• dockis

OT kanske. Dialekter, vad tycker ni?

Jag är språklärare och älskar dialekter. En som jag och m2b är värmländska. Den är så snäll i tonen och det är svårt att tänka sig en värmlänning arg.

Själv fick jag ändra min blekingska när jag flyttade upp hit till Göteborg eftersom ingen förstod mig. I sydöstra Blekinge uttalar vi sällan r så kort låter som kott, borta som botta och dyl. Dessutom har vi diftonger, dvs två vokaler som smälter samman. Exv säger vi koav istf korv, guöka itf gurka. Värst var djuret orm som jag uttalade som oahm. Ingen fattade nåt men de flesta skrattade.*S*.

Har ni erfarenheter? Har inget med bröllop att göra men det kan ju faktiskt vara kul att prata om nåt annat också ibland. Många av er har många intressanta åsikter.*S*

• Svar på tråden OT kanske. Dialekter, vad tycker ni?
  • misstrixie
    esset50 skrev 2008-08-18 19:52:31 följande:
    Jag också!Har fått det förklarat att det beror på ett välutvecklat språksinne På mig stämmer det, har lätt för att lära mig andra språk, och det räcker med ett par timmar med en engelsman, så sitter den brittiska accenten! Och den självuppfunna brytningen från amerikanska filmer är försvunnen...
    Det kan nog stämma! Jag har en helt galet välutvecklad känsla för språkmelodier och kan få det att låta som om jag pratar vilket språk som helst även om det bara är påhittade nonsensord. Har använt det som partytrick en massa gånger. Och jag kan obehindrat byta mellan flera olika engelska accenter.
  • gottelina

Jag kommer från västra Blekinge. Närmare bestämt listerlandet! Nu bor jag i Hässleholm och har helt gått över till skånska till vardags men pratar jag med någon hemifrån så hörs det direkt. Har jag varit några dagar hos mamma så byter jag tillbaka totalt. Hör inte det själv förrän jag kommer hem. Det är precis som om varje dialekt passar i sin miljö liksom.

• Vill nu

Här är en jämte som flyttat till Umeå. Då jämtskan är en rätt speciell dialekt med hur många olika mål som helst (själv uppväxt med offerdals-mål) har man fått försöka slipa bort de värsta orden. Eller, det finns ju så många i jämtland som inte förstår jämtska heller, så det började nog redan i skolan...
    Svårast för mig att lära om när jag flyttade hit var att ordet "gatt"(=var tvungen) tydligen inte är ett svenskt ord. Inte heller världens bästa ord "agasamt" (= nervöst, pirrigt, läskigt, spännande, allt på samma gång, fast ändå inte) verkar nån förstå här...
    Har efter några år som frisör här upptäckt att våra kunder från Jämtland pratar väldigt "bonnigt" och med skräck upptäckt att jag också gör det om man jämför med folk här. Har t ex väldigt "tjocka" L, och kommer aldrig i livet att börja uttala sju och sjukhus på samma sätt som de gör här.
    Pratar jag däremot med någon i släkten, så övergår jag till den bredaste jämtska... Eller, som en jobbarkompis sa när jag pratat i telefon med mamma: "Är inte din mamma svensk?"

• anne på grönkulla

Jag har ganska mycket kollegor från Skåne och det hörs direkt när de varit hemma över helgen! Eller om de kommer från samma ort så kommer den fram när de pratar med varann, även om båda pratar ganska nerslipat annars... *hemlandstoner*

• Nibla

Jag hade en brevvän i Karlskrona när jag gick i lågstadiet. I ett brev skrev hon att hon hade vattkoppor och att hon hade "skåpor" över hela kroppen. Jag fattade ingenting, tills mamma förklarade att hon menade skorpor. Haha!

Någon skrev tidigare om tjöta vs tjata. Det tycker jag inte är samma sak. Om jag ringer till en kompis för att bara prata, säger jag "jag ville bara ringa och tjöta lite".
    Tjata använder jag när jag mal på om samma sak flera gånger om. Tjöta är inte lika negativt på nåt sätt......nån gbg:are förstår nog vad jag menar.

• T3ZZ

ja håller med Nibla om tjöta å tjata. e inte från gbg men de har tagit sej ut på slätta.
    Tjata d gör man till sin nästa om att han ska diska, medans man tjötar me en kompis

• nennesjuttioåtta

anne på grönkulla skrev 2008-08-18 18:50:39 följande:

Nenne, är det sant? Det låter verkligen 50-tal... :-O
    [/citat]

JAA! Helt galet! Det här var när jag gick i åk 3-6. När jag gick i lågstadiet började vi varje dag med att fröken spelade på tramporgeln och så sjäng vi "morgon mellan fjällen", så ibland undrar jag om jag inte hamnat i någon tidzon när jag flyttade närmre Stockholm.

Jag kan tyvärr inte prata så bra mål själv men skulle gärna vilja (av nån anledning pratade inte mina föräldrar mål med mig och mina syskon så vi pratar svenska och de pratar mål. Men det kan ha att göra med att de inte är från samma ställe och då skiljer det sig ju en hel del i orden). Men en grej jag brukar säga är "Ar du schött når djergin kutt yvy käcklon?"
    misstrixie skrev 2008-08-18 19:06:31 följande:
    [citat]
    Jag är en ofrivillig dialektkameleont. Oavsett om jag pratar med en skåning eller en norrlänning så kommer jag på mig själv att härma deras sätt att prata. Skulle vara kul att veta om det finns fler som gör så?
    AAAAAAAAAAAHAHAHAHAHHAHA!!! Jajemän! Och ibland känns det oförskämt men det är ju inte med flit!
    Och om nån pratar dalmål så märks det ju verkligen vart jag kommer ifrån...
  • nennesjuttioåtta

Jag kan tyvärr inte prata så bra mål själv men skulle gärna vilja (av nån anledning pratade inte mina föräldrar mål med mig och mina syskon så vi pratar svenska och de pratar mål. Men det kan ha att göra med att de inte är från samma ställe och då skiljer det sig ju en hel del i orden). Men en grej jag brukar säga är "Ar du schött når djergin kutt yvy käcklon?"

• nennesjuttioåtta

Alltså, ett förtydligande, dalmål pratar jag till vardags, men inte det mål som pratas där jag kommer ifrån (snart ryker anonymiteten...). Tänk Älvdalskan, fast inte just där, men det är lika obegripligt för utbölingar.

• nennesjuttioåtta

Alltså, ett förtydligande, dalmål pratar jag till vardags, men inte det mål som pratas där jag kommer ifrån (snart ryker anonymiteten...). Tänk Älvdalskan, fast inte just där, men det är lika obegripligt för utbölingar.

Svar på tråden OT kanske. Dialekter, vad tycker ni?