• dockis

OT kanske. Dialekter, vad tycker ni?

Jag är språklärare och älskar dialekter. En som jag och m2b är värmländska. Den är så snäll i tonen och det är svårt att tänka sig en värmlänning arg.

Själv fick jag ändra min blekingska när jag flyttade upp hit till Göteborg eftersom ingen förstod mig. I sydöstra Blekinge uttalar vi sällan r så kort låter som kott, borta som botta och dyl. Dessutom har vi diftonger, dvs två vokaler som smälter samman. Exv säger vi koav istf korv, guöka itf gurka. Värst var djuret orm som jag uttalade som oahm. Ingen fattade nåt men de flesta skrattade.*S*.

Har ni erfarenheter? Har inget med bröllop att göra men det kan ju faktiskt vara kul att prata om nåt annat också ibland. Många av er har många intressanta åsikter.*S*

• Svar på tråden OT kanske. Dialekter, vad tycker ni?
  • SweetSun

haha jag känner igen många av uttrycken sebastiana!

Där jag kommer ifrån sägger vi "surra" när vi sitter och småpratar, här i göteborg säger man ju "tjatar", och det har ju negativ klang i mina öron!

Sen ett ord vi har hemma är ju "sarja". Om nåt är "sarjigt" så är det tråkigt, olyckligt, jobbigt.
    Tex om nån berättar om en kille som tex råkade ut för nåt lite sådär drygt, jobbigt, så säger man " å fan, sarjigt".

sen böjer vi alla verb tex CyklER, hoppER, ArbetER

• SweetSun

nja tycker det skiljer lite på vem man pratar med, vissa säger det verkligen tjöööta.. medan vissa säger mer tjata..

• malsan

Det blir rätt roligt när man har små barn också. Själv är jag stockholmsk till ursprunget m2b är smålänning och vi bor i sydöstra Blekinge så barnen äter koav på dagis och korrv hemma om det är jag som lagar. Ungar verkar välja vilken dialekt dom ska ha - den ena vill åka till MorrMorr medan den andra åker till Moamoa

• mysifer

åh dialekter är härligt!