• Duchess

gud gör fel ? hjälp mig, vad tycker ni?

Men som många debattörer skrivit tidigare (men inte fått respons på):

Det är INTE Svenska Kyrkan som själva bestämt att samkönade par inte får gifta sig i kyrkan. Lagstiftningen idag gör skillnad på samkönade och motkönade par - och det kan man inte lasta kyrkan för!

Inom kyrkorna finns det, precis som i befolkningen i allmänhet, personer som tycker att honomsexuella inte ska få gifta sig. Men det finns lika många (om inte fler) som tycker att det är helt fel att samkönade par inte får gifta sig.

Jag känner personligen många präster som verkligen ser fram emot att staten ska ändra på lagstiftningen så att samkönade par äntligen får gifta sig. Så skilj på vad som är kyrkans och statens ansvar.

• Duchess

Äh, inte behöver du be om ursäkt :) Jag ville bara klargöra vem som är ansvarig för vad.

Precis som du skriver finns det flera präster och andra inom kyrkan som är emot samkönade äktenskap. Det vill jag inte alls sopa under mattan.

Om jag minns rätt så bor du i Norrbotten? Där är Svenska Kyrkan på många ställen influerad av Laestadianismen, som är en ganska strikt kyrklig rörelse. I Västerbotten, där jag bor, är det tvärtom. Här är det EFS, en lågkyrklig rörelse, som påverkar kyrkan ganska mycket. Jag tror att det är betydligt fler präster i Norrbotten än i Västerbotten som är emot samkönade äktenskap.

IdaÄlskarLennart skrev 2008-08-20 13:29:52 följande:
    jag har aldrig sakt att det är kyrkans ansvar att det ehter olika ! =)och som jag sa innan så ber jag om ursäkt om jag trott fel saker .. Jag vet ju att det är statens ansvar att dom inte får vigas i kyrkan, men trotts de så finns de många präster och andra som inte vill genomföra det.
  • Duchess

Jag tillhör de som verkligen hoppas att vi snart får en ny lagstiftning så att man inte gör skillnad på människor utifrån deras sexuella orientering. Det är ju helt galet att det ska vara så i Sverige idag.

Allra bäst vore det om kyrkorna inte hade vigselrätt öht. Alla vigslar borde vara borgerliga, med möjlighet till kyrklig välsignelse för de som vill ha det.

BoboBaloo skrev 2008-08-20 12:41:07 följande:
    Helt klart så är det förändringar påväg. Vilket vi kan vara glada över!! Och jag håller med om att varför har de olika namn på saker som är samma sak juridiskt, det känns ju knasigt. Men ja jag kan väl bara säga att det är väl som det är.Jag gifter mig av kärleken till min flickvän och that´s it! Sen vad andra tycker och tänker om det är helt deras ensak. Men detta är ett ämne man skulle kunna prata om i tid och evighet för det finns lika många synsätt på det hela, lika många tolkningar av allt som det finns individer.Det jag endast önskar är: Lycka åt alla och hoppas att alla får uppleva den stora kärleken, oavsett läggning eller vad man nu än är. Att vara människa räcker väl.Ja det ska skiljas mellan kyrkans och statens ansvar. Ber om ursäkt om jag var lite "luddig" i mitt inlägg. Staten är ju de som stiftar lagarna.
Svar på tråden gud gör fel ? hjälp mig, vad tycker ni?