Inlägg från: nennesjuttioåtta |Visa alla inlägg
  • nennesjuttioåtta

OT kanske. Dialekter, vad tycker ni?

Det är inte bara Skåne som har flera olika, Dalarna har ju ooootroligt *låter som Kurt Olssons kompis Arne* många dialekter, nästan så att jag kan gissa från vilken by folk är bara genom att höra hur de pratar. Men med tanke på att Skåne är lika brett som det är långt mellan Boden och Haparanda så är det rätt bra jobbat att ha sån skillnad på den lilla plätten.

• nennesjuttioåtta

när jag gick i skolan så fick vi bara prata rikssvenska, dialekt var totalförbjudet och de som gjorde det blev tillrättavisade och fick säga om allt. Och nej, jag är inte född på 30-talet. . Och nu kämpar hembygdsföreningen som FAN med att dialekten (eller eg målet) inte ska försvinna utan fortsätta till nästa generation. Vinden har vänt. Vilket är bra men lite sent, kanske.

• nennesjuttioåtta

anne på grönkulla skrev 2008-08-18 18:50:39 följande:

Nenne, är det sant? Det låter verkligen 50-tal... :-O
    [/citat]

JAA! Helt galet! Det här var när jag gick i åk 3-6. När jag gick i lågstadiet började vi varje dag med att fröken spelade på tramporgeln och så sjäng vi "morgon mellan fjällen", så ibland undrar jag om jag inte hamnat i någon tidzon när jag flyttade närmre Stockholm.

Jag kan tyvärr inte prata så bra mål själv men skulle gärna vilja (av nån anledning pratade inte mina föräldrar mål med mig och mina syskon så vi pratar svenska och de pratar mål. Men det kan ha att göra med att de inte är från samma ställe och då skiljer det sig ju en hel del i orden). Men en grej jag brukar säga är "Ar du schött når djergin kutt yvy käcklon?"
    misstrixie skrev 2008-08-18 19:06:31 följande:
    [citat]
    Jag är en ofrivillig dialektkameleont. Oavsett om jag pratar med en skåning eller en norrlänning så kommer jag på mig själv att härma deras sätt att prata. Skulle vara kul att veta om det finns fler som gör så?
    AAAAAAAAAAAHAHAHAHAHHAHA!!! Jajemän! Och ibland känns det oförskämt men det är ju inte med flit!
    Och om nån pratar dalmål så märks det ju verkligen vart jag kommer ifrån...
  • nennesjuttioåtta

Jag kan tyvärr inte prata så bra mål själv men skulle gärna vilja (av nån anledning pratade inte mina föräldrar mål med mig och mina syskon så vi pratar svenska och de pratar mål. Men det kan ha att göra med att de inte är från samma ställe och då skiljer det sig ju en hel del i orden). Men en grej jag brukar säga är "Ar du schött når djergin kutt yvy käcklon?"

• nennesjuttioåtta

Alltså, ett förtydligande, dalmål pratar jag till vardags, men inte det mål som pratas där jag kommer ifrån (snart ryker anonymiteten...). Tänk Älvdalskan, fast inte just där, men det är lika obegripligt för utbölingar.

• nennesjuttioåtta

Alltså, ett förtydligande, dalmål pratar jag till vardags, men inte det mål som pratas där jag kommer ifrån (snart ryker anonymiteten...). Tänk Älvdalskan, fast inte just där, men det är lika obegripligt för utbölingar.

• nennesjuttioåtta

men vad jag tjatar...

• nennesjuttioåtta

Vill

Jämt å ständut!

• nennesjuttioåtta
    dockis skrev 2008-08-18 22:28:03 följande:
    Det är ju för att det är så kul med dialekter. Man måste tjôta om det..;)
    Word!
Svar på tråden OT kanske. Dialekter, vad tycker ni?