• Sellen

Annorlunda/mindre bröllopstillställning

Vet inte om det här hamnar rätt men jag testar i alla fall...

Vi har börjat fundera på ett mindre bröllop, inte i antal gäster (ca 70 personer), men i hur det tar sig efter vigseln. Har läst någon tråd (som jag nu inte hittar) där man efter kyrkan bara minglade en stund och kanske efter nån timme så bröt bröllopsparet och "festen" upp. Vi har pratat och kommit fram till att det ultimata för oss hade varit pinic i det gröna efter vigseln men det är ju så väderberoende...

Snälla, har ni några förslag på hur man kan göra bröllopsfesten lite "mindre" men ändå mysig?

• Svar på tråden Annorlunda/mindre bröllopstillställning
  • Bröllop år  2010

Hej alla! Vi har tänkt att göra något liknande! Tänkte ha vigseln vid två tiden och efteråt bjuda på brudskål och jordgubbar eller ngt liknande! Eventuellt lite snittar eller ngt annat lättare (tips emottages varmt). Och även kaffe och tårta! Vi har även tänkt tanken att man istället för snittar ha typ kak/godisbuffe med tårta. Men som sagt tips sökes!
    Efter detta, vet ej vad klockan kan ha hunnit bli, så tänkte vi ha middag bara för våra syskon, föräldrar och eventuellt nära vänner! Fast jag skulle mycket väl bara kunna fira själva, jag och min blivande .

Roligt att läsa att fler har gjort eller kommer göra ngt liknande! SÅ bra! Här kan vi ju utbyta lite tips och ideér!
    Toppentråd TS .

Vi håller på och försöker bestämma ett datum och bröllopet kommer antagligen ske redan nästa år!

• CRISTAL

Vi har ändå begränsat oss lite grann för hur många vi har bjudit in för det blir en ganska stor kostnad i slutändan + att vi har bestämt oss för att kryssa runt i Italien i 2-3 veckor så vi ville inte lägga alla våra pengar på festen.

Just nu kämpar vi med att komma på vad vi ska bjuda på för snittar och aptitretare. Det mesta måste gå att förbereda då vi inte vill hyra in cateringfirma eller att våra vänner ska behöva stå i köket hela natten. Några saker som vi vet ska serveras är:

- Baconlindade dadlar på tandpetare
    - Chevre med fikonmarmelad med valnöt som dekoration (vissa utan då jag och några av gästerna är nötallergiker)
    - Svägerskan gör några gudomligt goda pepparkaksformar som fylls med gorgonzola ett måste.
    - Empanadas (små köttpiroger) som görs enligt ett recept från Panama. Min mamma kommer från Panama och empanadas har alltid funnits på bordet vid högtider, ett MÅSTE enligt oss!
    - Små kycklingspett kommer även finnas på bordet

Kommer finnas mer på bordet men vi har inte bestämt oss exakt vad det kommer bli. Håller med om att det är kul att vi är flera som kör på samma tema.

• Sellen

Cross: Ja, vi skulle vilja ha det lite enklare, men precis som du säger så spelar det ingen roll om man har middag för 20 eller 80 personer så därför tänkte vi göra det i lite mindre skala istället.

Paeonia: Känner ni att ni hann prata med alla 80 gästerna efteråt? (Lägg gärna ut din mammas bilder sen!)

Cristal: Låter som ett skönt upplägg! Lite mat och tårta, men ändå på stående fot så blir det lite "lättsammare".

Kul ni andra också som verkar köra på mingel efter vigseln. Vi skulle dock såå gärna mingla och kanske äta lite lätt UTOMHUS. Men, man kan ju inte förvänta sig att det ska vara soligt den dagen man gifter sig. Församlingshemmet vid kyrkan där vi tänkt gifta oss känns ganska tråkig, men känns det inte som om att om man bestämmer sig för att åka till en annan lokal efter vigseln för att umgås en stund så krävs det en längre fest. Hur tänker ni?

Eller, ge mig tips på hur man "gömmer" en mindre vacker lokal med tyger etc! :)

Fler tips på upplägg av bröllopsfest/mingel/etc mottages tacksamt!

• Bröllop år  2010

Vårt församlingshem är också rätt så tråkigt. I alla fall utanpå. Innuti är det ganska neutralt, helt ok med andra ord. Däremot så fick jag höra att man inte får servera någon alkohol . Och det känns ju lite tråkigt eller?? Brudskålen vill man ju inte ha alkoholfri! Eller vad tycker ni??

• Paeonia

Ja på 1,5 timme hann vi bra!

Först var det ju kramkalas sen skulle vi öppna första flaskan bubbel. Pappa höll ett tal och sen minglade vi runt.

Vi delade upp oss och jag kanske inte pratade med mina föräldrar och syskon så mycket. Men dessa träffar jag ju dagligen så de förstår.

Vi försökte sikta in oss på de långväga gästerna och de vi inte träffar så mycket i vanliga fall.

Det kändes lagom, och visst man tar ju inte igen flera år när man minglar på den korta tiden men några ord och ordentligt tack till alla hann vi med

Min mammas bilder finns på
    paeonia.weddingannouncer.com/

• Gottekorven

Ang. mingel ute, så försäkrar vi oss med ett stort tält i trädgården som vi dekorerar med vita ballonger och rosa rosor, vid fint väder har vi ändå drycken och snackset i tältet. Och så har vi en reservplats för vigseln om vädret blir förfärligt. Håll tummarna för fint väder 23:e!!

Cristal:Kul att få ett namn på det!!!
    Bra mingelmat!!

• Sellen

Ja du Gottekorven, ett tält ifall vädret blir tråkigt vore nog bra. Paeonia, hade ni någon reservplan ifall regnet hade öst ner på er fina dag? Stugan som tillhörde kyrkan?
    Man kanske skulle leta kyrka efter omgivning och fina lokaler runtomkring istället...

• IdaÄlskarLennart

vi kommer göra såhär:
    Efter vigseln kommer vi att åka till en lokal vi hyrt. Där bjuds inte på mat eftersom att jag coh m2b kommerpå egen hand att äta på restaurang. Vi bjuder på bröllopstårta, marängtråta, bullar, kakor, kladdkaka, rulltårta och en massa annat smått och gått. vi kommer att ha trevligt. Vi har inte alls planerat in ett festprogram utan låter allt urarta sig som det blir. Det blir alkoholfritt. efter 3-4 timmar så kommer jag och mannen åka på restaurang och käka för att sedan ta in på hotellet där vi kommer bada bubbelbad och mysa. Varför vi gjort på detta vis är för att vi anser att ett bröllop är mer till för oss än alla andra .. vi har gjort som vi vill ha det.

=)

• Paeonia

Ja, stugan hade det blivit isåfall, men då hade det blivit trångt.
    Prästen tyckte vi kunde slå upp ett partytält där utanför på gräsytan vi höll till. Fast jag tycker nog att det skulle se märkligt ut med ett partytält utanför kyrkan:-O

Sellen skrev 2008-08-12 22:04:56 följande:
    Ja du Gottekorven, ett tält ifall vädret blir tråkigt vore nog bra. Paeonia, hade ni någon reservplan ifall regnet hade öst ner på er fina dag? Stugan som tillhörde kyrkan?Man kanske skulle leta kyrka efter omgivning och fina lokaler runtomkring istället...
  • Bröllop år  2010

IdaälskarLennart: Det låter väldigt likt som vi planerar att ha det! Bara det att jag vill ha brudskål med alkohol, men vi får se! Vi har ju planer att vara i en lokal som tillhör kyrkan och där tillåts ingen alkohol. Ska prata med dem igen! Nu handlar det ju bara om ett glas! Men men! Annars får vi köra helt alkoholfritt med!

• CRISTAL

*puffar*

Någon mer som vet vad som skall serveras på mingelbordet?
    Letar tips och idéer =)

• Umbraz

Hej,
    Gud så roligt att höra att fler resonerar som oss. Vi har hyrt en cafélokal i 3 timmar efter vigseln. Där kommer vi att bjuda på en skål med bubbel i glasen, därefter helt alkoholfritt med bröllopstårta, kakbuffe, kaffe,saft m.m. Vi har inte heller bestämt om vi ska äta middag med dom närmaste eller bara lyxa och äta själva för att sedan fara till hotellet. Dagen därpå far vi (utan barn) till Barcelona på en veckas semester.
    Vi har resonerat krin arrangemanget i flera år (har varit förlovade i 10 år) men aldrig lyckats bestämma oss för hur vi vill ha det. Min sambo vill absolut inte ha en fest och skulle kunna gifta sig i kyrkan för att sen bara dra iväg. Jag å andra sidan vill umgås med alla vänner efteråt men har inte heller velat ha en stor pampig fest, så då kompromissar vi och ställer till med ett bröllopsfika i några timmar och det känns jättebra för båda.

• elsi

Och en till!!!!
    jag sökt frågade ang ämnen på "afternoontea" Vi ska ha vigsel kl14 tror vi och sedan tea/ kaffe och bröllopstårta för högst 70 gäster... högst. men jag tänkte att man kanske borde servera lite mera smått och gått ?? Jag skulle vilja att det är lite lite dans och några tal för det är så många som ha betytt så mycket att jag ville dela en del av våran dag med dom..vet inte ännu om folk ska sitta vid bord eller hip som happ runt om.?

Senare på kvällen bli det middag för de närmaste... högst 30.

Vi har hryt Kristinahovs malmgård på Söder i stockholm

• Umbraz

Då lokalen vi hyrt rymmer ungefär 40 sittande och vi blir ca 50st kommer det att bli mingelfika. Till cafeét hör även en utegård som man även kan vara på (hoppas på att många vill ut o röka) så att det blir lite rotation på sittplatserna. Vi vill komma ifrån det där med att alla har sina bestämda sittplatser och bara konverserar med den man har närmst. Uppsluppet och enkelt ska vi ha.

• Tooticki

Vi gifte oss i april. Vi bjöd in 40 gäster (absolut närmaste familjen och vännerna) och alla kunde komma. Först hade vi vigsel kl 16.00 i en väldigt vacker, liten kyrka. Efter det hade vi mingelfest på en pråm bara några hundra meter från kyrkan. Där bjöd vi på snittar och bubbel, vi hade två servitriser som skötte påfyllning av dricka, framdukning, undanplockning etc. Några valde att hålla tal, andra inte. Det blev en perfekt tillställning! Lokalen vi använde oss av är ganska lyxigt inredd och har en glasvägg ut mot ett trädäck, där går Stena-båtarna förbi och älvsborgsbron är inte långt därifrån. Det enda vi pyntade med var glasskålar med flytande gerberor i.

När klockan var 20 bröt vi upp från festen och gästerna vinkade av oss när vi åkte iväg. Vi hade bokat en sjöstuga på ett hotell och där väntade kallskuret, dessertostar, bröd, kex, frukt, choklad och champagne på oss. Vi åt, pratade om kvällen, öppnade presenterna och vid tolvtiden gick vi till sängs.

Svar på tråden Annorlunda/mindre bröllopstillställning