihet så måste ju även blivande brudar få tycka att det är okej att vara underställd en man. Jag tycker att det är tragiskt, men på samma sätt som jag och min man bestämmer hur vår relation ser ut måste ju andra få styra över hur deras relation ska utformas.
  • feministbrud

Alyx, det handlar om att vissa val kan påverka andra negativt. En återgång till ett samhälle där män och kvinnor var mer ojämställda än idag gynnar inte kvinnor och inte män heller för den delen. Saker som brudöverlämning känns därför helt relevant att motarbeta.

Däremot bör inget förbjudas i lag, ska väl tilläggas.

Sedan är väl symboliken i brudöverlämningen mer uppenbar än i fallet tärnorna, eller?

• feministbrud

Alyx, Vad menar du med

Det jag vill säga till dig feministbrud är att du ska tänka efter hur du försöker få kvinnor att skämmas för sina handlanden. Jag är feminist, men jag skäms över vad det har blivit och vad folk förknippar med det ordet. Därför kallar jag mig "humanist" istället.

?

Är att försöka få kvinnor att förstå vad deras handlande betyder och symboliserar att försöka få dem att skämmas?

• feministbrud

Alyx, Jag ser inga brudar som oupplysta bimbos. Jag diskuterar en fråga och jag kan inte sågra som helst fel i det. Måste alla tycka som du eller hålla käften?

• feministbrud

Alyx, jag vill inte förbjuda brudöverlämning. Det har jag varit otroligt tydlig med. Jag tror ingen annan heller förespråkar den idén. Vad kyrkan bestämmer sig för att göra är upp till dem (är inte själv medlem i kyrkan) och eftersom kyrkan inte längre är lika med staten så har de sin fulla rätt att förbjuda brudöverlämning i sina lokaler med sina präster. Jag vill med andra ord inte beröva något möjligheten att gå in med sin pappa. Om krykan berövar någon det, så har man alltid ett alternativ att gifta sig borgerligt (som jag gjorde och det var jätteromantiskt, dock utan brudöverlämning).

Sedan tycker JAG att det är ett problem att allt fler tjejer väljer en form av vigsel som symboliserar ofrihet. Därför debatterar jag mot den formen av vigsel.

• feministbrud

Ska du verkligen publicera i en tråd vad folk skriver till dig i din gästbok? Lite oetiskt måste jag säga.

• feministbrud

Nej, det menar jag inte. Men det finns väl en orsak tilla tt man vill att ens kommentar ska ligga i din gästbok och inte i forumet(som fler läser). Sådant ska man respektera tycker jag.

Alyx skrev 2008-09-12 15:58:01 följande:
    hm...var gästboken anonym menar du?
  • feministbrud

Så kan man jui anta, men jag kommer inte att publicera dina inlägg här på min blogg bara för att båda forumen är offentliga. Det anser jag oetiskt. Men vi kanske är olika.

Alyx skrev 2008-09-12 16:17:21 följande:
    om folk vill vara anonyma antar jag att man inte skriver i någons gästbok....isåfall antar jag att man skriver till min inbox...
Svar på tråden Överlämning i kyrkan?