• dockis

OT kanske. Dialekter, vad tycker ni?

Jag är språklärare och älskar dialekter. En som jag och m2b är värmländska. Den är så snäll i tonen och det är svårt att tänka sig en värmlänning arg.

Själv fick jag ändra min blekingska när jag flyttade upp hit till Göteborg eftersom ingen förstod mig. I sydöstra Blekinge uttalar vi sällan r så kort låter som kott, borta som botta och dyl. Dessutom har vi diftonger, dvs två vokaler som smälter samman. Exv säger vi koav istf korv, guöka itf gurka. Värst var djuret orm som jag uttalade som oahm. Ingen fattade nåt men de flesta skrattade.*S*.

Har ni erfarenheter? Har inget med bröllop att göra men det kan ju faktiskt vara kul att prata om nåt annat också ibland. Många av er har många intressanta åsikter.*S*

• Svar på tråden OT kanske. Dialekter, vad tycker ni?
  • fröken sjunfors

Tycker det är grymt olika dialekter, bara ifrån Borås till Göteborg ;) Iallafall i uttryck osv.. I Borås vet iprincip alla vad kiligt (tråkigt), tyken (arrogant? svårt att förklara) och en massa andra jag inte kommer på nu.. ;)

Tycker vissa delar utav göteborgarna har konstiga Ö:n. När några ifrån skolan skulle säga GLÖGG sa de GLUGG istället. Bad dem säga glögg och glugg direkt efter varandra, och de sa precis samma ord.. De blev måttligt glada på mig då jag nästan låg på marken och skrattade för det lät så fruktansvärt roligt ;P De försökte kontra tillbaks och säga att vi boråsare utalar ä väldigt tydligt. Äääälg, typ :)

Annars älskar jag också dialekter, norrländska är ju så skönt att lyssna på.. :D

• SweetSun

Ja dialekter är skoj! Jag är ju hälsing, och flyttade ner till en bit utanför Göteborg till min m2b. Vi skrattar många gånger åt varandras dialektord, och ibland fattade han inte ett skvatt vad jag sa och tvärtom. fast nu har vi nog lärt oss de flesta orden, och har börjat att använda dem =P

• dockis