• Sellen

    Annorlunda/mindre bröllopstillställning

    Vet inte om det här hamnar rätt men jag testar i alla fall...

    Vi har börjat fundera på ett mindre bröllop, inte i antal gäster (ca 70 personer), men i hur det tar sig efter vigseln. Har läst någon tråd (som jag nu inte hittar) där man efter kyrkan bara minglade en stund och kanske efter nån timme så bröt bröllopsparet och "festen" upp. Vi har pratat och kommit fram till att det ultimata för oss hade varit pinic i det gröna efter vigseln men det är ju så väderberoende...

    Snälla, har ni några förslag på hur man kan göra bröllopsfesten lite "mindre" men ändå mysig?

  • Svar på tråden Annorlunda/mindre bröllopstillställning
  • Paeonia

    Vi hade precis så som du menar.
    Vi minglade runt utanför kyrkan som ligger på landet. Där finns en stor grönyta med stora träd som även klarade av mindre regnfall(det behövdes aldrig )

    Vi hade ett stort bord med två olika snittar samt gott bubbel.

    Minglet varade ca 1,5 timme och under den tiden var det mycket kramanden, något tal och väldigt trevligt.

    Vi hade tre personer som såg till att folk hade fullt i glasen samt tog fram fler snittar vid behov.

    Vi hade tillgång till en stuga som tillhör kyrkan. Den var utrustad med kyl, toaletter osv, väldigt smidigt.

    Vi klädde oss även i den innan vigseln.

    Sen kom en superläcker cadillac och hämtade oss. Sen for vi iväg på bröllopsresa

    Hade vi gjort om det hade vi gjort precis på samma sätt, det kändes helt rätt!

  • Sellen

    Tack för att du beskrev ert bröllop så ingående Paeonia! Det måste ha varit din tråd jag läste för några dagar sen. Ert bröllop låter verkligen fantastiskt! Precis något sånt skulle vi kunna tänka oss!

    Kikade på dina bröllopsbilder också! Vilken härlig grön färg ni har i era kläder etc. Jag älskar grönt, så vem vet, kanske snor jag både de ena och det andra idén från dig! :)

    Någon annan som haft ett "annorlunda" bröllop?

  • Sellen

    Wow! Tyckte din klänning var snygg först, men när jag såg "baksidan"... Urläckert med det gröna mot det vita!!
    Jag kikar vidare! :)

  • Paeonia

    Vad kul att du gillade klänningen Jag fick den uppsydd av en vän som även är sömmerska, så den är helt unik.

    Jag hoppas snart få fotografens bilder, dessa är min mamma som tagit.

  • Cross

    Vi hade en liten fest för 35 personer. Det var ett jäkla massa jobb. Jättekul. Men festen blir inte "enklare" för att man bjuder färre personer.

    Skulle jag göra om det så skulle jag ha samma upplägg, möjligen bjuda några kompisar till. Men det kan vara bra att ha i åtanke när man tänker middag och grejer. Det spelar liksom ingen roll, 10 eller 100 - alla ska äta, sitta ner, dricka något osv.

  • Paeonia

    Det stämmer nog

    Middag är trots allt en middag oavsett antal.

    Vårt mingel var för 80 personer.


    Cross skrev 2008-08-10 20:26:00 följande:
    Vi hade en liten fest för 35 personer. Det var ett jäkla massa jobb. Jättekul. Men festen blir inte "enklare" för att man bjuder färre personer. Skulle jag göra om det så skulle jag ha samma upplägg, möjligen bjuda några kompisar till. Men det kan vara bra att ha i åtanke när man tänker middag och grejer. Det spelar liksom ingen roll, 10 eller 100 - alla ska äta, sitta ner, dricka något osv.
  • CRISTAL

    Hej Sellen,

    Jag och min blivande make Martin gifter oss den 18 oktober och vi har tagit till oss en fransk sed som kallas Vin d'honneur.

    Det innebär mingelmat och vin. =) Vår dag kommer se ut ungefär så här:

    Vigsel 14.00 sedan skålar vi med champagne i väntan på att övrig mat ställs fram i församlingshemmet som tillhör kyrkan. Vi har valt att bjuda in barn då det inte är en sittning och barnen i kretsen börjar bli stora nu.

    Efter att alla skålat i champagne är det mer mingel som gäller. All mat som serveras ska gå att äta utan bestick. Däremot kommer några bord att vara uppställda så att om någon tycker det är besvärligt så kan man sitta ner och äta. Under tiden som alla minglar kommer vårt värdpar bryta av då och då så att våra nära och kära kan hålla tal, spexa sjunga etc.

    Runt 17-18-tiden blir det tårta med kaffe, te och avec tillsammans med presentöppning. Runt 18-19 tiden räknar vi med att lämna festen eftersom vi vill njuta av våran underbara svit. Detta innebär inte att gästerna måste åka iväg men det kommer inte serveras någon kvällsmat!

    Hoppas detta kan ge lite tips. Idén med Vin d'honneur är inte att bjuda på massor av mat och dryck utan grundtanken är att ALLA får komma till mottagningen. En del bjuder sina närmasta släktingar på en större middag dagen efter (detta har inte vi beslutat om om vi ska ha ännu av olika skäl).

  • Gottekorven

    Vi gifter oss om 2 veckor på en kulle i närheten av vårt hus ch efter vigseln träffas vi i trädgården och minglar. Sen sticker vi i väg och äter middag med våra föräldrar och sedan åker vi på bröllopsresa! Känns rätt för oss!

  • Paeonia

    Aha, vad kul att få ett namn på vad vi gjorde, ivarjefall halvägs!

    Just att man kan bjuda alla man vill, även om det är många kändes så bra. Någon gammal barndomsvän som man inte sett på länge, en arbetskamrat som man egentligen inte jobbat med särskilt länge men endå trivs väldigt bra med osv.

    Hade vi bjudit på middag hade det blivit en hårdare sållning.


    CRISTAL skrev 2008-08-10 20:38:58 följande:
    Hej Sellen, Jag och min blivande make Martin gifter oss den 18 oktober och vi har tagit till oss en fransk sed som kallas Vin d'honneur. Det innebär mingelmat och vin. =) Vår dag kommer se ut ungefär så här: Vigsel 14.00 sedan skålar vi med champagne i väntan på att övrig mat ställs fram i församlingshemmet som tillhör kyrkan. Vi har valt att bjuda in barn då det inte är en sittning och barnen i kretsen börjar bli stora nu. Efter att alla skålat i champagne är det mer mingel som gäller. All mat som serveras ska gå att äta utan bestick. Däremot kommer några bord att vara uppställda så att om någon tycker det är besvärligt så kan man sitta ner och äta. Under tiden som alla minglar kommer vårt värdpar bryta av då och då så att våra nära och kära kan hålla tal, spexa sjunga etc. Runt 17-18-tiden blir det tårta med kaffe, te och avec tillsammans med presentöppning. Runt 18-19 tiden räknar vi med att lämna festen eftersom vi vill njuta av våran underbara svit. Detta innebär inte att gästerna måste åka iväg men det kommer inte serveras någon kvällsmat! Hoppas detta kan ge lite tips. Idén med Vin d'honneur är inte att bjuda på massor av mat och dryck utan grundtanken är att ALLA får komma till mottagningen. En del bjuder sina närmasta släktingar på en större middag dagen efter (detta har inte vi beslutat om om vi ska ha ännu av olika skäl).
Svar på tråden Annorlunda/mindre bröllopstillställning