måste spara men sambon vill inte...
Jag vet inte om ni har gemensam eller delad ekonomi, men eftersom du skriver att det är du som sparar så gissar jag att ni kanske har delad ekonomi?
Hemma hos oss är det jag som betalar räkningarna och sköter ekonomin på det stora hela, eftersom min man tycker att ekonomi är trist, och jag tycker att det är jättekul Något jag insåg efter ett tag var att när jag försökte "bespara" honom detaljerna i hushållsbudgeten, så förstod han inte alltid hur jag resonerade när det gällde ekonomin.
Vi pratade igenom allt en gång till, och kom överens om två saker: dels vilka mål vi har med våra sparanden/avbetalningar, och även på vilket sätt vi ska hantera ekonomin. Nu gör vi så att vi går igenom månadens ekonomi en gång i månaden. Då pratar vi igenom hur vi ska disponera pengarna som blir över när allt nödvändigt är betalt.
För oss funkar den modellen bra. Maken behöver inte fördjupa sig i det praktiska, men har ändå lika stor insyn och tyckande i ekonomin som jag har.
För att hålla koll på pengarna använder jag ett vanligt excelark. Jag har en grundmall där jag skrivit upp alla utgifter vi har, den preliminära kostnaden och den verkliga kostnaden. Utifrån den mallen gör jag sedan en anpassad version för varje månad. Vissa kostnader är ju fasta (t ex hyran och hemförsäkringen) medan andra varierar (mobilen, elen mm). Ska kanske också tillägga att excelarket summerar allting själv, så man behöver inte anstränga sig för att räkna ihop allt Vi har försökt få alla räkningar månadsvis. De som inte går att få månadsvis, t ex bilskatten, har vi delat med tolv så att vi vet hur mycket vi måste lägga undan extra varje månad. Vi har alltså rätt bra koll på vad en snittmånad kostar oss.
Kanske din sambo skulle bli mer motiverad att spara om ni satter er ner och gick igenom de inkomster och utgifter ni vet att ni har under de kommande nio månaderna?
Och är du intresserad av excelarket så mailar jag gärna över det