• dockis

OT kanske. Dialekter, vad tycker ni?

Jag är språklärare och älskar dialekter. En som jag och m2b är värmländska. Den är så snäll i tonen och det är svårt att tänka sig en värmlänning arg.

Själv fick jag ändra min blekingska när jag flyttade upp hit till Göteborg eftersom ingen förstod mig. I sydöstra Blekinge uttalar vi sällan r så kort låter som kott, borta som botta och dyl. Dessutom har vi diftonger, dvs två vokaler som smälter samman. Exv säger vi koav istf korv, guöka itf gurka. Värst var djuret orm som jag uttalade som oahm. Ingen fattade nåt men de flesta skrattade.*S*.

Har ni erfarenheter? Har inget med bröllop att göra men det kan ju faktiskt vara kul att prata om nåt annat också ibland. Många av er har många intressanta åsikter.*S*

• Svar på tråden OT kanske. Dialekter, vad tycker ni?
  • anne på grönkulla

Nenne, är det sant? Det låter verkligen 50-tal... :-O

Jag låter nog rätt vasst stockholmsk (ståkkållmsk ) själv, menmen!

• misstrixie

Jag är en ofrivillig dialektkameleont. Oavsett om jag pratar med en skåning eller en norrlänning så kommer jag på mig själv att härma deras sätt att prata. Skulle vara kul att veta om det finns fler som gör så?

• mysifer

you bet! var mer när jag var yngre, då gick jag in för att låta likadant som folk när vi var på semester någonstans i sverige men det sitter ändå i.
    märker det inte själv men min sambo och mina vänner här hör när jag pratar med någon hemifrån för då blir min skånska bredare och mina vänner från skåne sa åt mig att jag bytte från skånska till småländska när jag berättade något, fast jag märkte det inte själv.
    melodi är nog något jag snappar upp ganska fort. man blir ju hjärntvättad när alla i ens studiegrupp är infödda jönköpingsbor

misstrixie skrev 2008-08-18 19:06:31 följande: