• dockis

OT kanske. Dialekter, vad tycker ni?

Jag är språklärare och älskar dialekter. En som jag och m2b är värmländska. Den är så snäll i tonen och det är svårt att tänka sig en värmlänning arg.

Själv fick jag ändra min blekingska när jag flyttade upp hit till Göteborg eftersom ingen förstod mig. I sydöstra Blekinge uttalar vi sällan r så kort låter som kott, borta som botta och dyl. Dessutom har vi diftonger, dvs två vokaler som smälter samman. Exv säger vi koav istf korv, guöka itf gurka. Värst var djuret orm som jag uttalade som oahm. Ingen fattade nåt men de flesta skrattade.*S*.

Har ni erfarenheter? Har inget med bröllop att göra men det kan ju faktiskt vara kul att prata om nåt annat också ibland. Många av er har många intressanta åsikter.*S*

• Svar på tråden OT kanske. Dialekter, vad tycker ni?
  • dockis

Göteborskan är underbar. Jag gillar verkligen deras roliga ord. Åpen t ex. Själv har vi i östra Blekinge ordet nytigt. Skitbra ord som betyder något i stil med pinsamt. Nytigt var det att fråga chans t ex. Man vågade men nästan inte.

Det där med ö som blir u har jag också skrattat åt mycket. Ett i som blir e, t ex namnet Rikard som låter som Rekard.

Annars gillar jag skånskan, som inte är en dialekt utan massor. Man kan dock dela in den i 3 ungefärliga områden. Runt Helsingborg där man åker byss, runt Malmö där man åker bouss samt Göingebygden där man öker böss till Öhös för ött bödö. Alltså man åker buss till Åhus för att bada. Nästan alla vokaler blir ö-liknande ljud. Skitkul.*S*

• dockis

Jobbade tidigare i Herrljunga. När första eleven sa "raddio" precis som Robert Gustavsson i NileCity så fnissade jag faktiskt lite. Om ni hittar "En hyllning till SVT" av Adde Malmberg som ljudfil så ladda ner den. Så jädra kul och han är duktig på olika dialekter.*S*

• dockis

malsan: då bor ni där jag kommer ifrån. Jag är född utanför Karlskrona. Och har sagt koav, men fick sluta med det när jag flyttade hit till Göteborg. Man skrattade åt mig eller fattade helt enkelt inte vad jag sa.*s*

• dockis

Det är ju för att det är så kul med dialekter. Man måste tjôta om det..;)

• dockis

´Säger man inte olle om en stickad tröja norröver?*S* I Blekinge säger man också olle...

• dockis

Några av mina elever skojade med mig igår och sa att jag inte hade haft svårt att lära mig arabiska med mina skorrande r. *lol*

Svar på tråden OT kanske. Dialekter, vad tycker ni?