• dockis

OT kanske. Dialekter, vad tycker ni?

Jag är språklärare och älskar dialekter. En som jag och m2b är värmländska. Den är så snäll i tonen och det är svårt att tänka sig en värmlänning arg.

Själv fick jag ändra min blekingska när jag flyttade upp hit till Göteborg eftersom ingen förstod mig. I sydöstra Blekinge uttalar vi sällan r så kort låter som kott, borta som botta och dyl. Dessutom har vi diftonger, dvs två vokaler som smälter samman. Exv säger vi koav istf korv, guöka itf gurka. Värst var djuret orm som jag uttalade som oahm. Ingen fattade nåt men de flesta skrattade.*S*.

Har ni erfarenheter? Har inget med bröllop att göra men det kan ju faktiskt vara kul att prata om nåt annat också ibland. Många av er har många intressanta åsikter.*S*

• Svar på tråden OT kanske. Dialekter, vad tycker ni?
  • SweetSun

jag hade heller inte hört "olle" förren jag kom till södra sverige.

• T3ZZ

Okej tänkte la på pistvakt. Tycker Olle låter lite norrlänskt, va vet ja

• Tooticki

Jag tycker att allt kring språk är intressant och dialekter är roligt. Jag är göteborgare och flyttade till Skåne när jag gått ut gymnasiet och jag minns framförallt två uttryck; det första är "krampig" som betyder vältränad/muskulös, detta är ett uttryck som jag gillar skarpt och använder fortfarande (trots att jag bor i Göteborg igen sen 3 år tillbaka). Det andra är bulle som på skånska betyder fralla men jag alltid associerar med kanelbulle t ex, det kunde jag aldrig vänja mig vid!

• mysifer
    Tooticki skrev 2008-08-22 15:47:34 följande: