• dockis

OT kanske. Dialekter, vad tycker ni?

Jag är språklärare och älskar dialekter. En som jag och m2b är värmländska. Den är så snäll i tonen och det är svårt att tänka sig en värmlänning arg.

Själv fick jag ändra min blekingska när jag flyttade upp hit till Göteborg eftersom ingen förstod mig. I sydöstra Blekinge uttalar vi sällan r så kort låter som kott, borta som botta och dyl. Dessutom har vi diftonger, dvs två vokaler som smälter samman. Exv säger vi koav istf korv, guöka itf gurka. Värst var djuret orm som jag uttalade som oahm. Ingen fattade nåt men de flesta skrattade.*S*.

Har ni erfarenheter? Har inget med bröllop att göra men det kan ju faktiskt vara kul att prata om nåt annat också ibland. Många av er har många intressanta åsikter.*S*

• Svar på tråden OT kanske. Dialekter, vad tycker ni?
  • SweetSun

jag hade heller inte hört "olle" förren jag kom till södra sverige.

• T3ZZ

Okej tänkte la på pistvakt. Tycker Olle låter lite norrlänskt, va vet ja

• Tooticki

Jag tycker att allt kring språk är intressant och dialekter är roligt. Jag är göteborgare och flyttade till Skåne när jag gått ut gymnasiet och jag minns framförallt två uttryck; det första är "krampig" som betyder vältränad/muskulös, detta är ett uttryck som jag gillar skarpt och använder fortfarande (trots att jag bor i Göteborg igen sen 3 år tillbaka). Det andra är bulle som på skånska betyder fralla men jag alltid associerar med kanelbulle t ex, det kunde jag aldrig vänja mig vid!

• mysifer
    Tooticki skrev 2008-08-22 15:47:34 följande:
    Jag tycker att allt kring språk är intressant och dialekter är roligt. Jag är göteborgare och flyttade till Skåne när jag gått ut gymnasiet och jag minns framförallt två uttryck; det första är "krampig" som betyder vältränad/muskulös, detta är ett uttryck som jag gillar skarpt och använder fortfarande (trots att jag bor i Göteborg igen sen 3 år tillbaka). Det andra är bulle som på skånska betyder fralla men jag alltid associerar med kanelbulle t ex, det kunde jag aldrig vänja mig vid!
    är krampig ett skånskt uttryck? det visste jag faktiskt inte men det är nog för att folk brukar förstå det av sammanhanget..
    det där med bulle/fralla är lite knepigt, kul att samma ord används helt olika.
  • SweetSun

hemma säger vi även "gnussa", som är en ord som gnugga ungefär. Inte alla som vet vad det är har jag märkt

• Tooticki
    mysifer skrev 2008-08-22 16:04:58 följande:
    är krampig ett skånskt uttryck? det visste jag faktiskt inte men det är nog för att folk brukar förstå det av sammanhanget..det där med bulle/fralla är lite knepigt, kul att samma ord används helt olika.
    Jag vet inte om det är skånskt från början men det är enda stället jag hört det och där användes det flitigt (i alla fall bland de jag umgicks med).
  • Dallas

Det är kul med dialekter!
    Vi bor i Bohuslän, men pratar inte utpräglad kustdialekt (som de gör i Smögen,Kungshamn, Bovall mfl).

Olle säger vi också, bulle = kanelbulle inte fralla

När man baalar i sig, så dricker man mycket.
    Tjötar gör man med sina vänner, tjatar gör man när man upprepar samma om och om igen...(fast en tjötr*v är en tröttsam person)
    Käck är man när man är trevlig, knör gör man i trängsel
    Att ränna runt på köpcentra är kul! Men det är tröttsamt när grannen brötar runt.
    Osv osv

Men jag undrar om det bara är här man säger;
    Vart ska du hän?

• T3ZZ

hän har ja hört =) från mitten av västergötland. säger allt de du har rabblat upp

• gottelina

Nej då. Säger vi i västra blekinge också. Bor nu i norra skåne men kan inte komma på om det är fler än jag som säger så här.

Dallas skrev 2008-08-22 17:33:03 följande:
    Men jag undrar om det bara är här man säger;Vart ska du hän?
  • junikul08
    gottelina skrev 2008-08-22 18:46:27 följande:
    Nej då. Säger vi i västra blekinge också. Bor nu i norra skåne men kan inte komma på om det är fler än jag som säger så här.
    Och i Småland!!!!! Här är en till som har "skorrande" R vilket låter konstigt för många här i Sthlm men det bjuder jag på!
  • dockis

Några av mina elever skojade med mig igår och sa att jag inte hade haft svårt att lära mig arabiska med mina skorrande r. *lol*

• SweetSun

hemma säger vi hänne å dänne

Han går dänne "han går där"

• Daa

Åh, bröta runt! Och knö och ränna... Härliga uttryck.
    Är en piteflicka som hamnade en sväng i Jönköping tillsammans med människor från många delar av Sverige och fick höra en massa användbara och charmiga uttryck som råkade följa med mig tillbaka norrut.
    Gjorde en hel del människor förbryllade med mitt sätt att använda ordet fara, for, farit. För visst kan man säga, om man tappar något på golvet som rullar iväg och blir svårt att hitta, "vars for den?"

Dallas skrev 2008-08-22 17:33:03 följande:
    Det är kul med dialekter!Vi bor i Bohuslän, men pratar inte utpräglad kustdialekt (som de gör i Smögen,Kungshamn, Bovall mfl).Olle säger vi också, bulle = kanelbulle inte fralla När man baalar i sig, så dricker man mycket.Tjötar gör man med sina vänner, tjatar gör man när man upprepar samma om och om igen...(fast en tjötr*v är en tröttsam person)Käck är man när man är trevlig, knör gör man i trängselAtt ränna runt på köpcentra är kul! Men det är tröttsamt när grannen brötar runt.Osv osvMen jag undrar om det bara är här man säger;Vart ska du hän?
  • 090208

Haha, min bastis fran Malmo och min man fran Pakistan anvander samma "r"!!

dockis skrev 2008-08-22 19:07:55 följande:
    Några av mina elever skojade med mig igår och sa att jag inte hade haft svårt att lära mig arabiska med mina skorrande r. *lol*
  • paradisfågel

Ja e från utkanten av kristianstad o har alltid haft en blandning mellan göinge-dialekt o kristianstads-dialekt.. Sen flyttade ja upp till min älskade hubbe som e dalmas.. Numer har ja fått in lite borlänge-mål i min skånska.. Ni kan ju gissa hur de låter

• Chanson

Jag måste slå ett sloag för öchötskan som vei prater här i Östergöötland!

Är inflyttad från sthlm, men inte mycket av de vassa e:na är kvar, omfamnade denna härliga dialekt som gör att man låter lite bakom flötet eller som att man har riktigt mycket dynga under skorna (och nu menar jag det på ett bra sätt; jag älskar denna dialekt). Tänk herr och fru Stork (Storch) i sällskapsresan, men mycket mer.

Det var nån som kommenterade om kasse, att den sagt kashe som de gör i Kattneholm. Här säger man Kache (som sk-ljudet i skev): Å viet dö? Han skulle ha en kråone för kachen!

Sen undrar jag om det är nån som vet vad det är som bor i skogen, har yvig svans, är listigt och börjar på O?

• Chanson

Nibla

Ja precis, en klassiker från granna Östergyllen!

Svar på tråden OT kanske. Dialekter, vad tycker ni?