• anja1661

måste spara men sambon vill inte...

vi har precis bestämt datum för bröllopet, 090509.
    jag ahr lyckas spara ihop 10000tkr hittills och väntar 10 till nu i slutet av aug. ja jag säger JAG för att min blivande inte är så engagerad. han vill gifta sig och så men att spara pengar e inte hans grej. han har svårt för att låta pengarna vara nu under hans sista semestervecka.
    han resonerar somså att under semestern ska man ha kul och att vi har massa tid på oss att spara sen.
    men jag har räknat på det och verkligheten ser inte ut så...
    vi måste ha alla pengar vi kan få tag i...plus lite till för att vi ska ro i hamn detta.

hur ska jag få honom till att förstå det?? är trött på gnället om att vi inte kan göra något även fast pengarna finns där...att de är märkta spelar ingen roll för honom...

måste jag verkligen spara i hemlighet för att det sak funka??

nån som varit i samma sits som löst det???

• Svar på tråden måste spara men sambon vill inte...
  • BlendaSigne

svårt - tror på att sitta ner tillsammans och lägga korten på bordet. gör en budget som ni båda sätter ihop och se vad som bli kvar. försök att komma överens om en lagom nivå...

vad tycker han e en lagom nivå för bröllopet... ser ni olika på det?

att ha inställningen "vilja gifta sig men inte spara pengar"... det e ju en väldigt bra inställning i min drömvärld där jag shoppar skor och kläder hela dagarna... men så funkar de inte i verkligheten...

• anja1661

nje...budgeten ligger rätt lågt...40-45tkr.
    han sa att han vill ha mörkrött så då valde vi det och vitt o guld.
    vi funderade på kuvertavgift men han ville inte det (inte jag heller egentligen) så vi bestämde oss för att spara ihop de pengarna istället så att vi kan bjuda alla gäster.
    han har sett budgeten...den är inte omöjlig.
    jag behöver inte massa dyra saker men alla småkostnader blir ju en stor totalsumma.
    tex: bruden: 2500
    brudgum: 2000
    barnen 1500
    mat & tårta 50pers 13000
    ring 4000
    musik 3000
    dryck 5-6000
    servering och barpersonal ca 2000
    blommor 2000
    kort 500
    dekorationer 500

så posterna är ju inte så stora egentligen ellerhur?

men varför förstår han inte att vi inte har 40tkr bara sådär den 090509???

• BlendaSigne

hmm... förstår - nej, de e ju verkligen ingen bridezilla nivå. Har du försökt sitta ner med honom o titta på hur ni ska få ihop dessa 40 000 SEK. Titta på budgeten månad för månad och se hur mkt ni kan spara... alla kort på bordet? Hur har han tänkt att lösa det med 40 000 SEK annars?

• anne på grönkulla

Budget och planering för ett bröllop måste man nog göra gemensamt för att det ska funka - tror inte på att någon av parterna ska smyga med det... Har ni satt budget och sparmål tillsammans? Gå igenom er ekonomi för tiden fram till bröllopet gemensamt, är mitt enda tips.

• Duchess

Jag vet inte om ni har gemensam eller delad ekonomi, men eftersom du skriver att det är du som sparar så gissar jag att ni kanske har delad ekonomi?

Hemma hos oss är det jag som betalar räkningarna och sköter ekonomin på det stora hela, eftersom min man tycker att ekonomi är trist, och jag tycker att det är jättekul Något jag insåg efter ett tag var att när jag försökte "bespara" honom detaljerna i hushållsbudgeten, så förstod han inte alltid hur jag resonerade när det gällde ekonomin.

Vi pratade igenom allt en gång till, och kom överens om två saker: dels vilka mål vi har med våra sparanden/avbetalningar, och även på vilket sätt vi ska hantera ekonomin. Nu gör vi så att vi går igenom månadens ekonomi en gång i månaden. Då pratar vi igenom hur vi ska disponera pengarna som blir över när allt nödvändigt är betalt.

För oss funkar den modellen bra. Maken behöver inte fördjupa sig i det praktiska, men har ändå lika stor insyn och tyckande i ekonomin som jag har.

För att hålla koll på pengarna använder jag ett vanligt excelark. Jag har en grundmall där jag skrivit upp alla utgifter vi har, den preliminära kostnaden och den verkliga kostnaden. Utifrån den mallen gör jag sedan en anpassad version för varje månad. Vissa kostnader är ju fasta (t ex hyran och hemförsäkringen) medan andra varierar (mobilen, elen mm). Ska kanske också tillägga att excelarket summerar allting själv, så man behöver inte anstränga sig för att räkna ihop allt Vi har försökt få alla räkningar månadsvis. De som inte går att få månadsvis, t ex bilskatten, har vi delat med tolv så att vi vet hur mycket vi måste lägga undan extra varje månad. Vi har alltså rätt bra koll på vad en snittmånad kostar oss.

Kanske din sambo skulle bli mer motiverad att spara om ni satter er ner och gick igenom de inkomster och utgifter ni vet att ni har under de kommande nio månaderna?

Och är du intresserad av excelarket så mailar jag gärna över det

• anne på grönkulla

Tack Duchess - du förklarar SÅÅ mycket bättre än jag vad jag försökte säga...

Vi sköter ekonomien tillsammans och har ett liknande excelark för att hålla koll (för man glömmer berätta om räkningen som kom som man la in för betalning annars...) - sen har vi stämt av sparande och det som går över till hushållskontot så det ska stämma varje månad med de genomsnittliga utgifterna. Mål för sparande/buffert har vi tillsammans också. Delar också gärna med mig om det gör nytta nånstans.

Men är man väldigt olika kring hur man handskas med pengar så är det svårt att spara tillsammans - men hur ska man annars kunna ha gemensamma projekt/buffert? För även utan gemensam ekonomi så finns det ju gemensamma saker man i en relation behöver göra med pengar på längre sikt än nästa lön - renovering, semester, bröllop, buffert för reparationer/trasiga vitvaror, mm.

Och lever man ihop så bör man väl ha rimligt lika standard/villkor också?

• anja1661

vi har gemensam ekonomi men eftersom det bara e jag som tar tag i det så skrev jag JAG.

vi gör räkningar ihop men sen e det väl mest jag som har hand om ekonomin...han skiter i det så länge det finns så vi kan göra det vi vill.....*fantasivärld*

behöver jag tillägga att vi tjafsar om pengar rätt ofta??

• Bamboli

Hej. Jag satt lite i samma sits. Jag tror inte att dom har någon större koll på vad allt kostar och bryr sig helt enkelt inte utan litar på att det (vi) fixar sig. Jag hjälper dig gärna med budgetplanering om du vill :)

Svar på tråden måste spara men sambon vill inte...