• Vill nu

OT kanske. Dialekter, vad tycker ni?

Här är en jämte som flyttat till Umeå. Då jämtskan är en rätt speciell dialekt med hur många olika mål som helst (själv uppväxt med offerdals-mål) har man fått försöka slipa bort de värsta orden. Eller, det finns ju så många i jämtland som inte förstår jämtska heller, så det började nog redan i skolan...
    Svårast för mig att lära om när jag flyttade hit var att ordet "gatt"(=var tvungen) tydligen inte är ett svenskt ord. Inte heller världens bästa ord "agasamt" (= nervöst, pirrigt, läskigt, spännande, allt på samma gång, fast ändå inte) verkar nån förstå här...
    Har efter några år som frisör här upptäckt att våra kunder från Jämtland pratar väldigt "bonnigt" och med skräck upptäckt att jag också gör det om man jämför med folk här. Har t ex väldigt "tjocka" L, och kommer aldrig i livet att börja uttala sju och sjukhus på samma sätt som de gör här.
    Pratar jag däremot med någon i släkten, så övergår jag till den bredaste jämtska... Eller, som en jobbarkompis sa när jag pratat i telefon med mamma: "Är inte din mamma svensk?"

• Vill nu
    nennesjuttioåtta skrev 2008-08-18 22:32:21 följande:
    VillJämt å ständut!
    Jajjemen! En gång surjämte, allti surjämte!
Svar på tråden OT kanske. Dialekter, vad tycker ni?