• Plummis83

Solistkostnad

Hur mkt betalar ni för eran solist??

Höll på att trilla av stolen när jag fick svar från en som jag frågade...

Hon skulle ha 2000 kr oavsett hur många låtar. Och hon har alltid med sig egen pianist för att kunna ge 100% och även han tar 2000 kr... Alltså 4000 kr för 1 låt som vi ville ha!!!

Funderar på att skippa den grejen med solist i kyrkan, kan man det?? Har ingen i släkten som kan sjunga!! Lr jo, men ingen som passar den låten vi ville ha isf...

• Svar på tråden Solistkostnad
  • Troll1

Kolla vidare tycker jag. Vår solist ska ha 1200:- för två låtar. Kolla på musikskolorna exvis.
    Hutlöst dyrt tyckte jag att det lät.

• Troll1

Skulle skriva också att vår är mkt erfaren. Har sjungit på olika tillställningar såsom bröllop, begravning osv i många år.

• Cantaton

Runt 1500 är rätt vanligt, med variationer beroende på erfarenhet och geografiskt läge. Leta efter någon som inte nödvändigtvis tar med sig egen pianist. Kantorerna brukar vara duktiga nog.

Men om ni känner att ni hellre vill skippa solist kan ni göra det - det är absolut inget måste. Många har det bara för att förgylla och förlänga vigselakten något. Lycka till!

• Jacobsson

Oj vad dyrt, vår solist tar 500 för 2 låtar. Även hon brukar sjunga på bröllop. Leta vidare!! Vi frågade prästen och han hade flera tips, även kantorn...

• Cantaton

Spelar roll om det är svart eller vitt också 500kr låter ovanligt lite - grattis!

• nawla

Vi betalar 1500 kr inkl reseersättning. Hon både sjunger och spelar piano, två låtar.

4000 kr var verkligen hutlöst!!

• sokkerstruten

Jag har mailat en tjej, hon ville ha 1000 kr beroende då lite på hur många låtar och om det finns kantor..

• Tit

Jag är själv professionell musiker och måste försvara priset. I Danmark där jag bor är minimilönen 1700DKK per tillfälle (max3 tim) Detta gäller alltså jobb som inte kräver någon förberedelse, annars ska ju förberedelsetiden räknas med. Många amatörmusiker jobbar svart och det är ju heller inte så önskvärt... Tänk också på att en professionell musiker har en utbildning mellan 4-10 år och det skall vara värt lika mkt respekt som specialläkare eller jurist! -Så smakar det så kostar det...

• Troll1

Fast många tar så mkt extra varje gång ordet "bröllop" uttalas. Själva ceremonin är dryga 30 min lång. De flesta solister kan låtarna eller behöver inte så fasligt lång förberedelse, men det är självklart att de ska ha lika mkt respekt som andra. 4000:- var ockerpris.

• Pyron

jag betalade 1000 kr. 2 sånger och resekostnad.
    Tyvärr var den vikarierande kyrkomusikern helt kass så hon fick svårt att sjunga. Men det blev bra endå.

• Paeonia

Vi betalade med glädje de 2000 till vår solist som även spelade piano plus att vi ville ha en giarrist också som även han tog 2000.

Med tanke på att hon var tvungen att leta rätt på noter och tom ta ut en av låtarna själv var det inget konstigt, de reste även 10 mil hit.

Det är ju inte endast de 30 minuter i kyrkan som de jobbar. Dessa var proffs och det var värt varenda krona. Vi är ganska kräsna av oss då vi båda ägnar oss åt musik så vi letade länge efter några som uppfyllde kraven.

Kan tillägga att vår kantor inte var betrodd att spela varken in eller utmarchen heller då han är så värdelös att folk även reagerade under de 2 psalmerna som vi inte kunde få honom att inte ställa upp på....Vi hade hellst sluppit honom hellt

• CaCC

Vi får betala 1200:-, hon som ska sjunga på vår vigsel är superduktig, sjöng bland annat på Jessica Andersson i Fame bröllop.

• Tit

Jag tog själv 1000 när jag var studerande men skulle inte ta under 2000 och det är ju två musiker det är frågan om så ockerpris tycker jag är direkt felaktigt även om jag givetvis inte känner till den nämnda sångerskan. Förberedelsen handlar inte bara om att lära sig den specefika musiken utan också själva "hantverket/tekniken. Att vara musiker är ju givetvis ett heltidsjobb och jag tycker att det bör vara i allas intresse att betala en lön som finns kvar även efter skatt.

En helt annan sak är de sångare som är "födda" med en ok röst och sjunger tillräckligt bra för att sjunga visor och dylikt till högtider. De har ofta sången som ett fritidsintresse och tar väl inte så mkt betalt. Detta skall dock inte förväxlas med utbildade musiker även om flera föredrar en "rått" sjungen poplåt framför en uttrycksfull operaaria

• Plummis83

Jag tänker iaf inte betala 4000 för 1 låt!!! Då skippar jag hellre låten i kyrkan å lägger de pengarna på annat!!

Ska dock kolla med min bästa vän om det är ok om jag frågar hans ex för hon är bra på att sjunga!!

• solsystem

Betalar 1500 för två låtar och då ingår pianist och reseers.

• Paeonia

Ska kanske tillägga att det handlade om 4 låtar som vi betalade 4000 med piano, sång samt gitarr.

• Plummis83

Har löst sig med solistbiten!!!

Jag har pratat med min bästa väns ex å hon ville mer än gärna sjunga!!! Gissa om man blev glad!!! Men nu är frågan, vad ska man ge henne för betalt för det?? Kommer bli 1 låt, max 2...

Svar på tråden Solistkostnad