Inlägg från: CRISTAL |Visa alla inlägg
  • CRISTAL

Annorlunda/mindre bröllopstillställning

Hej Sellen,

Jag och min blivande make Martin gifter oss den 18 oktober och vi har tagit till oss en fransk sed som kallas Vin d'honneur.

Det innebär mingelmat och vin. =) Vår dag kommer se ut ungefär så här:

Vigsel 14.00 sedan skålar vi med champagne i väntan på att övrig mat ställs fram i församlingshemmet som tillhör kyrkan. Vi har valt att bjuda in barn då det inte är en sittning och barnen i kretsen börjar bli stora nu.

Efter att alla skålat i champagne är det mer mingel som gäller. All mat som serveras ska gå att äta utan bestick. Däremot kommer några bord att vara uppställda så att om någon tycker det är besvärligt så kan man sitta ner och äta. Under tiden som alla minglar kommer vårt värdpar bryta av då och då så att våra nära och kära kan hålla tal, spexa sjunga etc.

Runt 17-18-tiden blir det tårta med kaffe, te och avec tillsammans med presentöppning. Runt 18-19 tiden räknar vi med att lämna festen eftersom vi vill njuta av våran underbara svit. Detta innebär inte att gästerna måste åka iväg men det kommer inte serveras någon kvällsmat!

Hoppas detta kan ge lite tips. Idén med Vin d'honneur är inte att bjuda på massor av mat och dryck utan grundtanken är att ALLA får komma till mottagningen. En del bjuder sina närmasta släktingar på en större middag dagen efter (detta har inte vi beslutat om om vi ska ha ännu av olika skäl).

• CRISTAL

Vi har ändå begränsat oss lite grann för hur många vi har bjudit in för det blir en ganska stor kostnad i slutändan + att vi har bestämt oss för att kryssa runt i Italien i 2-3 veckor så vi ville inte lägga alla våra pengar på festen.

Just nu kämpar vi med att komma på vad vi ska bjuda på för snittar och aptitretare. Det mesta måste gå att förbereda då vi inte vill hyra in cateringfirma eller att våra vänner ska behöva stå i köket hela natten. Några saker som vi vet ska serveras är:

- Baconlindade dadlar på tandpetare
    - Chevre med fikonmarmelad med valnöt som dekoration (vissa utan då jag och några av gästerna är nötallergiker)
    - Svägerskan gör några gudomligt goda pepparkaksformar som fylls med gorgonzola ett måste.
    - Empanadas (små köttpiroger) som görs enligt ett recept från Panama. Min mamma kommer från Panama och empanadas har alltid funnits på bordet vid högtider, ett MÅSTE enligt oss!
    - Små kycklingspett kommer även finnas på bordet

Kommer finnas mer på bordet men vi har inte bestämt oss exakt vad det kommer bli. Håller med om att det är kul att vi är flera som kör på samma tema.

• CRISTAL

*puffar*

Någon mer som vet vad som skall serveras på mingelbordet?
    Letar tips och idéer =)

Svar på tråden Annorlunda/mindre bröllopstillställning