• dockis

OT kanske. Dialekter, vad tycker ni?

Jag är språklärare och älskar dialekter. En som jag och m2b är värmländska. Den är så snäll i tonen och det är svårt att tänka sig en värmlänning arg.

Själv fick jag ändra min blekingska när jag flyttade upp hit till Göteborg eftersom ingen förstod mig. I sydöstra Blekinge uttalar vi sällan r så kort låter som kott, borta som botta och dyl. Dessutom har vi diftonger, dvs två vokaler som smälter samman. Exv säger vi koav istf korv, guöka itf gurka. Värst var djuret orm som jag uttalade som oahm. Ingen fattade nåt men de flesta skrattade.*S*.

Har ni erfarenheter? Har inget med bröllop att göra men det kan ju faktiskt vara kul att prata om nåt annat också ibland. Många av er har många intressanta åsikter.*S*

• Svar på tråden OT kanske. Dialekter, vad tycker ni?
  • anne på grönkulla

Nenne, är det sant? Det låter verkligen 50-tal... :-O

Jag låter nog rätt vasst stockholmsk (ståkkållmsk ) själv, menmen!

• misstrixie

Jag är en ofrivillig dialektkameleont. Oavsett om jag pratar med en skåning eller en norrlänning så kommer jag på mig själv att härma deras sätt att prata. Skulle vara kul att veta om det finns fler som gör så?

• mysifer

you bet! var mer när jag var yngre, då gick jag in för att låta likadant som folk när vi var på semester någonstans i sverige men det sitter ändå i.
    märker det inte själv men min sambo och mina vänner här hör när jag pratar med någon hemifrån för då blir min skånska bredare och mina vänner från skåne sa åt mig att jag bytte från skånska till småländska när jag berättade något, fast jag märkte det inte själv.
    melodi är nog något jag snappar upp ganska fort. man blir ju hjärntvättad när alla i ens studiegrupp är infödda jönköpingsbor

misstrixie skrev 2008-08-18 19:06:31 följande:
    Jag är en ofrivillig dialektkameleont. Oavsett om jag pratar med en skåning eller en norrlänning så kommer jag på mig själv att härma deras sätt att prata. Skulle vara kul att veta om det finns fler som gör så?
  • grabbarna

jag är sån! inte så att jag gör det direkt men det räcker med någon dag i sällskap med någon men annan dialekt för att jag ska ta efter och jag tycker ärligt talat att det är pinsamt..jag gör det inte med flit utan det blir bara så...

• gottelina

Ja, jag! Nästan lite störigt om jag själv får säga...

• harthurs

Jag kommer fran Dalarna. Efter att ha bott i Uppsala ganska manga ar sa har dialekten forsvunnit lite allt eftersom. Nu bor jag i Canada sa da ar det mest engelsk som galler.. Men sa fort jag pratari telefon med tex mormor kommer dalmalet direkt

• fröken sjunfors

Jag älskar att härma olika dialekter! ;) Inte för att jag är så bra på det, men jag får folk att skratta iallafall...
    Just nu har jag filmen "utvandrarna"-dialekten mycket i mitt huvud, vet inte riktigt vart de kommer ifrån?
    Är så roligt att säga "Kkrischtina å KalÅschkar" ;)

• fröken sjunfors

fan va dålig jag är på att försöka skriva som man pratar ;) blev ju inte riktigt rätt det där.. hehe :D

• esset50
    grabbarna skrev 2008-08-18 19:40:16 följande:
    jag är sån! inte så att jag gör det direkt men det räcker med någon dag i sällskap med någon men annan dialekt för att jag ska ta efter och jag tycker ärligt talat att det är pinsamt..jag gör det inte med flit utan det blir bara så...
    Jag också!
    Har fått det förklarat att det beror på ett välutvecklat språksinne
    På mig stämmer det, har lätt för att lära mig andra språk, och det räcker med ett par timmar med en engelsman, så sitter den brittiska accenten! Och den självuppfunna brytningen från amerikanska filmer är försvunnen...
  • misstrixie

Eller hur! Jag skäms nästan men jag kan inte hjälpa det.

gottelina skrev 2008-08-18 19:42:21 följande:
    Ja, jag! Nästan lite störigt om jag själv får säga...
    Däremot har jag med flit putsat bort rätt mycket av min blekingedialekt, just de saker som TS beskriver. Jag vet att en del tycker det är snobbigt och löjligt (min familj och en del barndomsvänner retar mig för det) men det gör mig ingenting. Jag har aldrig gillat den dialekten, så varför ska jag prata på ett sätt som jag själv tycker är fult?

Det är lustigt egentligen, att folk reagerar så starkt just på om man neutraliserar sin dialekt. Det är väl en typisk jantelagsgrej kanske. Jag tycker att precis lika väl som man kan välja vilken hårfärg man vill ha så kan man välja hur man uttalar sina ord.
Svar på tråden OT kanske. Dialekter, vad tycker ni?