• Zandy84

Vad tycker ni om titanringar som förlovningsringar?

Som rubriken lyder, vad tycker ni om att ha titanringar som förlovningsringar? Och hur kan man i såfall matcha en vigselring till det? Vill gärna ha förslag på vart man kan hitta ett bra utbud på titanringar!

Jag och min sambo är redan förlovade och har förlovningsringar, men vi ska nog byta, vi är inte nöjda med de vi har. Har tittat på lite ringar, min sambo fastnade för en viss titanring och jag tittade på två stycken. En titanring med en liten diamant i och en med tre små diamanter i. Tittade även på vigselringar som ev kunde passa ihop med en titanring, hittade en med vit guld med mycket diamanter.... Hade det kunnat passa tycker ni? Själv är jag osäker på vad jag tycker om titanringar, men kanske är för att jag är van vid att bära vanliga guldringar....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-05 11:42
    Hur pass slits titanringar, är ev intresserad av att välja blanka, skinnande titanringar som förlovningsringar. Men nu undrar jag hur pass mycket en blank yta på en titanring tex i jämförelse med en mattare yta slits. Har den lätt för att bli repig osv? Vad ska man liksom ha i åtanke då man funderar på att köpa titanringar?

• Svar på tråden Vad tycker ni om titanringar som förlovningsringar?
  • 20080301

Jag har en titanring som förlovningsring och jag valde en stålring med diamant i som vigselring

• Zandy84

Hur ser din titanring ut då, har den nån stenar? Har din man sin titanring som vigselring? Har du nåt bra tips vart det finns ett bra utbud på titanringar, butiker, på nätet?

• GME76   080802

Har både förlovn och vigselringen (se vigselringen i galleriet) i titan. Jättenöjd!!

• Zandy84

Hur mycket kostade dina ringar och vart hittade du dem GME76?
    Hur ser din mans ring ut och vad kostade han?

• GME76   080802

Min man har en vitguldring men mina ringar kostade ca 1000:- för förlovningsringen 3mm slät blank och ca 3200:- för vigselringen i galleriet (silkesmatt, ej blank som bilden). Kolla titanringar.com

• Zandy84

Dum fråga kanske men vilken är vigselringen och vilken är förlovningsringen? Fann inte din man en passande till honom i titan, eller det finns inte så bra utbud i ringar för män?

• GME76   080802

Nä det var snarare så att han ville ha en i vitguld. Men han kommer faktiskt nog köpa en likadan till andra handen som min i galleriet fast utan diamanter.
    Ja just det ja, har ju 2 i galleriet. Det är den som har 3 stenar som är min vigselring (förlovn.ringen är inte med i galleriet).

• Iluna

ja har oxå titan som förloningsring och har beställt från titanringar.com e super nöjd å kommer beställa vigselringen därifrån..en aliansring blire nog...å dom e super hjälpsamma där...om du inte hittar en design du gillar kan dom säkert fixa en annan du gillar om de finns bild på ringen du vill ha.

• Tooticki

Tänk på att titan är ett väldigt hårt material, därför ska det kombineras med en annan ring av lika hårt material. Om man har en titanring och en guldring tillsammans kommer titanringen att nöta på guldet.

• Ab fab

Jag har en titanring som förlovningsring. Min vigselring är i rödguld med en safir. Det är väldigt snyggt ihop (tycker jag *s*) men tyvärr hade jag inte en tanke på om titan skulle slita på guldet. Ringarna syns i mitt galleri

• 090704

vi har stålringar som förlovnings o blivande vigselring. jag har med diamanter på båda ringarna, supersnyggt tycker jag och mera praktiskt i nötningssyfte! ;)

• Titanringar

Till Tooticki:
    Jag har arbetat med smycken i 20 år och här kommer min syn på detta med hur ringar slits.

Ett hårt material(t.ex titan eller stål) sliter inte mer på en ring än vad en ring av samma material skulle göra.
    Det som sliter på ringarna är den smuts som kommer mellan dessa två ringar. Värst är det om man gräver med händerna i grus eller sand, som då verkar som ett slipmedel.

Någon har kanske upplevt att man blivit svart på fingret under och runt om ringen. Så kan det bli om man fått något slipmedel (grus, sand, jord etc ) under ringen.

Den mjukare ringen slits mycket riktigt mest, men inte på grund av att man har en hårdare ring vid sidan. Värst slits en 23 karats ring och minst en titan eller stålring. Platina är inte ett speciellt hårt material men det har starka atombindningar som gör att en platinaring slits lite.

En 14 karats ring slits mindre än en 18 karats t.ex.

• Tooticki

071101 2 skrev 2008-08-05 08:40:06 följande:

Till Tooticki:Jag har arbetat med smycken i 20 år och här kommer min syn på detta med hur ringar slits.Ett hårt material(t.ex titan eller stål) sliter inte mer på en ring än vad en ring av samma material skulle göra.Det som sliter på ringarna är den smuts som kommer mellan dessa två ringar. Värst är det om man gräver med händerna i grus eller sand, som då verkar som ett slipmedel. Någon har kanske upplevt att man blivit svart på fingret under och runt om ringen. Så kan det bli om man fått något slipmedel (grus, sand, jord etc ) under ringen.Den mjukare ringen slits mycket riktigt mest, men inte på grund av att man har en hårdare ring vid sidan. Värst slits en 23 karats ring och minst en titan eller stålring. Platina är inte ett speciellt hårt material men det har starka atombindningar som gör att en platinaring slits lite.En 14 karats ring slits mindre än en 18 karats t.ex.
    Hmm, intressant. Har fått denna info från flera smeder som jobbar både med guld och med titan.
  • jozelini

Titan är supersnyggt och har en lite mörkare färg än vitguld. Jag tycker att det passar jättebra som både förlovnings- och vigselring.

Här kan man hitta snygga och prisvärda ringar i titan:

www.zelini.se/

• lilly7

Jag tycker att de ser B ut. Skulle aldrig köpa en titanring!

• fru i augusti

Jag har titanringar som både förlovnings och vigselring. En kompis till mig är guldsmed och hon har inte gjort ringarna själv, men designat vigselringen och beställt hantverket genom sina kontakter.
    Jag fick ringarna billigare genom att jag köpte genom henne. Men min vän säger att värdet på min vigselring ligger på ca 7.000:-, förlovningsringen och makens ring ligger på 1000:-/styck.
    Jag gillar verkligen hur titanringen lyfter diamanternas gnistrande =)
    Nackdelen är helt klart att dom är så pass hårda i materialet att dom repar emaljen på vårt handfat när jag kommer åt med ringarna där     
    Bilder hittar du på min blogg www.malinsvra.blogg.se 

• fru i augusti

Men OJ tråden var ju jättegammal!

• Sandra380

Jag och min blivande ska köpa både förlovningsringar och vigselring i titan. Gå in på www.titanringar.com Där finns många fina alternativ :)

Dom slits väldigt sparsamt enligt dom jag pratat med. Inga repor eller så efter vad jag uppfattat. På titanringar.com kan du även byta till annan färg på diamanterna om du känner för det. Sambon ska ha en blank tjock ring med en liten svart diamant i.

Lycka till :) 

Svar på tråden Vad tycker ni om titanringar som förlovningsringar?