• Duchess

måste spara men sambon vill inte...

Jag vet inte om ni har gemensam eller delad ekonomi, men eftersom du skriver att det är du som sparar så gissar jag att ni kanske har delad ekonomi?

Hemma hos oss är det jag som betalar räkningarna och sköter ekonomin på det stora hela, eftersom min man tycker att ekonomi är trist, och jag tycker att det är jättekul Något jag insåg efter ett tag var att när jag försökte "bespara" honom detaljerna i hushållsbudgeten, så förstod han inte alltid hur jag resonerade när det gällde ekonomin.

Vi pratade igenom allt en gång till, och kom överens om två saker: dels vilka mål vi har med våra sparanden/avbetalningar, och även på vilket sätt vi ska hantera ekonomin. Nu gör vi så att vi går igenom månadens ekonomi en gång i månaden. Då pratar vi igenom hur vi ska disponera pengarna som blir över när allt nödvändigt är betalt.

För oss funkar den modellen bra. Maken behöver inte fördjupa sig i det praktiska, men har ändå lika stor insyn och tyckande i ekonomin som jag har.

För att hålla koll på pengarna använder jag ett vanligt excelark. Jag har en grundmall där jag skrivit upp alla utgifter vi har, den preliminära kostnaden och den verkliga kostnaden. Utifrån den mallen gör jag sedan en anpassad version för varje månad. Vissa kostnader är ju fasta (t ex hyran och hemförsäkringen) medan andra varierar (mobilen, elen mm). Ska kanske också tillägga att excelarket summerar allting själv, så man behöver inte anstränga sig för att räkna ihop allt Vi har försökt få alla räkningar månadsvis. De som inte går att få månadsvis, t ex bilskatten, har vi delat med tolv så att vi vet hur mycket vi måste lägga undan extra varje månad. Vi har alltså rätt bra koll på vad en snittmånad kostar oss.

Kanske din sambo skulle bli mer motiverad att spara om ni satter er ner och gick igenom de inkomster och utgifter ni vet att ni har under de kommande nio månaderna?

Och är du intresserad av excelarket så mailar jag gärna över det

• Duchess

Jag vet alltför väl hur lätt det är att själv ta itu med saker om man tycker att man har en seg partner. Men i det långa loppet biter man sig själv i svansen om man gör alltför mycket själv. Det gäller både budget/ekonomi och andra områden.

Att tjafsa om pengar är inte kul. Jag brukar försöka hejda mig när jag vill diskutera budget och sparanden om han är trött eller upptagen av annat. I gengäld sitter han och går igenom allt ordentlig med mig minst en gång i månaden. För oss funkar den lösningen.

Tror du att din sambo skulle agera annorlunda om ni sparade till något annat, t ex en ny bil? (om han nu är bilintresserad)

anja1661 skrev 2008-08-12 21:50:58 följande:
    vi har gemensam ekonomi men eftersom det bara e jag som tar tag i det så skrev jag JAG.vi gör räkningar ihop men sen e det väl mest jag som har hand om ekonomin...han skiter i det så länge det finns så vi kan göra det vi vill.....*fantasivärld*behöver jag tillägga att vi tjafsar om pengar rätt ofta??
  • Duchess

Ja, jag tror att det är mycket svårare med sparanden (och ekonomi öht) om man har väldigt olika syn på pengar. En del anser att pengar är till för att rulla, andra äter havregrynsgröt för att kunna köpa fler aktier.

Vi har fyra typer av sparanden:
    * varsitt pensionssparande
    * varsitt fondsparande, där vi har rätt olika upplägg - han är gambler, inte jag
    * lättillgängligt buffertsparande, till resor, möbler, oförutsedda utgifter mm
    * avbetalningar. Jo, jag räknar det som ett sparande. Om vi har en hög amorteringstakt på våra lån så minskar räntorna. Det ser vi som ett sparande i sig

Något vi är överens om här hemma är att det är enklare att spara pengar om man har tydliga mål. Just nu har vi ett avbetalningsmål, men också ett sparande till en resa till USA nästa år (maken har en syster där). Konkreta mål för sparande är något jag kan rekommendera alla!

anne på grönkulla skrev 2008-08-12 21:47:48 följande:

Tack Duchess - du förklarar SÅÅ mycket bättre än jag vad jag försökte säga...Vi sköter ekonomien tillsammans och har ett liknande excelark för att hålla koll (för man glömmer berätta om räkningen som kom som man la in för betalning annars...) - sen har vi stämt av sparande och det som går över till hushållskontot så det ska stämma varje månad med de genomsnittliga utgifterna. Mål för sparande/buffert har vi tillsammans också. Delar också gärna med mig om det gör nytta nånstans.Men är man väldigt olika kring hur man handskas med pengar så är det svårt att spara tillsammans - men hur ska man annars kunna ha gemensamma projekt/buffert? För även utan gemensam ekonomi så finns det ju gemensamma saker man i en relation behöver göra med pengar på längre sikt än nästa lön - renovering, semester, bröllop, buffert för reparationer/trasiga vitvaror, mm. Och lever man ihop så bör man väl ha rimligt lika standard/villkor också?
  • Duchess

Det du skriver påminner mig om något jag tänkte tillägga i tråden.

Personer som har svårt att hantera pengar, eller har orealistiska tankar runt sin ekonomi, blir inte bättre bara för att de gifter sig. Om man har svårt att komma överens om ekonomin innan bröllopet så är det en varningssignal man bör ta på allvar. Ekonomi är faktiskt (tyvärr) en vanlig orsak till att relationer går sönder....

Boomtown skrev 2008-08-12 22:55:32 följande:
    Jag har samma problem med min gubbe. Pengar ska rulla. Spelar ingen roll om vi har ett gemensamt mål. Det går inte säger han bara. Han vill köpa allt han vill ha om det så blir på avbetalning. Sparande är i sista hand för honom. Om jag inte hade tagit tag i det i smyg så hade vi inte kunnat köpa möbler, greklandresa m.m. Han vet att jag smyger med det. Men han har noll koll. Det blir ju en positiv överaskning iallafall. Men nu har jag samma problem som dig. För nu sitter jag med en villa som måste renoveras och 2 barn. Då är det inte lätt att få undan pengar ens i smyg.
  • Duchess

Vi har en skål hemma där vi tömmer växelmynt ur fickorna. Senast jag tömde den var det över 700 kr i den. Inte illa

anja1661:
    Skönt att höra att det verkar lösa sig för er med pengafrågan. Att göra en budget ihop är ett bra sätt att få båda två engagerade i ekonomin. Så har jag gjort hemma, där jag är intresserad och maken mest står ut....

Svar på tråden måste spara men sambon vill inte...