Inlägg från: Paeonia |Visa alla inlägg
  • Paeonia

Annorlunda/mindre bröllopstillställning

Vi hade precis så som du menar.
    Vi minglade runt utanför kyrkan som ligger på landet. Där finns en stor grönyta med stora träd som även klarade av mindre regnfall(det behövdes aldrig )

Vi hade ett stort bord med två olika snittar samt gott bubbel.

Minglet varade ca 1,5 timme och under den tiden var det mycket kramanden, något tal och väldigt trevligt.

Vi hade tre personer som såg till att folk hade fullt i glasen samt tog fram fler snittar vid behov.

Vi hade tillgång till en stuga som tillhör kyrkan. Den var utrustad med kyl, toaletter osv, väldigt smidigt.

Vi klädde oss även i den innan vigseln.

Sen kom en superläcker cadillac och hämtade oss. Sen for vi iväg på bröllopsresa

Hade vi gjort om det hade vi gjort precis på samma sätt, det kändes helt rätt!

• Paeonia

Vad kul att du gillade klänningen Jag fick den uppsydd av en vän som även är sömmerska, så den är helt unik.

Jag hoppas snart få fotografens bilder, dessa är min mamma som tagit.

• Paeonia

Det stämmer nog

Middag är trots allt en middag oavsett antal.

Vårt mingel var för 80 personer.

Cross skrev 2008-08-10 20:26:00 följande:
    Vi hade en liten fest för 35 personer. Det var ett jäkla massa jobb. Jättekul. Men festen blir inte "enklare" för att man bjuder färre personer. Skulle jag göra om det så skulle jag ha samma upplägg, möjligen bjuda några kompisar till. Men det kan vara bra att ha i åtanke när man tänker middag och grejer. Det spelar liksom ingen roll, 10 eller 100 - alla ska äta, sitta ner, dricka något osv.
  • Paeonia

Aha, vad kul att få ett namn på vad vi gjorde, ivarjefall halvägs!

Just att man kan bjuda alla man vill, även om det är många kändes så bra. Någon gammal barndomsvän som man inte sett på länge, en arbetskamrat som man egentligen inte jobbat med särskilt länge men endå trivs väldigt bra med osv.

Hade vi bjudit på middag hade det blivit en hårdare sållning.

CRISTAL skrev 2008-08-10 20:38:58 följande:
    Hej Sellen, Jag och min blivande make Martin gifter oss den 18 oktober och vi har tagit till oss en fransk sed som kallas Vin d'honneur. Det innebär mingelmat och vin. =) Vår dag kommer se ut ungefär så här: Vigsel 14.00 sedan skålar vi med champagne i väntan på att övrig mat ställs fram i församlingshemmet som tillhör kyrkan. Vi har valt att bjuda in barn då det inte är en sittning och barnen i kretsen börjar bli stora nu. Efter att alla skålat i champagne är det mer mingel som gäller. All mat som serveras ska gå att äta utan bestick. Däremot kommer några bord att vara uppställda så att om någon tycker det är besvärligt så kan man sitta ner och äta. Under tiden som alla minglar kommer vårt värdpar bryta av då och då så att våra nära och kära kan hålla tal, spexa sjunga etc. Runt 17-18-tiden blir det tårta med kaffe, te och avec tillsammans med presentöppning. Runt 18-19 tiden räknar vi med att lämna festen eftersom vi vill njuta av våran underbara svit. Detta innebär inte att gästerna måste åka iväg men det kommer inte serveras någon kvällsmat! Hoppas detta kan ge lite tips. Idén med Vin d'honneur är inte att bjuda på massor av mat och dryck utan grundtanken är att ALLA får komma till mottagningen. En del bjuder sina närmasta släktingar på en större middag dagen efter (detta har inte vi beslutat om om vi ska ha ännu av olika skäl).
  • Paeonia

Ja på 1,5 timme hann vi bra!

Först var det ju kramkalas sen skulle vi öppna första flaskan bubbel. Pappa höll ett tal och sen minglade vi runt.

Vi delade upp oss och jag kanske inte pratade med mina föräldrar och syskon så mycket. Men dessa träffar jag ju dagligen så de förstår.

Vi försökte sikta in oss på de långväga gästerna och de vi inte träffar så mycket i vanliga fall.

Det kändes lagom, och visst man tar ju inte igen flera år när man minglar på den korta tiden men några ord och ordentligt tack till alla hann vi med

Min mammas bilder finns på
    paeonia.weddingannouncer.com/

• Paeonia

Ja, stugan hade det blivit isåfall, men då hade det blivit trångt.
    Prästen tyckte vi kunde slå upp ett partytält där utanför på gräsytan vi höll till. Fast jag tycker nog att det skulle se märkligt ut med ett partytält utanför kyrkan:-O

Sellen skrev 2008-08-12 22:04:56 följande:
    Ja du Gottekorven, ett tält ifall vädret blir tråkigt vore nog bra. Paeonia, hade ni någon reservplan ifall regnet hade öst ner på er fina dag? Stugan som tillhörde kyrkan?Man kanske skulle leta kyrka efter omgivning och fina lokaler runtomkring istället...
Svar på tråden Annorlunda/mindre bröllopstillställning