• anja1661

måste spara men sambon vill inte...

vi har precis bestämt datum för bröllopet, 090509.
    jag ahr lyckas spara ihop 10000tkr hittills och väntar 10 till nu i slutet av aug. ja jag säger JAG för att min blivande inte är så engagerad. han vill gifta sig och så men att spara pengar e inte hans grej. han har svårt för att låta pengarna vara nu under hans sista semestervecka.
    han resonerar somså att under semestern ska man ha kul och att vi har massa tid på oss att spara sen.
    men jag har räknat på det och verkligheten ser inte ut så...
    vi måste ha alla pengar vi kan få tag i...plus lite till för att vi ska ro i hamn detta.

hur ska jag få honom till att förstå det?? är trött på gnället om att vi inte kan göra något även fast pengarna finns där...att de är märkta spelar ingen roll för honom...

måste jag verkligen spara i hemlighet för att det sak funka??

nån som varit i samma sits som löst det???

• Svar på tråden måste spara men sambon vill inte...
  • Sellen

Vilka kloka tips alla har! Kan bara instämma att försök sätta dig ner med honom snarast möjligt med er ekonomi framför er och be honom hjälpa dig planera hur ni ska spara ihop pengar till maj.

• Duchess

Jag vet alltför väl hur lätt det är att själv ta itu med saker om man tycker att man har en seg partner. Men i det långa loppet biter man sig själv i svansen om man gör alltför mycket själv. Det gäller både budget/ekonomi och andra områden.

Att tjafsa om pengar är inte kul. Jag brukar försöka hejda mig när jag vill diskutera budget och sparanden om han är trött eller upptagen av annat. I gengäld sitter han och går igenom allt ordentlig med mig minst en gång i månaden. För oss funkar den lösningen.

Tror du att din sambo skulle agera annorlunda om ni sparade till något annat, t ex en ny bil? (om han nu är bilintresserad)

anja1661 skrev 2008-08-12 21:50:58 följande:
    vi har gemensam ekonomi men eftersom det bara e jag som tar tag i det så skrev jag JAG.vi gör räkningar ihop men sen e det väl mest jag som har hand om ekonomin...han skiter i det så länge det finns så vi kan göra det vi vill.....*fantasivärld*behöver jag tillägga att vi tjafsar om pengar rätt ofta??
  • Duchess

Ja, jag tror att det är mycket svårare med sparanden (och ekonomi öht) om man har väldigt olika syn på pengar. En del anser att pengar är till för att rulla, andra äter havregrynsgröt för att kunna köpa fler aktier.

Vi har fyra typer av sparanden:
    * varsitt pensionssparande
    * varsitt fondsparande, där vi har rätt olika upplägg - han är gambler, inte jag
    * lättillgängligt buffertsparande, till resor, möbler, oförutsedda utgifter mm
    * avbetalningar. Jo, jag räknar det som ett sparande. Om vi har en hög amorteringstakt på våra lån så minskar räntorna. Det ser vi som ett sparande i sig

Något vi är överens om här hemma är att det är enklare att spara pengar om man har tydliga mål. Just nu har vi ett avbetalningsmål, men också ett sparande till en resa till USA nästa år (maken har en syster där). Konkreta mål för sparande är något jag kan rekommendera alla!

anne på grönkulla skrev 2008-08-12 21:47:48 följande:

Tack Duchess - du förklarar SÅÅ mycket bättre än jag vad jag försökte säga...Vi sköter ekonomien tillsammans och har ett liknande excelark för att hålla koll (för man glömmer berätta om räkningen som kom som man la in för betalning annars...) - sen har vi stämt av sparande och det som går över till hushållskontot så det ska stämma varje månad med de genomsnittliga utgifterna. Mål för sparande/buffert har vi tillsammans också. Delar också gärna med mig om det gör nytta nånstans.Men är man väldigt olika kring hur man handskas med pengar så är det svårt att spara tillsammans - men hur ska man annars kunna ha gemensamma projekt/buffert? För även utan gemensam ekonomi så finns det ju gemensamma saker man i en relation behöver göra med pengar på längre sikt än nästa lön - renovering, semester, bröllop, buffert för reparationer/trasiga vitvaror, mm. Och lever man ihop så bör man väl ha rimligt lika standard/villkor också?
  • anne på grönkulla

Jo, vi har liknande:

- ett gemensamt sparande för hushållsbufferten (semester, möbler, etc) och ett för lite guldkant på tillvaron
    - varsitt pensionssparande
    - div egna fonder/sparkonton etc (lite olika beroende på vad vi valt före vi träffades, ärvt, etc)
    - amortering på lägenhetslånen

• Boomtown

Jag har samma problem med min gubbe. Pengar ska rulla. Spelar ingen roll om vi har ett gemensamt mål. Det går inte säger han bara. Han vill köpa allt han vill ha om det så blir på avbetalning. Sparande är i sista hand för honom. Om jag inte hade tagit tag i det i smyg så hade vi inte kunnat köpa möbler, greklandresa m.m. Han vet att jag smyger med det. Men han har noll koll. Det blir ju en positiv överaskning iallafall. Men nu har jag samma problem som dig. För nu sitter jag med en villa som måste renoveras och 2 barn. Då är det inte lätt att få undan pengar ens i smyg.

• IdaÄlskarLennart

du får vara hård, ärlig och rak på sak.
    Kan inte du tänka dig att spara så måste vi avblåsa bröllopet då bedgeten inte räcker till i fall du tänkt roa dig med annat istället.. lägg siffrorna framför ögonen på han och vissa de få möjligheterna till att spara ni har.

• didis

Hur tajt ekonomi har ni? Är det en reell oro du känner eller vill du känna tryggheten i att pengarna finns på kontot i god tid?

Budgeten ligger på 40, ni har sparat in 10 redan och det är över 8 månader till bröllopet. Gott om tid tycker din sambo, ont om tid tycker du. Vem av er som har rätt beror förståss på er ekonomiska situation.

Jag har dock full förståelse för att inte vilja offra det goda livet i nuet för ett bröllop. Så har jag själv känt i allafall i 15 år.

• GalnaBruden

Usch, låter jättetrist. Jag skulle nog ställa lite högre krav på honom, och låta honom ta lite mer ansvar så att han inser att det inte går att både spendera och ha pengarna kvar... Fråga honom hur han tänkt att ni ska få ihop pengarna fram till brölloppet, hur han har planerat det. Om han vill leva riktigt snålt de sista månaderna och inte kunna unna sig något, eller om han vill lägga undan lite varje månad så att det inte märks på samma sätt i vardagen? Det är ju ändå en vuxen människa ;)

Själv har jag tur och har inga som helst problem med detta... vi har både gemensam och enskild ekonomi, vi gör som så att vi betalar in lika stor summa på ett gemensamt konto varje månad, och därifrån betalar vi alla gemensamma utgifter, vi ammorterar ganska mycket på lånen, och betalar alltid in mer än vad som går åt för att ha till oförutsedda utgifter och resor m.m. Så vi har redan ett litet överskott som vi har använt till att betala bröllopsresan med =) Sedan har vi våra personiga konton som går till allt annat, våra bilar, intressen, nöjen m.m. Efterssom jag har en ohyggligt dyr hobby (hästar) skulle jag aldrig acceptera en gemensam ekonomi då M2Bs intressen inte är lika dyra...

• Duchess

Det du skriver påminner mig om något jag tänkte tillägga i tråden.

Personer som har svårt att hantera pengar, eller har orealistiska tankar runt sin ekonomi, blir inte bättre bara för att de gifter sig. Om man har svårt att komma överens om ekonomin innan bröllopet så är det en varningssignal man bör ta på allvar. Ekonomi är faktiskt (tyvärr) en vanlig orsak till att relationer går sönder....

Boomtown skrev 2008-08-12 22:55:32 följande:
    Jag har samma problem med min gubbe. Pengar ska rulla. Spelar ingen roll om vi har ett gemensamt mål. Det går inte säger han bara. Han vill köpa allt han vill ha om det så blir på avbetalning. Sparande är i sista hand för honom. Om jag inte hade tagit tag i det i smyg så hade vi inte kunnat köpa möbler, greklandresa m.m. Han vet att jag smyger med det. Men han har noll koll. Det blir ju en positiv överaskning iallafall. Men nu har jag samma problem som dig. För nu sitter jag med en villa som måste renoveras och 2 barn. Då är det inte lätt att få undan pengar ens i smyg.
  • didis
    Boomtown skrev 2008-08-12 22:55:32 följande:
    Jag skulle bli galen!! Vi har alltid haft gemensam ekonomi och periodvis levt MYCKET knapert men aldrig bråkat om pengar.

Det må låta oromantiskt men samma syn på ekonomin är jätteviktigt! Att leva i en relation där en slösar och den andre tvingas spara tycker jag visar brist på omtanke.
  • Soon and very soon

jag lägger undan i "smyg" alla lösa lappar jag får över hamnar i ett kuvert. min man är väldiiiiiigt ekonomisk så har inga problem förutom att han tycker att 6000 för en fotograf är hutlöst dyrt. tycker jag med men väl spenderat har fått ihop 950 på en mån. pengar jag annars skulle spenderat på mat el kläder.

• tonårsmorsa

Håller med! Ekonomin är bådas ansvar, vare sig man väljer delad eller gemensam ekonomi. Att bara den ena tar ansvar bådar inte för en positiv framtid.

Duchess skrev 2008-08-13 18:35:58 följande:
    Personer som har svårt att hantera pengar, eller har orealistiska tankar runt sin ekonomi, blir inte bättre bara för att de gifter sig. Om man har svårt att komma överens om ekonomin innan bröllopet så är det en varningssignal man bör ta på allvar. Ekonomi är faktiskt (tyvärr) en vanlig orsak till att relationer går sönder....
    TS! Tycker du ska fundera över vilken ekonomisk situation du vill ha i framtiden. Och se till att det är löst INNAN bröllopet.
  • Thewedding

Jag har sparat ihop 30 000 kr alldeles själv, min sambo tar körkort så alla hans pengar går dit plus att han har en vikarietjänst som gör att han tjänar så mycket mindre än mig. Men så fort han fått sitt körkort så ska han hjälpa till att betala till bröllopet.

Men visst känns det visset ibland. Men försök att prata med honom. För har han pengar så tycker jag att han ska hjälpa till med att spara !

• anja1661

asså, nu har vi pratat. jag fick honom till att göra en budget tillsammans med mig för att han skulle få se vad saker och ting kostar. ville visa på att det faktiskt inte e såååå mycket ändå.
    jag visade honom hur vi kan fåp ihop pengarna och att det faktiskt inte kommer bli speciellt tungt att spara. nu är han engagerad och tänker på sparandet han oxå!!

denna månad la vi undan 5000kr!! det e mycket mer än vad vi tänkt oss! typ 4000kr mer..... så det blir nog inget problem!

asså, tiller som verkar tro att han inte bryr sig...så e det inte. han har bara svårt att se hur vi ska få ihop pengarna och att inte spendera. svårt att se att vi måstre börja spara redan nu om vi ska hinna få ihop det vi vill ha.
    vår ekonomi är inte ett problem på något sätt och i vanliga fall bråkar vi inte om det. så, våran framtid är inte osäker pga detta!!

• Nalle Puh 40

Vi har en spargris som vi lägger alla småpengar i och det är båda med på, blir faktiskt en hel del efter ett tag...

• Sebastiána

Spargris är jättebra! Det känns bara bra att bli av med tunga mynt när det blivit för mycket i plånboken och utan att man märker det har det blivit ganska mycket! Jag hittade en gammal sparbössa hemma hos mina föräldrar - det var min som jag hade när jag bodde hemma, men jag hade helt glömt bort den. Där låg c.a 200 kronor (plus en del oanvändbara tioöringar och femtioöringar). Det blev en biokväll!

• Duchess

Vi har en skål hemma där vi tömmer växelmynt ur fickorna. Senast jag tömde den var det över 700 kr i den. Inte illa

anja1661:
    Skönt att höra att det verkar lösa sig för er med pengafrågan. Att göra en budget ihop är ett bra sätt att få båda två engagerade i ekonomin. Så har jag gjort hemma, där jag är intresserad och maken mest står ut....

Svar på tråden måste spara men sambon vill inte...