• dockis

OT kanske. Dialekter, vad tycker ni?

Jag är språklärare och älskar dialekter. En som jag och m2b är värmländska. Den är så snäll i tonen och det är svårt att tänka sig en värmlänning arg.

Själv fick jag ändra min blekingska när jag flyttade upp hit till Göteborg eftersom ingen förstod mig. I sydöstra Blekinge uttalar vi sällan r så kort låter som kott, borta som botta och dyl. Dessutom har vi diftonger, dvs två vokaler som smälter samman. Exv säger vi koav istf korv, guöka itf gurka. Värst var djuret orm som jag uttalade som oahm. Ingen fattade nåt men de flesta skrattade.*S*.

Har ni erfarenheter? Har inget med bröllop att göra men det kan ju faktiskt vara kul att prata om nåt annat också ibland. Många av er har många intressanta åsikter.*S*

• Svar på tråden OT kanske. Dialekter, vad tycker ni?
  • SweetSun

haha jag känner igen många av uttrycken sebastiana!

Där jag kommer ifrån sägger vi "surra" när vi sitter och småpratar, här i göteborg säger man ju "tjatar", och det har ju negativ klang i mina öron!

Sen ett ord vi har hemma är ju "sarja". Om nåt är "sarjigt" så är det tråkigt, olyckligt, jobbigt.
    Tex om nån berättar om en kille som tex råkade ut för nåt lite sådär drygt, jobbigt, så säger man " å fan, sarjigt".

sen böjer vi alla verb tex CyklER, hoppER, ArbetER

• SweetSun

nja tycker det skiljer lite på vem man pratar med, vissa säger det verkligen tjöööta.. medan vissa säger mer tjata..

• malsan

Det blir rätt roligt när man har små barn också. Själv är jag stockholmsk till ursprunget m2b är smålänning och vi bor i sydöstra Blekinge så barnen äter koav på dagis och korrv hemma om det är jag som lagar. Ungar verkar välja vilken dialekt dom ska ha - den ena vill åka till MorrMorr medan den andra åker till Moamoa

• mysifer

åh dialekter är härligt!
    kommer från södra skåne (så jag åker väl kanske mest bouss då ;-som dockis så pedagogiskt förklarade) men bor nu i jönköping och har lärt mig en del nya ord och utryck samtidigt som en del av mina egna har försvunnit eller bara används vid utvalda tillfällen. hemma pratar jag nog ganska skånskt, sambon har helt enkelt fått lära sig och använder nu en del skånska ord själv trots att han kommer från småländska östkusten. i skolan däremot har jag fått förklara mig ibland och märker själv att jag byter ut ord för att slippa förklara. men jag tycker verkligen att man ska värna om dialekter för det är kul!
    har ingen bred skånska så de flesta förstår mig så länge jag inte pratar för fort

• T3ZZ

här har vi momo å mofa å famo å fafa. från när man va liten å inte kunde säga R =P

• dockis

malsan: då bor ni där jag kommer ifrån. Jag är född utanför Karlskrona. Och har sagt koav, men fick sluta med det när jag flyttade hit till Göteborg. Man skrattade åt mig eller fattade helt enkelt inte vad jag sa.*s*

• malsan

dockis: stämmer fint - vi bor i Lyckeby utanför Karlskrona. Min mamma brukar härma mina barn när dom säger koav för hon tycker att det låter kul - det tycker jag är taskigt! Jag hade gärna pratat mer dialekt men jag har flyttat runt så mycket att den har slipats av, tycker jag iallafall. Men när jag flyttade ner hit var det en del äldre personer som på allvar inte förstod vad jag sa.

• didis
    T3ZZ skrev 2008-08-18 17:27:25 följande:
    här har vi momo å mofa å famo å fafa. från när man va liten å inte kunde säga R =P
    hehe som tvättäkta smålänning (från Jönköping) måste jag fortfarande anstränga mig när jag skall säga ord som "lärare" med flera "r" i.

Barnen hade så fin norrländska när vi flyttade från Umeå men nu pratar de mest östgötska...

Jag hade en gång en lärare som sa "man skall vårda sin dialekt" dvs slipa av alla obegripligheter men behålla det begripliga. Jönköpingsdialekten (rommani med 2 "m") har en del ganska obegripliga ord...

"tjavon devon vicken gojja ja träffa på igår, hon va pilo så in i bäng" som en på bussen sa i Jkpg...
  • nennesjuttioåtta

när jag gick i skolan så fick vi bara prata rikssvenska, dialekt var totalförbjudet och de som gjorde det blev tillrättavisade och fick säga om allt. Och nej, jag är inte född på 30-talet. . Och nu kämpar hembygdsföreningen som FAN med att dialekten (eller eg målet) inte ska försvinna utan fortsätta till nästa generation. Vinden har vänt. Vilket är bra men lite sent, kanske.

Svar på tråden OT kanske. Dialekter, vad tycker ni?