Ja, jag tror att det är mycket svårare med sparanden (och ekonomi öht) om man har väldigt olika syn på pengar. En del anser att pengar är till för att rulla, andra äter havregrynsgröt för att kunna köpa fler aktier.
Vi har fyra typer av sparanden:
* varsitt pensionssparande
* varsitt fondsparande, där vi har rätt olika upplägg - han är gambler, inte jag
* lättillgängligt buffertsparande, till resor, möbler, oförutsedda utgifter mm
* avbetalningar. Jo, jag räknar det som ett sparande. Om vi har en hög amorteringstakt på våra lån så minskar räntorna. Det ser vi som ett sparande i sig
Något vi är överens om här hemma är att det är enklare att spara pengar om man har tydliga mål. Just nu har vi ett avbetalningsmål, men också ett sparande till en resa till USA nästa år (maken har en syster där). Konkreta mål för sparande är något jag kan rekommendera alla!
anne på grönkulla skrev 2008-08-12 21:47:48 följande:
Tack Duchess - du förklarar SÅÅ mycket bättre än jag vad jag försökte säga...Vi sköter ekonomien tillsammans och har ett liknande excelark för att hålla koll (för man glömmer berätta om räkningen som kom som man la in för betalning annars...) - sen har vi stämt av sparande och det som går över till hushållskontot så det ska stämma varje månad med de genomsnittliga utgifterna. Mål för sparande/buffert har vi tillsammans också. Delar också gärna med mig om det gör nytta nånstans.Men är man väldigt olika kring hur man handskas med pengar så är det svårt att spara tillsammans - men hur ska man annars kunna ha gemensamma projekt/buffert? För även utan gemensam ekonomi så finns det ju gemensamma saker man i en relation behöver göra med pengar på längre sikt än nästa lön - renovering, semester, bröllop, buffert för reparationer/trasiga vitvaror, mm. Och lever man ihop så bör man väl ha rimligt lika standard/villkor också?