Inlägg från: misstrixie |Visa alla inlägg
  • misstrixie

OT kanske. Dialekter, vad tycker ni?

Jag är en ofrivillig dialektkameleont. Oavsett om jag pratar med en skåning eller en norrlänning så kommer jag på mig själv att härma deras sätt att prata. Skulle vara kul att veta om det finns fler som gör så?

• misstrixie

Eller hur! Jag skäms nästan men jag kan inte hjälpa det.

gottelina skrev 2008-08-18 19:42:21 följande:
    Ja, jag! Nästan lite störigt om jag själv får säga...
    Däremot har jag med flit putsat bort rätt mycket av min blekingedialekt, just de saker som TS beskriver. Jag vet att en del tycker det är snobbigt och löjligt (min familj och en del barndomsvänner retar mig för det) men det gör mig ingenting. Jag har aldrig gillat den dialekten, så varför ska jag prata på ett sätt som jag själv tycker är fult?

Det är lustigt egentligen, att folk reagerar så starkt just på om man neutraliserar sin dialekt. Det är väl en typisk jantelagsgrej kanske. Jag tycker att precis lika väl som man kan välja vilken hårfärg man vill ha så kan man välja hur man uttalar sina ord.
  • misstrixie
    esset50 skrev 2008-08-18 19:52:31 följande:
    Jag också!Har fått det förklarat att det beror på ett välutvecklat språksinne På mig stämmer det, har lätt för att lära mig andra språk, och det räcker med ett par timmar med en engelsman, så sitter den brittiska accenten! Och den självuppfunna brytningen från amerikanska filmer är försvunnen...
    Det kan nog stämma! Jag har en helt galet välutvecklad känsla för språkmelodier och kan få det att låta som om jag pratar vilket språk som helst även om det bara är påhittade nonsensord. Har använt det som partytrick en massa gånger. Och jag kan obehindrat byta mellan flera olika engelska accenter.
  • misstrixie

Jag vet inte alls hur spritt detta är men här nere används uttrycket "olle" ganska ofta om tjocka, stickade tröjor... En vän till mig fick lite problem med det när hon pratade i telefon med sin pojkvän som kom norrifrån och tydligen inte kände till det.

"Det var jättekallt inatt men jag frös inte för jag sov med min olle."

"VA? Vem f*n är Olle?!"

Svar på tråden OT kanske. Dialekter, vad tycker ni?