• dockis

OT kanske. Dialekter, vad tycker ni?

Jag är språklärare och älskar dialekter. En som jag och m2b är värmländska. Den är så snäll i tonen och det är svårt att tänka sig en värmlänning arg.

Själv fick jag ändra min blekingska när jag flyttade upp hit till Göteborg eftersom ingen förstod mig. I sydöstra Blekinge uttalar vi sällan r så kort låter som kott, borta som botta och dyl. Dessutom har vi diftonger, dvs två vokaler som smälter samman. Exv säger vi koav istf korv, guöka itf gurka. Värst var djuret orm som jag uttalade som oahm. Ingen fattade nåt men de flesta skrattade.*S*.

Har ni erfarenheter? Har inget med bröllop att göra men det kan ju faktiskt vara kul att prata om nåt annat också ibland. Många av er har många intressanta åsikter.*S*

• Svar på tråden OT kanske. Dialekter, vad tycker ni?
  • fröken sjunfors

Tycker det är grymt olika dialekter, bara ifrån Borås till Göteborg ;) Iallafall i uttryck osv.. I Borås vet iprincip alla vad kiligt (tråkigt), tyken (arrogant? svårt att förklara) och en massa andra jag inte kommer på nu.. ;)

Tycker vissa delar utav göteborgarna har konstiga Ö:n. När några ifrån skolan skulle säga GLÖGG sa de GLUGG istället. Bad dem säga glögg och glugg direkt efter varandra, och de sa precis samma ord.. De blev måttligt glada på mig då jag nästan låg på marken och skrattade för det lät så fruktansvärt roligt ;P De försökte kontra tillbaks och säga att vi boråsare utalar ä väldigt tydligt. Äääälg, typ :)

Annars älskar jag också dialekter, norrländska är ju så skönt att lyssna på.. :D

• SweetSun

Ja dialekter är skoj! Jag är ju hälsing, och flyttade ner till en bit utanför Göteborg till min m2b. Vi skrattar många gånger åt varandras dialektord, och ibland fattade han inte ett skvatt vad jag sa och tvärtom. fast nu har vi nog lärt oss de flesta orden, och har börjat att använda dem =P

• dockis

Göteborskan är underbar. Jag gillar verkligen deras roliga ord. Åpen t ex. Själv har vi i östra Blekinge ordet nytigt. Skitbra ord som betyder något i stil med pinsamt. Nytigt var det att fråga chans t ex. Man vågade men nästan inte.

Det där med ö som blir u har jag också skrattat åt mycket. Ett i som blir e, t ex namnet Rikard som låter som Rekard.

Annars gillar jag skånskan, som inte är en dialekt utan massor. Man kan dock dela in den i 3 ungefärliga områden. Runt Helsingborg där man åker byss, runt Malmö där man åker bouss samt Göingebygden där man öker böss till Öhös för ött bödö. Alltså man åker buss till Åhus för att bada. Nästan alla vokaler blir ö-liknande ljud. Skitkul.*S*

• Nibla

ÄLSKAR dialekter!

Sjunfors,
    Du glömde ordet "sytligt". (Äckligt) Haha!

Annars tycker jag att norrländska är för härligt, finns dock många olika. Blekingska är inte fager (sorry dockis!)
    Göteborgska är också en härlig dialekt. "På tossdagar äter jag ättsoppa och är tusstig".

En som har en cool dialekt är hockeyspelare Jonas Bergqvist. Vet inte om han är skåning som flyttat till Dalarna eller tvärtom, men har en konstig blanding av dalmål och skånska när han pratar. Skumt!

• PennyJenny

Jonas Bergqvist är skåning som flyttat till Dalarna. Och ibland blir det verkligen helfästligt.

Fast jag gillar skånska! Och det verkar man ju nästan vara ensam om ibland, för det är så många som säger sig avsky det. Men jag gillar det.

Själv är jag gotlänning och pratar väl inte världens bredaste dialekt efter x antal år på fastlandet men jag får ändå stup i ett tänka på vilka ord jag använder mig av och hur jag säger andra. Som gotlänning har man andra ändelser på ord tex och såklart en massa dialektala ord som jag inte tänker på att de är dialektala. Så det är ofta folk ser ut som frågetecken.

• SweetSun

det med dialekter funderar jag på att ha med i festhäftet, som en liten ordlista ;) då min släkt kommer norrifrån, å hans söderifrån. kan va kul att läsa lite saker på olika dialekt, ska få in det på nåt vis iaf.

• T3ZZ

Dom flesta i min vänskapskrets tjatar hela tiden om att ja säger Äl i ord ist för L ett tjock L kan man säga. dom påpekar detta hela tiden. Västgötska pratar ja . Har en ganska bred västgötska, vi ska ha lexikon i festprogrammet. det e jätte kul att se hur många ord man verkligen använder.
    Bloa - Blöda
    Flö - Flytta

Skit kul! Man ska bevara sin dialekt tycker ja

• dockis

Jobbade tidigare i Herrljunga. När första eleven sa "raddio" precis som Robert Gustavsson i NileCity så fnissade jag faktiskt lite. Om ni hittar "En hyllning till SVT" av Adde Malmberg som ljudfil så ladda ner den. Så jädra kul och han är duktig på olika dialekter.*S*

• nennesjuttioåtta

Det är inte bara Skåne som har flera olika, Dalarna har ju ooootroligt *låter som Kurt Olssons kompis Arne* många dialekter, nästan så att jag kan gissa från vilken by folk är bara genom att höra hur de pratar. Men med tanke på att Skåne är lika brett som det är långt mellan Boden och Haparanda så är det rätt bra jobbat att ha sån skillnad på den lilla plätten.

• Sebastiána

Jag har hört en del ord och uttryck som jag aldrig hört innan nu när jag bor i Umeå:

"Gamskoter" - istället för "Begagnad skoter"
    "Jag tar nybilen" - istället för "Jag tar den nya bilen"
    "Vi slutar bort det" - istället för "Vi struntar i det"
    "Vad de är duktig" - istället för "Vad de är duktiga
    "Han lånade sparken av jag" - istället för "Han lånade sparken av mig"

Jag bli lika förvånad varje gång jag hör det! Å andra sidan tycker min sambo att det låter knasigt när jag säger "Vi satt och tjabbade lite" (tjabba = snacka), själv säger han "surra".

Svar på tråden OT kanske. Dialekter, vad tycker ni?