• Korfu

Var spenderar ni bröllopsnatten och hur mycket kostar det?!

Hjälp mig! Min sambo och jag har helt olika uppfattningar om var och hur lyxigt bröllopsnatten ska spenderas. Jag vill gärna ta in på något finare hotell och köpa ett "romantiskt paket" där det ingår lite lyx såsom champagne, blommor, choklad, morgonrockar, badsalt m.m. Detta kostar ca 2000:- på ett "fint" hotell i vår stad.

Min blivande vill dock inte lägga pengar på dessa "extra" saker utan tycker det är löjligt att spendera ca 1000:- extra bara för som han säger "lite choklad och champagne som vi ändå inte kommer orka/hinna äta". Istället vill han ta in på ett vanligt hotellrum (för han vill ju gärna ha fin frukost) som han kan få rabatt på via jobbet. Kommer kosta ca 600:-. Enligt honom är det kutym att personalen ändå ställer in lite bubbel om vi meddelar att vi ska gifta oss. Annars vill han att vi ska köpa med oss eget. Han är då himla praktisk alltid och jag vill ju bara ha lite lyx på vår stora dag.... Blir så ledsen.

Hur ser ni på detta? Var ska ni bo och hur mycket kostar det och vad ingår? Snälla hjälp mig!

• Svar på tråden Var spenderar ni bröllopsnatten och hur mycket kostar det?!
  • IcePrincezzz

2000 kr tycker jag anda inte var sa himla mycket anda for vad ni far for pengarna...Men det ska ju kannas helt ratt for er bada! Varfor inte spara pengarna och aka ivag nagonstans eller ta in pa hotell i er stad (lite vardags/helgslyx) en annan helg nar ni inte ar riktigt lika trotta? For jag lovar ni kommer vara trotta pa brollopsnatten...!

Vi valde faktiskt att sova hemma och det var helt underbart! Min mamma hade varit och fixat hemma, bytt lakan i sangen, kopt champange och lagt pa kylning och lagt rosor pa sangen; jattefint verkligen! Det viktiga med brollopsnatten ar att man agnar sig at varandra och kan slappna av ordentligt och njuta tycker jag! Vi valde ocksa att ha brunch pa stan dagen efter med dem av vara vanner som ville komma och umgas med oss, och det blev enormt lyckat! Jag rekommenderar detta starkt! =)

• MrsSeptember

Vi åker iväg helgen efter, för vi vill hinna njuta av rummet. Bröllopsnatten spenderar vi hemma.

Det kostar lika olika i Sverige, efter norrlandskusten får man ingen svit med jacuzzi under 2000:-

IcePrincezzz skrev 2008-08-27 16:51:08 följande:
    2000 kr tycker jag anda inte var sa himla mycket anda for vad ni far for pengarna...Men det ska ju kannas helt ratt for er bada! Varfor inte spara pengarna och aka ivag nagonstans eller ta in pa hotell i er stad (lite vardags/helgslyx) en annan helg nar ni inte ar riktigt lika trotta? For jag lovar ni kommer vara trotta pa brollopsnatten...!Vi valde faktiskt att sova hemma och det var helt underbart! Min mamma hade varit och fixat hemma, bytt lakan i sangen, kopt champange och lagt pa kylning och lagt rosor pa sangen; jattefint verkligen! Det viktiga med brollopsnatten ar att man agnar sig at varandra och kan slappna av ordentligt och njuta tycker jag! Vi valde ocksa att ha brunch pa stan dagen efter med dem av vara vanner som ville komma och umgas med oss, och det blev enormt lyckat! Jag rekommenderar detta starkt! =)
  • thn0808

Vi betalade 2000kr för ett rum på en herrgård - vilket jag tycker är totalt bortkastat!! Vi festade ju till 3-4 på natten, och utcheckning var kl 14,00 (vi hade tur - egentligen var det 12,00) Hade mycket(!) hellre lagt dessa pengar på en weekend helgen efter. Man var ju bara trött och eftersom man skulle utnyttja jaccuzin var man ju mer eller mindre tvungen att hoppa i. Nej - gå på budget alternativet och lyxa till det när ni kan utnytja lyxen!!

• Freckles

Vi kommer att bo på hotellet natten innan också, då vi e en bit hemifrån. Bröllopssviten för 3000kr natten var bokad (vilket ändå var för dyrt tyckte vi), så vi bokade ett business rum med Kingsize bed och badkar och med ett bröllopspaket, bubbel, frukt, choklad. För båda nätterna och det extra bubblet betalar vi 4000kr.

För mig var det inte nödvändigt, men min blivande tyckte verkligen att var det något vi skulle kosta på oss så var det ett schyst rum på bröllopsnatten! Man e olika!

Vi kommer inte att ha fest samma dag som vigseln utan då har vi endast middag med familjen därför vet vi också att vi verkligen kommer att utnyttja rummet och dess bekvämligheter.
    Annars har jag hört flera som säger att de tycker hotellet var onödigt när de ändå festat till 03.00 och sen måste stressa upp bakis till frukosten och sedan checka ut trötta.

Vi får se hur det blir, men hotellet ligger lite avsides i en väldigt roingivande miljö - så jag längtar nästan bara till det!

• Soon and very soon

ska sova hemma! äter frulle på hotell...

• Nightingale

Vi bodde på hotell natten före bröllopet, vilket var UNDERBART. I en jättefin svit! Sen börajde iv bröllopsdagen med att skåla på rummet med rosévin och hotellfrukost.

På bröllopsdagen festade vi till 05 på morgonen så vi sov i vår sommarstuga. Hade absolut inte haft varken tid eller ork att njuta av hotellrummet då!

Så mitt tips är: Ta hotellnatten FÖRE.

Jag vet hur knäppt det låter, men det var sååå skönt!

• DrömmenSomBlevSann

Vi kommer bo på hotell natten före, jag med min brudtärna och min m2b med sin bestman. I "vanliga" hotellrum.

Sen blir det en svit på bröllopsnatten som vi hade tur nog att få för halva priset, 1250 kr

Så 2 nätter på hotell blir det, sköööönt!

• HurraViSkaGiftaOss

Vi bor i bröllopssviten o dricker champagne.
    1500 kronor

• Wingtear

Då det inte finns något "fint" hotell i närheten, och det finaste fick dessa rubriker för inte så länge sen: www.nyan.aland.fi/nyheter/ det värsta var att deras bagage hittades dagen efter, i deras bokade svit... så kommer vi att sova hemma efteråt. Vi kommer ha förmiddagsvigsel med mingel-lunch (eftersom vi gifter oss på julafton tror jag inte någon har tid med oss efter 14) och sedan normalt julfirande. Kommer att bli skönt att sova i egen säng, ska dock bädda extra fint Vi kanske tar in en natt på hotell under bröllopsresan, vi ska bo hos vänner till familjen i New York, men det kan vara ont om hotellrum sådär runt nyår så vi får se.
    Mitt tips, lyxa lite hemma på bröllopsnatten och ta hotellet nästa natt och njut ordentligt av det

• trampetroll

Vi kommer att flytta till vår nya lägenhet tre veckor innan bröllopet så vi kommer att spendera den hemma. Vi lägger däremot lite pengar på att göra sovrumet och badkaret riktigt mysigt, det är ju inredningspengar man har nytta av sedan även efter bröllopet. Jag tror att vi har lagt typ 1500kr på det då är det en fin himmelsäng, helt nya sängkläder rosblad, en picknickkorg, fina spaprodukter till badkaret mm.

• älskarlivet

Vi kommer sova hemma på bröllopsnatten, vi tycker det är onödiga pengar att lägga på hotellnatt som vi knappt ändå kommer utnyttja..
    Sen åker vi iväg på resa en vecka efter bröllopet...

• chamor

Kanske har svarat redan tidigare i tråden. Vi bodde i ett gammal hälsingehus på landet. Fick hela huset för oss själv. Strömmen hade gått när vi kom se de hade tänt ljus överallt och på morgonen hade de gjort frukost och kom in med till oss Jättemysigt. Kostade 700 per person tror jag.

• agtiwi

Vi ska försöka sova hemma, om vi lyckas få tag i någon som vill/kan köra oss. Hotellet i sig på orten där vi ska vara är inte dyrt, men försökte boka rum där när det var ett år kvar tills vi ska gifta oss och då var det fullbokat den dagen vi ska gifta oss. Dessutom måste man checka ut kl 12. Hemma får vi sova hur länge vi vill!!

• Silla69

Vi ska sova hemma, och det är för att JAG inte vill lägga så dyra pengar på en natt som man ändå kommer att vara helt slut på.
    Utan helgen efter kommer vi två åka iväg så vi kan njuta av just det ni säger bubbelbad, godmat mm i lugn o ro.

Jag tänker så här, natten innan har man knappt sovit man e helt slut för man har bara stressat, sen festat varit nervös. Ja hur många orkar mysa ordentligt några timmar på natten för att sen checka ut på morgonen.

Nej vi tar det helgen efter och har barnvakt till det då.

• Tx2

Vi tar in på ett B&B för 700:- då vi hoppas på att ha kul o festa med nära o kära och vill inte lägga en massa pengar på något som vi bara kommer att utnyttja några få timmar. Men dagen efter (söndagen) så checkar vi in på något lyxigare ställe o myser.

• Mia Sollentuna

Vi sover i ett rum där vi ska ha festen... Kommer att festa sent och ska bjuda alla på brunch dagen efter, så vi vill vara nära.... Åker till New York tre dagar efter bröllopet så vi får ta igen det romantiska då! :)

• 2time

Jag är också (tråkig och) praktisk så jag håller med din man. Kanske några vänner kan vara snälla att ställa i ordning rummet lite fint med champang och blommor. Lägg hellre pengarna på att åka någonstans eller gå ut och äta ett tag efter bröllopet.

Svar på tråden Var spenderar ni bröllopsnatten och hur mycket kostar det?!