• Nibla

OT kanske. Dialekter, vad tycker ni?

ÄLSKAR dialekter!

Sjunfors,
    Du glömde ordet "sytligt". (Äckligt) Haha!

Annars tycker jag att norrländska är för härligt, finns dock många olika. Blekingska är inte fager (sorry dockis!)
    Göteborgska är också en härlig dialekt. "På tossdagar äter jag ättsoppa och är tusstig".

En som har en cool dialekt är hockeyspelare Jonas Bergqvist. Vet inte om han är skåning som flyttat till Dalarna eller tvärtom, men har en konstig blanding av dalmål och skånska när han pratar. Skumt!

• Nibla

Jag hade en brevvän i Karlskrona när jag gick i lågstadiet. I ett brev skrev hon att hon hade vattkoppor och att hon hade "skåpor" över hela kroppen. Jag fattade ingenting, tills mamma förklarade att hon menade skorpor. Haha!

Någon skrev tidigare om tjöta vs tjata. Det tycker jag inte är samma sak. Om jag ringer till en kompis för att bara prata, säger jag "jag ville bara ringa och tjöta lite".
    Tjata använder jag när jag mal på om samma sak flera gånger om. Tjöta är inte lika negativt på nåt sätt......nån gbg:are förstår nog vad jag menar.

• Nibla

Det använder min mamma väldigt frenetiskt. Om hon ringer och jag innan dess pratat i telefon så det varit upptaget kan hon säga: "Vem har du baalat med i telefon?"

fröken sjunfors skrev 2008-08-21 20:00:56 följande:

Olle kan jag nog säga med då o då :)Kom på ett ord idag..Är det nån här som säger "baalar", dvs nån som tjötar mkt skit?"det var fasen va han baalar alltså" ;)
Svar på tråden OT kanske. Dialekter, vad tycker ni?