icy: Bästa sättet att ge bra förutsättningar för honom att komma till insikt är att du markerar avstånd och nejtack - dvs ej ger honom uppmärksamhet när har gör på ett sätt du inte uppskattar och istället ger berömm, uppskattning, glädje och annat trevligt när han gör på ett sätt du trivs med. Lite som hur man uppfostrar barn och hundar...
Ignorera när de beter sig illa och berömm när de gör rätt (men självklart måste man även säga ifrån när det är fel men kanske inte hålla på och gnälla o tjata....).
En annan bra sak är att vara väldigt tydlig! Och det kan många gånger vara bättre att berätta exakt vad du förväntar dig av honom, gör såhär! säg såhär! krama mig! håll om mig! köp en chokladbit när du handlar osv osv... Istället för att bara prata om vad som är fel för då blir det mycket uppmärksamhet pga dåliga saker - bättre att vara kortfattad och bestämd ang det dåliga och istället lägga uppmärksamhet och fokus på vad du egentligen vill och önskar.
Det fungerade för oss. När jag gnällde och skällde blev det inte något vidare bra resultat men när jag istället vägledde hur jag faktiskt ville ha det så släppte succesivt hans handlingsförlamning och sakta sakta lärde han sig ett nytt beteende och idag förvånar han mig varje vecka för nu vet han exakt hur han ska handskas med mig. Han kan verkligen konsten att muntra upp mig och få mig att må bättre
Därmed inte sagt att det blir bråk ibland men det brukar gå över väldigt snabbt istället för att pågå i timmar och dagar..
Och jag vill tillägga att det handlar inte om att jag gjort om honom till någon annan - det handlar om att jag gett honom några verktyg till att ta fram den som gömde sig långt inuti... han hade aldrig fått lära sig att engagera sig och anstränga sig för någon annan - aningen bortskämd kanske....! Idag är han tryggare och gladare och känner själv att han hittat rätt, att han kommer till sin rätt, att är mer sig själv och att han verkligen är bra på göra sin kvinna nöjd. (detta går för övrigt åt båda hållen såklart)
Lev ditt liv - tryck inte på paus i väntan på honom men forcera heller inte fram nya kärleksrelationer som trots mot att vänta. En stund i taget, en dag i taget och gör det som ditt hjärta där och då tycker är rätt för dig. Försök skilj på hjärta och ego - de brukar ge motsatta signaler nämligen...