• SweetSun

OT kanske. Dialekter, vad tycker ni?

Ja dialekter är skoj! Jag är ju hälsing, och flyttade ner till en bit utanför Göteborg till min m2b. Vi skrattar många gånger åt varandras dialektord, och ibland fattade han inte ett skvatt vad jag sa och tvärtom. fast nu har vi nog lärt oss de flesta orden, och har börjat att använda dem =P

• SweetSun

det med dialekter funderar jag på att ha med i festhäftet, som en liten ordlista ;) då min släkt kommer norrifrån, å hans söderifrån. kan va kul att läsa lite saker på olika dialekt, ska få in det på nåt vis iaf.

• SweetSun

haha jag känner igen många av uttrycken sebastiana!

Där jag kommer ifrån sägger vi "surra" när vi sitter och småpratar, här i göteborg säger man ju "tjatar", och det har ju negativ klang i mina öron!

Sen ett ord vi har hemma är ju "sarja". Om nåt är "sarjigt" så är det tråkigt, olyckligt, jobbigt.
    Tex om nån berättar om en kille som tex råkade ut för nåt lite sådär drygt, jobbigt, så säger man " å fan, sarjigt".

sen böjer vi alla verb tex CyklER, hoppER, ArbetER

• SweetSun

nja tycker det skiljer lite på vem man pratar med, vissa säger det verkligen tjöööta.. medan vissa säger mer tjata..

• SweetSun
    T3ZZ skrev 2008-08-18 21:48:08 följande:
    ja håller med Nibla om tjöta å tjata. e inte från gbg men de har tagit sej ut på slätta.Tjata d gör man till sin nästa om att han ska diska, medans man tjötar me en kompis
    absolut! det var det jag menade , att tjata för mig har negativ klang, men jag tycker vissa här inte har så grovt ööö utan det låter mer som a
  • SweetSun

jag hade heller inte hört "olle" förren jag kom till södra sverige.

• SweetSun

hemma säger vi även "gnussa", som är en ord som gnugga ungefär. Inte alla som vet vad det är har jag märkt

• SweetSun

hemma säger vi hänne å dänne

Han går dänne "han går där"

Svar på tråden OT kanske. Dialekter, vad tycker ni?