• IdaÄlskarLennart

gud gör fel ? hjälp mig, vad tycker ni?

En tanke slog mig precis.
    vigsel heter det när hetrosexuella gifter sig.
    partnerskap när homosexuella gifter sig.
    men av vilken anledning?

det är väl samma sak att vara gift två män som en man och en kvinna. Det har samma betydelse för människorna i fråga och man älskar varandra på precis samma sätt. varför i hela friden ska det heta olika. precis som att det är mindre värt eller har en mindre betydelse att inleda ett äktenskap som homosexuell?.

samma sak när man pratar om att homosexuella ska eller inte ska få gifta sig i kyrka. Det är väl klart dom ska få göra det. För mig är det en självklarhet. Att gifta sig handlar om att lova varandra evig kärlek och det är väl inte fel att lova någon det även om detär till en av samma sort? Att man som homosexuell ska behöva stå lite utanför tycker jag är fel.

Det är en självklarhet att dom ska kunna adoptera också. Dom kommer med all säkerhet ge samma kärlek till sitt barn trotts att dom är två mammor eller två pappor. barnet kan få andra erfarenheter och bättre syn på jämnlikhet. Det finns för och nackdelar.. men det gör det med allt.

Jag har tänkt på en sak till.
    Folk säger (för det mesta kristna säger..) att gud skapade var och en människa som han ville ha dom. Men om gud skapade varje människa och formade varje möänniska som han ville ha dom .. varför finns de mördare, våldtecksmöän och andra ifioter .. och om det enligt det kristna är fel att vara homosexuell så är de ju lite dubbel moral då man andra sekunden påstår att gud skapade oss till det vi är .. då har ju gud begått ett fel?

kanske är jag barnslig nu .. men jag tänker på sånt ibland ..

• Svar på tråden gud gör fel ? hjälp mig, vad tycker ni?
  • IdaÄlskarLennart

Måste erkänna att du har ett bra svar !
    blir alldeles stum ..
    ditt svar äger alla ! ;)

didis skrev 2008-08-15 07:29:28 följande:
    Eftersom kyrkan är skild från staten nuförtiden är det upp till medlemmarna i varje samfund/kyrka att besluta om huruvida homosexuella skall få ingå partnerskap där eller inte.Det enda rimliga sättet borde vara, som i delar av övriga Europa, att själva vigseln är borgerlig och att den som vill får välsigna sig i kyrkan efteråt.Adoption är aldrig en rättighet! Alla personer kan prövas som adoptivföräldrar (till o med Jackie Arklöv) men det finns många faktorer som kan tala emot adoption. Exempelvis hög ålder, svagt socialt nätverk, kriminalitet, sjukdomar eller om man är ensamstående eller homosexuell. Dessa hinder kan kompenseras med andra postiva faktorer när man gör prövningen. Det kvinnliga homosexuella par som har stark socialt stöd och kan visa på att de har män i familjens närhet har definitivt större chans att godkännas än ett heterosexuellt par som är 60 år, har haft varsinn hjärtinfarkt och där pappan är dömd för sexuellt ofredande mot barn...
  • Lovecats

Just den här frågan får mig att tveka inför kyrkobröllop. Man kan inte predika kärlek i ena andetaget och sedan tillägga "Men inte för er, er och er" om olika grupper.

För mig handlar religionen om att lära sig leva som en god människa som kan känna empati, visa hänsyn, samt be om och ge förlåtelse till andra och sig själv. En väg för samspel människor emellan, helt enkelt.

Religionen måste kunna ifrågasättas, liksom dess ombud och vad de predikar. Gud är för mig inte en gubbe i himmlen, utan vårt samvete och inre röst. Därmed kan jag också förstå fadersgestalten som en omskrivning för att man låter samvetet leda en i livet, så som en förälder gör. Anden kan då liknas vid det som händer utanför ens kontroll, det man inte kan greppa mentalt, eller ödet om man så vill. Sonen representerar en själv och ens medmänniskor med det fria val som gör oss till individer.

Jag tror inte på en gud så som han oftast framställs, utan att hela religionen är en samling liknelser för att vägleda människor. Jag ser mig inte som troende därmed, men räknar mig som kristen, eftersom jag är medlem i Svenska kyrkan, döpt och konfirmerad, samt är uppfostrad enligt och lever i ett samhälle med kristna normer. Mina föräldrar är ateister, jag kan på sin höjd räknas som agnostiker.

Ska man vara pragmatisk är det ju faktiskt så att äktenskapet egentligen är till för att "befolka jorden" och oftast ingås (om än inte vanligtvis is Sverige) som en affärsuppgörelse. Partnerskapet handlar istället om två individer som valt att dela sina liv med varandra av kärlek. Vem är det som ska vara avundsjuk på vem, egentligen? Grundbudskapet i kristendomen är väl just kärleken till medmänniskan? Det är synd att den stor frågan egentligen är varför kyrkan ska bry sig om folks sexualitet, istället för sitt grundbudskap.

• hippiefridolina

Känns så tråkigt att läsa "att de flesta kristna" tycker si och så. Det stämmer inte. Jag ska inte prata för andra samfund än Svenska Kyrkan, men vill gärna förtydliga ett par saker.

Svenska Kyrkans officiella ståndpunkt är människans lika värde -OAVSETT sexuell läggning. Värdet på en människa har inget med det att göra överhuvud taget.

Men... det är ju så att antalet anställda i Svenska Kyrkan är orhört stort, vilket gör att det finns några som tycker att det t ex är fel att homosexuella får ingå partnerskap. Det de i dessa fall menar är själva handlingen och har inte ens i det fallet något med människovärde att göra. De allra flesta tycker inte att homosexualitet är något märkligt över huvud taget.

Det är en stor sorg att läsa andra upplevelser som ni har haft. Och du, "IdaälskarLennart", jag önskar att du fortsatte din diskussion med någon i den församling du bor i. Gå raka vägen till kyrkoherden så att han får höra hur du upplever bemötandet från kyrkan. Lycka till!

• IdaÄlskarLennart

jag har redan pratat med en präst från församlingen..

"jag pratade med en präst om detta för nån vecka sen .. han söger att de flesta inte tycker det är acceptabelt med homosexuella vigslar i kyrka. han tycker dock att de borde få göras .. men han vet inte om de kommer kunna genomföras då de flesta inte vill det av dom som medvärkar i kyrkans församling."

• BoboBaloo

Hallå i stugan... Vet inte riktigt vad jag ska skriva...

Tycker det är helt sjukt att sära på oss homosexuella. Vi är fortfarande människor...
    Jag ska själv ingå partnerskap i Oktober. Men jag säger inte så utan Jag ska GIFTA mig :)

Jag förstår att folk vill gifta sig i kyrkan men tyvärr så är kyrkan så inskränkt i det förflutna.. Men även dom måste lära sig inse att världen ändras.
    Det kommer ta tid men jag tror att en dag kommer vi få gifta oss i kyrkan. Men det kommer ta tid!

Folk säger att Gud älskar alla, men det är inte sant med tanke på att han särskiljer på folk..
    Själv tycker jag att bibeln är ett påhitt, men det är min åsikt och alla har vi olika.

Jag måste säga att jag även förstår folk som inte tycker om homosexualitet då vi alla är olika men ändå lika.

Låt folk ha sina åsikter för det har vi alla.

Hoppas ni förstår vad jag menar... Är lite trött så det blir det lite knasigt...

• Lillsnufflan

TS, du är definitivt inte barnslig! Tvärtom, det är väl ytterst sunt och moget att reflektera över varför saker är som de är i samhället.

För övrigt tycker jag du har rätt. Det är fel. Jag hoppas verkligen att riksdagen snart beslutar om könsneutrala äktenskap. Och att svenska kyrkan beslutar viga även samkönade par. Vilket jag nog tror att de gör med tanke på att de välsignar samkönade par idag (även om det är upp till den enskilde prästen om han/hon vill utföra ceremonin eller ej).

Vi gifter oss i kyrkan och för mig var det viktigt att ta reda på hur den präst som ska viga oss ser på kärleken. Vi har också valt såna psalmer som inte utmålar äktenskapet som något som är förbehållet man och kvinna.

• Kjell Präst

Tror inte riktigt att "de flesta" kristna inte skulle vilja se samkönade vigslar. För mig är det också en självklarhet att all kärlek är kärlek och att homosexuella borde få gifta sig i kyrkan. Sedan är det - oavsett skilsmässan kyrka/stat - rent faktiskt så att för närvarande tillåter staten inte vigsel av homosexuella par. Det är alltså inte -än - upp till kyrkan att avgöra om den vill viga homosexuella par eller ej. Däremot har man förstås rätt att ingå partnerskap och få detta välsignat i kyrkan. Självklart är det dock så, som någon skrev, att antalet anställda i kyrkan - för att inte tala om antalet medlemmar - är så stort att det finns många där som är negativa till homosexuella, precis som det gör i övriga delar av samhället.
    Lite ledsen blir jag när jag hör kyrkan beskrivas som konservativ när vi är mängder av präster och andra som tvärtom får kritik för att vi är alltför liberala och "vänder kappan efter vinden" som det heter.

• didis
    BoboBaloo skrev 2008-08-19 23:23:02 följande:
    Hallå i stugan... Vet inte riktigt vad jag ska skriva... Tycker det är helt sjukt att sära på oss homosexuella. Vi är fortfarande människor...Jag ska själv ingå partnerskap i Oktober. Men jag säger inte så utan Jag ska GIFTA mig :) Jag förstår att folk vill gifta sig i kyrkan men tyvärr så är kyrkan så inskränkt i det förflutna.. Men även dom måste lära sig inse att världen ändras.Det kommer ta tid men jag tror att en dag kommer vi få gifta oss i kyrkan. Men det kommer ta tid!Folk säger att Gud älskar alla, men det är inte sant med tanke på att han särskiljer på folk..Själv tycker jag att bibeln är ett påhitt, men det är min åsikt och alla har vi olika.Jag måste säga att jag även förstår folk som inte tycker om homosexualitet då vi alla är olika men ändå lika.Låt folk ha sina åsikter för det har vi alla.Hoppas ni förstår vad jag menar... Är lite trött så det blir det lite knasigt...
    Kyrkan är bärare av starka traditioner och står för många än i dag för något oförgängligt. Varför skulle annars så många välja att gifta sig i kyrkan, konfirmera sig eller döpa sina barn fast de själva inte är troende.

För mig är det självklart att kyrkan skall få göra som den vill men borde ha en linje att följa så det inte är upp till varje präst att avgöra. Jag kan inte se att det är en rättighet att vigas i just kyrkor, det är äktenskap/partnerskap som är rättigheten (med vissa inskränkningar). Det ett fritt val att tillhöra en kyrka eller församling som har de värden man sympatiserar med.

OT: just det där med barndop går jag igång på, fattar folk verkligen vad dopet innebär? Och konfirmation - hur många efterlever det man LOVAR gud?

PS jag ingår inte ÄKTENSKAP, jag gifter mig jag med.
  • Dsy04

synd att man har en syn på homosexuela och inte ställa sig i deras situation.

har en mycket god vän som jag läste gymnasiet med. han vill gifta sig men ja ...det går inte i latinoamerika.

en gång ringde han till sverige o sa till mig jeannette jag har skickat ett brev per post som jag vill att du ska ha ögat för jasså sa jag, varför skickade du inte mail?, nää sa han för detta är väldig seriös det jag ska säga.

Läste brevet där han skrev att han hade alltid haft atraktion till samma kön och att hade gått till psykolog i 4 och ½ år för att inte vara gay.

men att han måste acceptera sig själv och försöka leva lite som gay.
    jag blev så rör och så ledsen när i sluten av brevet skrev om du inte vill acceptera mig som gay och vill avbryta kontakten jag förstår dig och respeterar det.

Uch va ledsen jag blev,
    Jobbig att inte acceptera sig själv jag menar har gick till psykolog i några år för att bli "som alla andra"
    och sen vara rädd för avvikelse från kompisar o familj och främmande som tror sig att ha rätt att mobba

han har träffat sin livspartner, har varit ihop i flera år, och när jag sa på tel att vi skulle gifta oss så sa han , va spännade, tänkt om vi kunde gifta oss o visa vår kärlek till alla...jag blev tyst och sa att han ska inte tappa hoppet.

lite ot ämne och endå inte..
    sorry för stavfel

ja...sorgligt

• didis

ja det är sorgligt att inte acceptera sig själv.

Jag tror dock på att förändringen är på väg i takt med att äldre generationer dör ut. Varken jag själv eller mina vänner tycker att det är särskilt anmärkningsvärt med homosexualitet

Ett exempel:
    min mans ena kusin är bög och kom ut för kankse 15 år sedan, han är i 45-årsåldern idag. Bland hans jämnåriga är det inga problem medan det i hans föräldrageneration fortfarande är spänt, speciellt bland männen. Inga kramar till NN där inte (vad tror de - att han skall anfalla sina mor- och farbröder?).

Sedan hjälper han inte till själv direkt... kommer på släktfester iförd svarta supertajta skinnbyxor med stringkallingar (jo de syntes när han satt ner - INTE sexigt!) och bar bringa med en luddig rosa väst! Värre schablon av en bög har man bara sett i Pridetåget. =D

Svar på tråden gud gör fel ? hjälp mig, vad tycker ni?