Inlägg från: anne på grönkulla |Visa alla inlägg
  • anne på grönkulla

måste spara men sambon vill inte...

Budget och planering för ett bröllop måste man nog göra gemensamt för att det ska funka - tror inte på att någon av parterna ska smyga med det... Har ni satt budget och sparmål tillsammans? Gå igenom er ekonomi för tiden fram till bröllopet gemensamt, är mitt enda tips.

• anne på grönkulla

Tack Duchess - du förklarar SÅÅ mycket bättre än jag vad jag försökte säga...

Vi sköter ekonomien tillsammans och har ett liknande excelark för att hålla koll (för man glömmer berätta om räkningen som kom som man la in för betalning annars...) - sen har vi stämt av sparande och det som går över till hushållskontot så det ska stämma varje månad med de genomsnittliga utgifterna. Mål för sparande/buffert har vi tillsammans också. Delar också gärna med mig om det gör nytta nånstans.

Men är man väldigt olika kring hur man handskas med pengar så är det svårt att spara tillsammans - men hur ska man annars kunna ha gemensamma projekt/buffert? För även utan gemensam ekonomi så finns det ju gemensamma saker man i en relation behöver göra med pengar på längre sikt än nästa lön - renovering, semester, bröllop, buffert för reparationer/trasiga vitvaror, mm.

Och lever man ihop så bör man väl ha rimligt lika standard/villkor också?

• anne på grönkulla

Jo, vi har liknande:

- ett gemensamt sparande för hushållsbufferten (semester, möbler, etc) och ett för lite guldkant på tillvaron
    - varsitt pensionssparande
    - div egna fonder/sparkonton etc (lite olika beroende på vad vi valt före vi träffades, ärvt, etc)
    - amortering på lägenhetslånen

Svar på tråden måste spara men sambon vill inte...