måste spara men sambon vill inte...
Usch, låter jättetrist. Jag skulle nog ställa lite högre krav på honom, och låta honom ta lite mer ansvar så att han inser att det inte går att både spendera och ha pengarna kvar... Fråga honom hur han tänkt att ni ska få ihop pengarna fram till brölloppet, hur han har planerat det. Om han vill leva riktigt snålt de sista månaderna och inte kunna unna sig något, eller om han vill lägga undan lite varje månad så att det inte märks på samma sätt i vardagen? Det är ju ändå en vuxen människa ;)
Själv har jag tur och har inga som helst problem med detta... vi har både gemensam och enskild ekonomi, vi gör som så att vi betalar in lika stor summa på ett gemensamt konto varje månad, och därifrån betalar vi alla gemensamma utgifter, vi ammorterar ganska mycket på lånen, och betalar alltid in mer än vad som går åt för att ha till oförutsedda utgifter och resor m.m. Så vi har redan ett litet överskott som vi har använt till att betala bröllopsresan med =) Sedan har vi våra personiga konton som går till allt annat, våra bilar, intressen, nöjen m.m. Efterssom jag har en ohyggligt dyr hobby (hästar) skulle jag aldrig acceptera en gemensam ekonomi då M2Bs intressen inte är lika dyra...