Överlämning i kyrkan?
Menar du att du själv kan bestämma vilken innebörd en etablerad symbol eller en ritual ska ha?
fredag den 13e skrev 2008-08-05 11:48:03 följande:
Menar du att du själv kan bestämma vilken innebörd en etablerad symbol eller en ritual ska ha?
fredag den 13e skrev 2008-08-05 11:48:03 följande:
Tänkte bara kommentera detta.
Det finns präster som anser att kvinnan är underställd mannen. Dessa präster har naturligtvis ingenting emot att godkänna en brudöverlämning, eftersom den avspeglar hur de själva ser på relationen.
Jag säger inte att det är så med just er präst, men jag ville bara föra till protokollet att det är en inte alltför ovanlig orsak till att vissa präster fortfarande godkänner brudöverlämning.
Nalle Puh 40 skrev 2008-09-10 07:55:08 följande:
För mig visar det att prästen inte brytt sig om de pastorala råd som de flesta biskopar skickat ut, nämligen att inte tillåta brudöverlämning. Men det är naturligtvis ett problem som kyrkan internt måste lösa.
Kärlek ger näring åt själen skrev 2008-09-11 09:49:46 följande:
Eftersom jag är för en åsiktsfrihet så måste ju även blivande brudar få tycka att det är okej att vara underställd en man. Jag tycker att det är tragiskt, men på samma sätt som jag och min man bestämmer hur vår relation ser ut måste ju andra få styra över hur deras relation ska utformas.
Att skriva saker saker av typen "som tootik så ointelligent antyder" och "jag är lönesättande chef och själv premierar vissa kvinnor sämre" säger faktiskt mer om dig och din faktiska syn på jämställdhetsfrågor än om Tootikis verbala och mentala kapacitet.
Och att påstå att det är ett faktum att brudöverlämningens symbolik är förändrad, det synar jag. Om det vore så förändrat så skulle vi t ex inte ha så många debatter om det....
Jag förstår inte heller vad du skulle se där. Nåja. Jag vet ju att du är en klok person som inte behöver ta åt dig av ogrundade förolämpningar. Lämna det och gå vidare, är mitt tips.