• didis

gud gör fel ? hjälp mig, vad tycker ni?

Eftersom kyrkan är skild från staten nuförtiden är det upp till medlemmarna i varje samfund/kyrka att besluta om huruvida homosexuella skall få ingå partnerskap där eller inte.

Det enda rimliga sättet borde vara, som i delar av övriga Europa, att själva vigseln är borgerlig och att den som vill får välsigna sig i kyrkan efteråt.

Adoption är aldrig en rättighet! Alla personer kan prövas som adoptivföräldrar (till o med Jackie Arklöv) men det finns många faktorer som kan tala emot adoption. Exempelvis hög ålder, svagt socialt nätverk, kriminalitet, sjukdomar eller om man är ensamstående eller homosexuell.

Dessa hinder kan kompenseras med andra postiva faktorer när man gör prövningen. Det kvinnliga homosexuella par som har stark socialt stöd och kan visa på att de har män i familjens närhet har definitivt större chans att godkännas än ett heterosexuellt par som är 60 år, har haft varsinn hjärtinfarkt och där pappan är dömd för sexuellt ofredande mot barn...

• didis
    BoboBaloo skrev 2008-08-19 23:23:02 följande:
    Hallå i stugan... Vet inte riktigt vad jag ska skriva... Tycker det är helt sjukt att sära på oss homosexuella. Vi är fortfarande människor...Jag ska själv ingå partnerskap i Oktober. Men jag säger inte så utan Jag ska GIFTA mig :) Jag förstår att folk vill gifta sig i kyrkan men tyvärr så är kyrkan så inskränkt i det förflutna.. Men även dom måste lära sig inse att världen ändras.Det kommer ta tid men jag tror att en dag kommer vi få gifta oss i kyrkan. Men det kommer ta tid!Folk säger att Gud älskar alla, men det är inte sant med tanke på att han särskiljer på folk..Själv tycker jag att bibeln är ett påhitt, men det är min åsikt och alla har vi olika.Jag måste säga att jag även förstår folk som inte tycker om homosexualitet då vi alla är olika men ändå lika.Låt folk ha sina åsikter för det har vi alla.Hoppas ni förstår vad jag menar... Är lite trött så det blir det lite knasigt...
    Kyrkan är bärare av starka traditioner och står för många än i dag för något oförgängligt. Varför skulle annars så många välja att gifta sig i kyrkan, konfirmera sig eller döpa sina barn fast de själva inte är troende.

För mig är det självklart att kyrkan skall få göra som den vill men borde ha en linje att följa så det inte är upp till varje präst att avgöra. Jag kan inte se att det är en rättighet att vigas i just kyrkor, det är äktenskap/partnerskap som är rättigheten (med vissa inskränkningar). Det ett fritt val att tillhöra en kyrka eller församling som har de värden man sympatiserar med.

OT: just det där med barndop går jag igång på, fattar folk verkligen vad dopet innebär? Och konfirmation - hur många efterlever det man LOVAR gud?

PS jag ingår inte ÄKTENSKAP, jag gifter mig jag med.
  • didis

ja det är sorgligt att inte acceptera sig själv.

Jag tror dock på att förändringen är på väg i takt med att äldre generationer dör ut. Varken jag själv eller mina vänner tycker att det är särskilt anmärkningsvärt med homosexualitet

Ett exempel:
    min mans ena kusin är bög och kom ut för kankse 15 år sedan, han är i 45-årsåldern idag. Bland hans jämnåriga är det inga problem medan det i hans föräldrageneration fortfarande är spänt, speciellt bland männen. Inga kramar till NN där inte (vad tror de - att han skall anfalla sina mor- och farbröder?).

Sedan hjälper han inte till själv direkt... kommer på släktfester iförd svarta supertajta skinnbyxor med stringkallingar (jo de syntes när han satt ner - INTE sexigt!) och bar bringa med en luddig rosa väst! Värre schablon av en bög har man bara sett i Pridetåget. =D

• didis
    Dsy04 skrev 2008-08-20 09:57:47 följande:
    didis min kompis försöker inte visa det alls för han säger att om folk märker att han är gay så kommer folk att tror sig ha rätt i att prata om honom...han jobbar i hotell han sa om nån kill arbetskamrat vet att jag är gay så kan de tycka typ..."oj varfö han tittar på mig så, är han intresserar av mig etc..." o sånt vill han skippa, han sa bara för att man är gay så tror folk att man inte har smak heheh.tycket att det vara sorgligt när han berättade att han sambo tjutsade honom till jobbet varje morgon o när det säger hejdå på morgonene så säger "hejdå ses ikväll, o en klapp på ryggen" när för en är det själv naturlig att kunna ge en liten puss i läppar när man säger hejdå" såna ekla grejer, tabu är så stor i världen jag ser än ingen öppenhet...man har börja prata om det men inte mer.
    Situationen skiljer sig förståss väldigt över världen, jag tänkte främst på Sverige.

De flesta homos och bis jag känner gör just ingen större grej av det, de har sambo som alla andra och några har barn. Och jag tror inte maken kusin går klädd i rosa fluffväst på jobbet, han är fritidspedagog och idrottsledare och verkar ganska vanlig utom när han retas med släkten...
  • didis

Det är inte bara homosexuella som inte får gifta sig var man vill!

Kan på rak arm räkna upp flertal platser där jag inte får gifta mig och kristna kyrkor är bara en av de platser där de inte vill ha oss fast vi är man resp kvinna och känner ren kärlek till varandra.

• didis
    IdaÄlskarLennart skrev 2008-08-20 11:55:11 följande:
    hej igen, det var ju jag som startade tråden och har med många åsikter ändrat lite uppfattning och måste ju få erkänna att jag kanske begått ett fel nu genom att diskutera om något jag aksnke inte kunde så myclet om som jag trodde. Men nu n'r jag är lite mer ingådd i ämnet så kan jag förstå situationen. förlåt alla er som tagit illa upp.för mig är det bara en självklarhet att homosexuella ska ha samma rättigheter."vigsel heter det när hetrosexuella gifter sig.partnerskap när homosexuella gifter sig.men av vilken anledning?det är väl samma sak att vara gift två män som en man och en kvinna. Det har samma betydelse för människorna i fråga och man älskar varandra på precis samma sätt. varför i hela friden ska det heta olika. precis som att det är mindre värt eller har en mindre betydelse att inleda ett äktenskap som homosexuell?."det är något jag fortfarande undrar över .. varför heter de olika när det egentligen är samma.?
    Jag har heller aldrig förstått varför det heter partnerskap och inte äktenskap när det ändå juridiskt är samma sak. Men just därför kan jag itne heller tycka att det är världens viktigaste fråga.
Svar på tråden gud gör fel ? hjälp mig, vad tycker ni?