• dockis

OT kanske. Dialekter, vad tycker ni?

Jag är språklärare och älskar dialekter. En som jag och m2b är värmländska. Den är så snäll i tonen och det är svårt att tänka sig en värmlänning arg.

Själv fick jag ändra min blekingska när jag flyttade upp hit till Göteborg eftersom ingen förstod mig. I sydöstra Blekinge uttalar vi sällan r så kort låter som kott, borta som botta och dyl. Dessutom har vi diftonger, dvs två vokaler som smälter samman. Exv säger vi koav istf korv, guöka itf gurka. Värst var djuret orm som jag uttalade som oahm. Ingen fattade nåt men de flesta skrattade.*S*.

Har ni erfarenheter? Har inget med bröllop att göra men det kan ju faktiskt vara kul att prata om nåt annat också ibland. Många av er har många intressanta åsikter.*S*

• Svar på tråden OT kanske. Dialekter, vad tycker ni?
  • misstrixie
    esset50 skrev 2008-08-18 19:52:31 följande:
    Jag också!Har fått det förklarat att det beror på ett välutvecklat språksinne På mig stämmer det, har lätt för att lära mig andra språk, och det räcker med ett par timmar med en engelsman, så sitter den brittiska accenten! Och den självuppfunna brytningen från amerikanska filmer är försvunnen...
    Det kan nog stämma! Jag har en helt galet välutvecklad känsla för språkmelodier och kan få det att låta som om jag pratar vilket språk som helst även om det bara är påhittade nonsensord. Har använt det som partytrick en massa gånger. Och jag kan obehindrat byta mellan flera olika engelska accenter.
  • gottelina

Jag kommer från västra Blekinge. Närmare bestämt listerlandet! Nu bor jag i Hässleholm och har helt gått över till skånska till vardags men pratar jag med någon hemifrån så hörs det direkt. Har jag varit några dagar hos mamma så byter jag tillbaka totalt. Hör inte det själv förrän jag kommer hem. Det är precis som om varje dialekt passar i sin miljö liksom.

• Vill nu