Inlägg från: Duchess |Visa alla inlägg
  • Duchess

Överlämning i kyrkan?

Menar du att du själv kan bestämma vilken innebörd en etablerad symbol eller en ritual ska ha?

fredag den 13e skrev 2008-08-05 11:48:03 följande:

Ni som undrar: Jag ska gå in med min pappa för jag tycker det är en fin gest att pappan "ger bort" sin lillflicka till den man som ska "ta hand om" henne. Har inga svårigheter med att ta hand om mig själv. Saknar varken pengar eller framtid. Men gesten i sig är så fin. "Här får du min sessa, ta hand om henne så jag kan vila i frid", ungefär.Vet inte om ni förstår nu heller, men så känner jag det!
  • Duchess

Tänkte bara kommentera detta.

Det finns präster som anser att kvinnan är underställd mannen. Dessa präster har naturligtvis ingenting emot att godkänna en brudöverlämning, eftersom den avspeglar hur de själva ser på relationen.

Jag säger inte att det är så med just er präst, men jag ville bara föra till protokollet att det är en inte alltför ovanlig orsak till att vissa präster fortfarande godkänner brudöverlämning.

Nalle Puh 40 skrev 2008-09-10 07:55:08 följande:

Har oxå pratat med prästen och det var inga problem, ska höra med pappa lite längre fram...
  • Duchess

För mig visar det att prästen inte brytt sig om de pastorala råd som de flesta biskopar skickat ut, nämligen att inte tillåta brudöverlämning. Men det är naturligtvis ett problem som kyrkan internt måste lösa.

Kärlek ger näring åt själen skrev 2008-09-11 09:49:46 följande:

Vår präst sa rakt ut.. "Jag lägger inte min åsikt i den diskussionen". För mig visar det att han inte förstår meningen med diskussionen precis som vi andra som vill ha överlämning..
  • Duchess

Eftersom jag är för en åsiktsfrihet så måste ju även blivande brudar få tycka att det är okej att vara underställd en man. Jag tycker att det är tragiskt, men på samma sätt som jag och min man bestämmer hur vår relation ser ut måste ju andra få styra över hur deras relation ska utformas.

feministbrud skrev 2008-09-11 11:15:50 följande:
    Men om man läser vissa inlägg här så tycker även brudarna att det är vackert att vara underställd män...
  • Duchess

Att skriva saker saker av typen "som tootik så ointelligent antyder" och "jag är lönesättande chef och själv premierar vissa kvinnor sämre" säger faktiskt mer om dig och din faktiska syn på jämställdhetsfrågor än om Tootikis verbala och mentala kapacitet.

Och att påstå att det är ett faktum att brudöverlämningens symbolik är förändrad, det synar jag. Om det vore så förändrat så skulle vi t ex inte ha så många debatter om det....

Alyx skrev 2008-09-12 13:39:49 följande:
    Tootik ditt resonemang är bara dumt, jag kommenterar inte vidare på ditt påstående att en man slår sina barn och sin fru är samma sak som en brud som VÄLJER att gå ner för altargången med sin far......
  • Duchess

Jag förstår inte heller vad du skulle se där. Nåja. Jag vet ju att du är en klok person som inte behöver ta åt dig av ogrundade förolämpningar. Lämna det och gå vidare, är mitt tips.

Tooticki skrev 2008-09-12 15:28:45 följande:
    Vad var det jag skulle se där?
Svar på tråden Överlämning i kyrkan?