Alyx skrev 2008-09-12 10:30:05 följande:
Men "en annan präst"! Det lär väl få stå för dig. Kyrkoherden som vigde oss var VÄLDIGT öppen för kvinnofrågan. Han ansåg att kvinnor skulle vara präster etc etc. Han var väldigt feministisk fastän han var så pass till åren vilket ibland kan vara ovanligt.Som jag tidigare skrev så handlar det om vad som PASSAR VAR OCH EN. Kyrkan vill så vitt jag förstår vara en instution som kan anpassa sig. Därför går säkerligen många präster med på brudöverlämning eftersom det är så brudparet önskar ha det.Dessutom är det väl inte fel att skapa "nygamla" traditioner?Visst, brudöverlämningen har säkert den betydelsen du hävda i många delar av världen. Hade det en gång i världen här med.Men VÄRLDEN FÖRÄNDRAS! Det som en gång innebar en sak har kommit att betyda något helt annat idag. En gång i tiden för ca 1000 år sedan i Sverige lämnade en far över sin unga dotter till en blivande man och till hans vård. För två månader sedan eskorterade min far sin 32 åriga chefsjurist till dotter fram till sin blivande man för att HON bett honom göra det som ett hedersuppdrag för att visa att han var delaktig i hennes lycka och stora
dag.Om vi nu ska titta vad gammla traditioner betyder:Varför har man tärnor? eller marskalker?Ingen kan väl på allvar tro att en brud idag ska bli bortrövad av troll eller rövare på vägen till sitt bröllop? eller att någon ska stjäla den stora hemgiften hon medför?Likförbaskat står tärnorna där.....Jag tycker ni som ryar över brudöverlämning och kallar er feminister ska tänka till lite: Handlar inte kvinnans frigörelse om att FÅ VÄLJA SJÄLV? Att själv få bestämma att DETTA PASSAR
MIG.Om vi börjar rätta oss efter vad som "borde vara politiskt korrekt", ja då har vi inte kommit längre än var vi var för 50 år sedan då det mesta dikterades av män, förutom att nu är det en sida som "kämpar för kvinnans rätt, och därför lilla vän ska du göra som vi säger".Jag förespråkar inte brudöverlämning, jag är inte heller feminist, utan "humanist". Jag förespråkar att göra som MAN VILL SJÄLV./AlyxEn till präst skrev 2008-09-11 21:49:32 följande:
Problemet med detta resonemang är att det "privata är politiskt", dina handlingar kommer få konsekvenser för människor i din omgivning. Med det resonemanget kan män slå sina barn och sin fru, för det påverkar ju ingen utanför hemmets fyra väggar, på det sättet kan män fortsätta att premieras vid löneförhandlingar; så länge de kvinnliga kollegorna inte vet om det så påverkar det ju inte dem etc.
Att du framhåller det faktum att du är chefsjurist varje gången dylik diskussion dyker upp tycker jag bara gör det värre...