• mysifer

OT kanske. Dialekter, vad tycker ni?

åh dialekter är härligt!
    kommer från södra skåne (så jag åker väl kanske mest bouss då ;-som dockis så pedagogiskt förklarade) men bor nu i jönköping och har lärt mig en del nya ord och utryck samtidigt som en del av mina egna har försvunnit eller bara används vid utvalda tillfällen. hemma pratar jag nog ganska skånskt, sambon har helt enkelt fått lära sig och använder nu en del skånska ord själv trots att han kommer från småländska östkusten. i skolan däremot har jag fått förklara mig ibland och märker själv att jag byter ut ord för att slippa förklara. men jag tycker verkligen att man ska värna om dialekter för det är kul!
    har ingen bred skånska så de flesta förstår mig så länge jag inte pratar för fort

• mysifer

you bet! var mer när jag var yngre, då gick jag in för att låta likadant som folk när vi var på semester någonstans i sverige men det sitter ändå i.
    märker det inte själv men min sambo och mina vänner här hör när jag pratar med någon hemifrån för då blir min skånska bredare och mina vänner från skåne sa åt mig att jag bytte från skånska till småländska när jag berättade något, fast jag märkte det inte själv.
    melodi är nog något jag snappar upp ganska fort. man blir ju hjärntvättad när alla i ens studiegrupp är infödda jönköpingsbor

misstrixie skrev 2008-08-18 19:06:31 följande:
    Jag är en ofrivillig dialektkameleont. Oavsett om jag pratar med en skåning eller en norrlänning så kommer jag på mig själv att härma deras sätt att prata. Skulle vara kul att veta om det finns fler som gör så?
  • mysifer
    Tooticki skrev 2008-08-22 15:47:34 följande:
    Jag tycker att allt kring språk är intressant och dialekter är roligt. Jag är göteborgare och flyttade till Skåne när jag gått ut gymnasiet och jag minns framförallt två uttryck; det första är "krampig" som betyder vältränad/muskulös, detta är ett uttryck som jag gillar skarpt och använder fortfarande (trots att jag bor i Göteborg igen sen 3 år tillbaka). Det andra är bulle som på skånska betyder fralla men jag alltid associerar med kanelbulle t ex, det kunde jag aldrig vänja mig vid!
    är krampig ett skånskt uttryck? det visste jag faktiskt inte men det är nog för att folk brukar förstå det av sammanhanget..
    det där med bulle/fralla är lite knepigt, kul att samma ord används helt olika.
Svar på tråden OT kanske. Dialekter, vad tycker ni?